- Od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi se da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Požurite sa dženazom, jer ako je bila dobra (osoba), vi je primičete dobru koje je očekuje, a ako nije bila takva, to je onda zlo koje ćete skinuti sa svojih ramena.” Muttefekun alejhi.
U verziji imama Muslima navodi se: “…onda je nosite dobru koje je očekuje…”
Dokumentacija hadisa
Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 3/182, i Muslim, 844.
Propisi, pouke i poruke
– Pohvalno je požuriti sa ukopom umrlog.
– Pohvalno je požuriti, tj. hodati malo žurnije i brže, prilikom nošenja umrlog, a ne treba hodati sporo.
– Prilikom nošenja umrlog na dženazi zabranjeno je previše žurno hodati jer to može prouzročiti dosta neželjenih posljedica.
- Od Ebu Seida el-Hudrija, radijallahu anhu, prenosi se da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, govorio: “Kada se umrli stavi na (nosiljku, tabut) pa ga muškarci ponesu na svojim ramenima[1], ukoliko se radi o osobi koja je bila dobra, ona govori: ‘Požurite sa mnom!’, a ako je bila loša, ona članovima svoje porodice govori: ‘Teško meni, gdje me vodite?’ Taj glas čuju svi osim čovjeka, a da ga čuje, pao bi u nesvijest.” Buhari.
Ovaj je hadis naveden i pojašnjen pod brojem 444, u pedeset trećem poglavlju, “Prisustvo straha i nade”.
Poglavlje stotinu pedeset deveto
TREBA POŽURITI S VRAĆANJEM DUGA KOJI JE OSTAVIO UMRLI, KAO I S NJEGOVIM OPREMANJEM, OSIM U SLUČAJU KAD UMRE IZNENADA, I TADA GA TREBA OSTAVITI (ODREĐENO VRIJEME) DOK SE SMRT NE POTVRDI
- Od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Duša vjernika privezana je za njegov dug sve dok se (taj dug) ne izmiri.” Tirmizi, koji kaže da je hadis hasen – dobar.
Dokumentacija hadisa
Hadis je hasen – dobar. Bilježe ga Tirmizi, 1078 i 1079, i Ahmed, 2/440, 475 i 508, sa dobrim lancem prenosilaca.
Manje poznata značenja
duša vjernika privezana je za njegov dug – sputana i onemogućena da se smjesti u svoje plemenito boravište.
Propisi, pouke i poruke
– Pohvalno je požuriti s vraćanjem dugova koje je eventualno ostavio umrli, jer taj postupak ima veliki utjecaj na ono što će se s umrlim dešavati u zagrobnom životu.
- Od Husajna b. Vahveha, radijallahu anhu, prenosi se da se Talha b. Bera, radijallahu anhu, razbolio pa mu je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, došao u posjetu i tom prilikom rekao: “Vidim da je Talha na samrtnoj postelji, pa obavijestite me (kada umre) i požurite s njim (njegovim ukopom i dženazom). Uistinu nije prilično da se tijelo umrlog muslimana zadržava među njegovom obitelji.” Ebu Davud.
Dokumentacija hadisa
Hadis je slab jer je čovjek iz lanca prenosilaca po imenu Azve b. Sa‘d el-Ensari (a neki kažu da se zvao Urve) medžhul, tj. anoniman, a ista je situacija i s njegovim ocem.
Propisi, pouke i poruke
Ovaj je hadis slab pa ne može poslužiti kao argument iz kojeg bi se crpili i uzimali vjerski propisi.
_____________
Iz knjige “Radost pogleda” komentar djela “Rijadus-salihin”
Autor: Selim b. ‘Id el-Hilali
Preveo: Amir Durmić
Redaktura: Abdulvaris Ribo
Šerijatska recenzija: dr. Safet Kuduzović
______________
[1] Ovaj hadis jasno ukazuje na to da je sunnet nositi dženazu na ramenima, a ne u visini kukova, kako je to kod nas običaj. (op. prev.)
