- Od Aiše, radijallahu anha, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Kojem god umrlom muslimanu dženaza-namaz bude klanjala skupina muslimana čiji broj dosegne stotinu (ili više), i svi se oni za njega zauzmu (budu mu šefat činili), njihovo zauzimanje za njega bit će i primljeno.” Muslim.
Dokumentacija hadisa
Bilježi ga Muslim, 947.
- Od Ibn Abbasa, radijallahu anhuma, prenosi se da je čuo Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kako kaže: “Koji god musliman umre pa mu dženazu klanja četrdeset ljudi koji Allahu ništa ne pridružuju (ne čine Mu širk), Allah će ih učiniti njegovim šefadžijama (zagovornicima).” Muslim.
Dokumentacija hadisa
Bilježi ga Muslim, 948.
- Mersed b. Abdullah el-Jezeni kazuje da je Malik b. Hubejra, radijallahu anhu, prilikom klanjanja dženaza-namaza kojem je prisustvovalo malo ljudi, imao običaj da ih podijeli u tri safa, a zatim bi rekao: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao je: ‘Onaj kome (dženaza-namaz) budu klanjala tri safa ljudi, takav je zaslužio (Džennet).’” Ebu Davud i Tirmizi, koji kaže da je hasen – dobar.
Dokumentacija hadisa
Hadis je hasen li gajrihi. Bilježe ga Ebu Davud, 3166, Tirmizi, 1028, Ibn Madža, 1490, Ahmed, 4/79, Hakim, 1/362, i Bejheki, 4/30.
Kažem: Lanac prenosilaca ovog hadisa je slab jer je Muhammed b. Ishak mudellis (obmanjivač), a prenio ga je koristeći se metodom ‘an‘an, tj. formom “od”.
Međutim, srž i osnovu ovog hadisa podržava predaja koju prenosi Ebu Umama, a bilježi je Taberani sa solidnim lancem prenosilaca u kojoj se navodi: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, klanjao je dženaza-namaz, a s njim je bilo još sedam osoba. On ih je rasporedio tako što je načinio tri safa, u prvi je stavio trojicu, a u druga dva po dvojicu.”
U svakom slučaju, ovaj Mersedov hadis je hasen li gajrihi.
Propisi, pouke i poruke iz prethodna tri hadisa
– Preciziranjem broja od četrdeset ljudi, kako se to spominje u ovim i sličnim hadisima, ne misli se bukvalno na samo ovu cifru, jer što je broj klanjača dženaza-namaza veći, to je i korist za umrlog veća i bolja.
– Šefat, tj. zagovaranje i dova za umrlog, prima se samo od istinskih monoteista koji Uzvišenom Allahu ne čine nikakav vid širka.
– Pohvalno je da se ljudi prilikom klanjanja dženaza-namaza iza imama poredaju u najmanje tri safa.
– Prvi i drugi hadis podstiču na iskreno učenje dove za umrlog.
_____________
Iz knjige “Radost pogleda” komentar djela “Rijadus-salihin”
Autor: Selim b. ‘Id el-Hilali
Preveo: Amir Durmić
Redaktura: Abdulvaris Ribo
Šerijatska recenzija: dr. Safet Kuduzović
______________
