Piše: Selim Alagić, prof.
Hvala Allahu, Gospodaru nebesa i Zemlje, i neka su Allahov mir i blagoslov na Muhammeda, na njegovu porodicu i ashabe. Molim Allaha da u naša srca ulije samilost i požrtvovanost, a da iz njih izbaci sebičnost i kukavičluk.
Prije svega, pozivam nas da se okrenemo Allahu, da pođemo Pravim putem, a da ostavimo lažnu iluziju ovog prolaznog svijeta. Molim Allaha da nas uputi na Pravi put.
U 16. ajetu sure Kaf, Uzvišeni je Allah rekao: “Mi stvaramo čovjeka i znamo šta mu sve duša njegova haje, jer Mi smo njemu bliži od vratne žile kucavice…”
Allah je naš gospodar, pedagog i učitelj. On nas je stvorio i On najbolje zna za čim naše duše žude i kako naš životni sistem najbolje funkcionira.
Predstavit ću vam jedan primjer. U primjeru nalazimo tri hadisa koji su usko povezani i kad ih spojimo, dobijemo zapanjujuće i nevjerovatne rezultate.
Prvi hadis:
“Neki je čovjek upitao Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: ‘Koji je musliman najbolji musliman?’ On mu je odgovorio: ‘Najbolji je musliman onaj od čijeg su jezika i ruku pošteđeni ostali muslimani.’” (Muslim)
Drugi hadis:
Rekao je Allahov Poslanik, salallahu alejhi ve sellem: “Niko od vas neće biti pravi mu’min (vjernik) sve dok svome bratu ne bude želio ono što želi sam sebi.” (Buhari i Muslim)
Treći hadis:
Rekao je Allahov Poslanik, salallahu alejhi ve sellem: “Ko mi garantira da neće ništa tražiti od ljudi, ja mu garantiram Džennet!”
(Bilježi Ebu Davud, a Abdulkadir Arnaut kaže da je sahih)
Sad ćemo smisliti praktičan primjer da demonstriramo hadise:
U našem primjeru glavni su akteri djevojka Rukajja i njena sestra Sumejja.
Zamislimo da Rukajja postupa u skladu sa smjernicama i uputama iz sva tri hadisa, a isto tako i njena sestra Sumejja.
Čule su hadise i odlučile su da svoje ponašanje usklade s njima. Rukajja čuva svoj jezik i ruke i ne uznemirava druge muslimane, što podrazumijeva u ovom slučaju Sumejju. Zatim, Rukajja želi svojoj sestri Sumejji ono što želi sama sebi. I na kraju Rukajja ne traži od Sumejje apsolutno nikakve usluge ili ispunjenje potreba.
Isto tako i Sumejja čuva svoj jezik i ruke i ne uznemirava druge muslimane, što podrazumijeva u ovom slučaju Rukajju. Zatim, Sumejja želi svojoj sestri Rukajji ono što želi sama sebi. I na kraju Sumejja ne traži od Rukajje apsolutno nikakve usluge ili ispunjenje potreba.
Šta smo dobili?
Rukajja i Sumejja su upale u začarani krug islamske veličanstvenosti koja se temelji na međuljudskosti.
Spojit ćemo ova dva “subjekta” sa “glagolima” i “objektima”…
Rukajja je komšinica Sumejji i nikad je nije uznemiravala ni fizički, a ni verbalno. Štaviše, trudila se da bude ljubazna, vesela i iskrena kad god bi srela Sumejju, bilo to lično ili spominjući Sumejju u nekom društvu. Tako je ispoštovala savjet naveden u prvom hadisu.
Jednog dana Rukajja je vidjela da je Sumejja počela da čisti svoju kuću i odlučila je da joj pomogne. Zašto? Jer bi željela da joj, kad i ona jednog dana bude čistila kuću, bude lakše tako što će joj neko pomoći. I otišla je do Sumejje i pomogla joj da očisti kuću. Tako je ispoštovala savjet naveden u drugom hadisu.
Sljedeće sedmice Rukajja je odlučila da očisti svoju kuću i nije tražila niti je uopće očekivala pomoć od Sumejje. Tako je ispoštovala savjet naveden u trećem hadisu.
Nije kraj! Postoji druga strana priče, sa druge strane ulice. Sumejjina priča. Sumejja je, kao što znamo komšinica Rukajji, i nikad je nije uznemiravala ni fizički, a ni verbalno. Štaviše, trudila se da bude ljubazna, vesela i iskrena prilikom svakog susreta sa Rukajjom, bilo to lično ili spominjući Rukajju u nekom društvu. Tako je Sumejja ispoštovala savjet naveden u prvom hadisu.
Jednog dana Sumejja je odlučila da očisti svoju kuću i nije bila nešto raspoložena za to, ali kad mora, kuća ne smije biti neuredna i prljava. I Sumejja je počela da čisti kuću i u deset dati začula je kucanje na ulaznim vratima . Znate ko je bio?. Vidite, Sumejja je ovdje ispoštovala savjet naveden u trećem hadisu.
Sljedeće sedmice Sumejja je opazila da je Rukajja počela da čisti svoju kući i požurila je da joj pomogne. Tako je Sumejja ispoštovala savjet naveden u drugom hadisu.
Vidite, u ovoj priči niko nikoga ne uznemirava i tako se gradi naklonost među ljudima. Nije to samo naklonost. To je harmoničnost, ljubaznost, prosperitet, ljubav i puno prostora za neometano dobročinstvo. Zatim, Sumejja i Rukajja su komšinice koje ne traže jedna od druge nikakve usluge niti ih očekuju, ali žele jedna drugoj ono što žele same sebi i tu se vidi rotacija ovog začaranog kruga. One pomažu jedna drugoj a da pomoć uopće nije tražena. Oslonile su se na uputstva koja im je poslao Gospodar nebesa i Zemlje preko Vjerovjesnika, salallahu alejhi ve sellem, što čini da normalno funkcioniraju u društvu.
To je isto kao mlin na rijeci: mlin se okreće zahvaljujući tome što rijeka teče, a niko nije tražio od rijeke da teče, pa ni mlin, ona sama teče, slobodna je. Mlin ne uznemirava rijeku tako što joj, naprimjer, brani da teče ili što je zagađuje, a riječna voda ga sama okreće i tako mu pomaže u njegovoj svrsi. Pomaže mu, a ne uništava ga. Tu je međuobjektno potpomaganje. Stoga, slijedimo i mi savjete ovih hadisa kao Rukajja i Sumejja, pa ćemo normalno funkcionirati…
Ako ih ne budemo slijedili, sigurno nećemo moći normalno funkcionirati.
Zar ne?
Da su Rukajja i Sumejja, ne daj Bože, uznemiravale jedna drugu (kršeći savjet izrečen u prvom hadisu) između njih bi se napravio u najmanju ruku duboki jaz, što često eskalira u mržnju i izbjegavanje. A ako mrze i izbjegavaju jedna drugu, nema šanse da jedna drugoj žele ono što žele same sebi (kršeći savjet izrečen u drugom hadisu).
Pošto srca nisu smirena i ispunjena dobročinstvom, šejtan ih ispuni svojim spletkama, pa često dovede do toga da Rukajja i Sumejja zahtijevaju jedna od druge pomoć i tako nastaju koristoljublje i zavist (kršeći savjet u trećem hadisu).
Ovim načinom rijeka uništava mlin, a mlin biva zamijenjen branom…
Bitno je istaći da ovo uspješno funkcioniranje između Rukajje i Sumejje ne bi bilo moguće bez jedne nezamjenjive osnove. A to je ono što se piše ovako: U ime Allaha…