- Od Ummu Seleme, radijallahu anha, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Kada budete prisutni kod bolesnog ili umrlog, govorite samo dobro jer uistinu meleki aminaju na ono što vi govorite.” Zatim je Ummu Selema rekla: “Pa kada je umro Ebu Selema, ja sam došla Vjerovjesniku, sallallahu alejhi ve sellem, i rekla mu: ‘Allahov Poslaniče, umro je Ebu Selema!’, a on mi reče: ‘Reci:
Allahumma-gfirli ve le hu, ve e‘akibni minhu u‘kba haseneten!
Allahu moj, oprosti i meni i njemu, i nakon njega podari mi lijepu ostavštinu!’ Ja sam izgovorila te riječi pa mi je Allah podario nekoga boljeg od njega – Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem.’”
U ovoj Muslimovoj verziji navodi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Kada budete prisutni kod bolesnog ili umrlog…”, tj. prenosilac hadisa izgovorio je ovaj dio u formi sumnje jer nije bio siguran da li je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, spomenuo umrlog ili pak bolesnog, dok Ebu Davud i drugi u svojim verzijama spominju samo umrlog.
Dokumentacija hadisa
Bilježe ga Muslim, 919, i Ebu Davud, 3115.
Propisi, pouke i poruke
– Dozvoljeno je učenjaka obavijestiti o smrti nekog čovjeka, kao što je o njegovoj smrti dozvoljeno obavijestiti i njegovog poznanika ili bliskog prijatelja. Ništa od ovoga ne spada u zabranjeno obavještavanje o smrti neke osobe.
– Prilikom nevolje koja nekoga zadesi, učenjak će toj osobi savjetovati da bude strpljiva i zadovoljna Allahovom odredbom i onim što je On odredio da se desi.
– Onaj ko se strpi i zadovoljno prihvati ono što je Allah odredio da se desi, takvome će Allah izgubljeno zamijeniti nečim boljim od toga. Tako je Uzvišeni Allah ovoj ženi, Ummu Selemi, radijallahu anha, nakon smrti njenog muža, za supruga podario Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.
– Hadis ukazuje i na veličinu jekina – čvrstog oslanjanja na Allaha, kojim su bila ispunjena srca ashaba, radijallahu anhum, kao i na činjenicu da su oni sve u svojim životima prepuštali Uzvišenom Allahu, u svemu slijedili Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i odazivali se svim njegovim naredbama i uputama.
- Također, od Ummu Seleme, radijallahu anha, prenosi se da je čula Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kako kaže: “Nema nijednog Allahovog roba kojeg zadesi neka nevolja, pa on kaže:
‘Inna lillahi ve inna ilejhi radži‘un, Allahumm edžurni fi musibeti vahluf li hajren minha!
Mi smo uistinu Allahovi i Njemu se vraćamo! Allahu moj, nagradi me zbog nesreće moje i zamijeni mi je nečim boljim!’ – a da ga Uzvišeni Allah zbog njegove nevolje neće nagraditi i i zamijeniti mu je nečim boljim.” Ummu Selema, radijallahu anha, kaže: “Pa kada je umro Ebu Selema, ja sam rekla ono što mi je naredio Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, pa mi je Uzvišeni Allah njega (Ebu Selemu) nadoknadio i zamijenio sa nekim ko je bolji od njega – dao mi je Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.” Muslim.
Dokumentacija hadisa
Bilježi ga Muslim, 918 i 4.
Propisi, pouke i poruke
– Kada muslimana zadesi neka nevolja, on će se Allahu zahvaliti i izgovoriti riječi “Inna lillahi ve inna ilejhi radži‘un – mi smo uistinu Allahovi i Njemu se vraćamo”.
– Dozvoljeno je da vjernik od Uzvišenog Allaha traži da mu zamijeni i nadoknadi izgubljeno.
– Kada se iskreni vjernik usmjeri ka svome Gospodaru, On će ga zaštititi od nevolje koja ga je snašla i gubitak mu nadoknaditi nečim boljim.
– Ovaj hadis ukazuje na to koliko su se ashabi, radijallahu anhum, usrdno trudili da u svom životu primijene sunnet Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, iskreno vjerujući u Allaha i očekujući Njegovu nagradu.
- Od Ebu Muse el-Eš‘arija, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Kada robu umre dijete, Allah upita meleke: ‘Jeste li usmrtili dijete Moga roba?’, a oni odgovaraju: ‘Jesmo.’ Allah ih opet upita: ‘Jeste li uzeli plod njegovog srca?’, a meleki odgovaraju: ‘Jesmo.’ On ih opet upita: ‘Šta je rekao Moj rob?’, a oni kažu: ‘Zahvalio Ti je i rekao: Inna lillahi ve inna ilejhi radži‘un – mi smo Allahovi i Njemu se vraćamo!’ Na to im Uzvišeni Allah kaže: ‘Napravite Mome robu kuću u Džennetu i nazovite je Kuća zahvalnosti.’” Tirmizi, koji kaže da je hadis hasen – dobar.
Dokumentacija hadisa
Ovaj je hadis hasen li gajrihi, odnosno dobar na osnovu drugih predaja sličnog značenja. Bilježe ga Tirmizi, 1021, Ahmed, 4/415, Ibn Hibban, 2948, i Nuajm b. Hammad, Zevaiduz-zuhd, 108, od Hammada b. Seleme, on od Ebu Sinana koji je rekao: “Pokopao sam svoga sina Sinana, a Ebu Talha el-Havlani sjedio je na rubu kabura. Kada sam htio izaći (iz kabura), on me uhvati za ruku i reče mi: ‘Hoćeš li da te obradujem i saopćim ti radosnu vijest, Ebu Sinane?’ ‘Hoću, svakako!’, rekoh mu. On tada reče: ‘Pričao mi je Dahhak b. Abdurrahman b. Arzeb prenoseći od Ebu Muse el-Eš‘arija, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao…” (pa je naveo citirani hadis).
Rekao je Tirmizi: “Ovaj je hadis hasen-garib.”
Kažem: Lanac prenosilaca ovog hadisa je slab jer je Ebu Sinan, kojem je pravo ime Isa b. Sinan, u prenošenju hadisa bio lejjin, tj. slab, a što se tiče ostalih prenosilaca ovog hadisa, svi su pouzdani.
Međutim, ovaj se hadis prenosi i drugim putem isto od Ebu Muse el-Eš‘arija, radijallahu anhu. Bilježi ga Sekafi, Es-Sekafijjat, 3/15/2, od Abdulhakema b. Mejsere el-Harisa Ebu Jahje, koji kazuje da ga je njemu pripovijedao Sufjan od Alkame b. Merseda, a on od Ebu Burde, a on od Ebu Muse el-Eš‘arija radijallahu anhu, koji je citirao ovaj hadis kao direktne riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.
Zatim je rekao: “Ovaj je hadis garib – čudan, ako se uzme u obzir kao predaja od Sevrija. Nije mi poznato da je prenesen na neki drugi način. Prenosi ga i Dahhak b. Abdurrahman b. Arzeb i drugi, svi od Ebu Muse el-Eš‘arija, radijallahu anhu.
Svi prenosioci ovog lanca prenosilaca su pouzdani osim spomenutog Harisa. Njega je slabim ocijenio Darekutni, kako se to spominje u djelu Lisanul-mizan, 3/394.
Ukratko, kada se u obzir uzmu oba lanca prenosilaca koja smo spomenuli, hadis je, uz Allahovu pomoć, hasen – dobar.
Propisi, pouke i poruke
– Uzvišeni Allah ukazuje počast Svojim robovima tako što pita o njihovom stanju onda kada ih izloži nekom iskušenju. Isto tako, On Svojim robovima počast iskazuje i tako što ih pripisuje Sebi u riječima: “Jeste li usmrtili dijete Moga roba?”, i u riječima: “Napravite Mome robu kuću u Džennetu”.
– I hadisa saznajemo i da On pazi na Svoje robove i pruža im utjehu u trenucima kada ih zadese nevolje.
– Iskreni se vjernici sa stepena strpljivosti u nevoljama podižu na stepen potpunog zadovoljstva Allahovom odredbom i na stepen iskazivanja zahvale Njemu. Oni stalno izgovaraju: “Inna lillahi ve inna ilejhi radži‘un – mi smo uistinu Allahovi i Njemu se vraćamo!”
– U hadisu se pojašnjava nagrada koja očekuje onoga ko bude strpljiv i Allahu zahvalan, odnosno da ga, kao zamjena za ono što je izgubio na dunjaluku, čeka kuća u Džennetu koja se zove Bejtul-hamd, tj. Kuća zahvalnosti.
- Od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Uzvišeni Allah kaže: ‘Kada Svom iskrenom robu oduzmem neku vrlo dragu osobu na dunjaluku, pa se on strpi i dostojanstveno podnese gubitak, za takvoga kod Mene nema druge nagrade osim Dženneta.’” Buhari.
Dokumentacija hadisa
Bilježi ga Buhari, Fethul-Bari, 11/241–242.
Manje poznata značenja
vrlo dragu osobu – posebno bliska i draga osoba, poput djeteta, brata ili slično.
pa se on strpi i dostojanstveno podnese gubitak – tj. nadajući se nagradi od Uzvišenog Allaha zbog strpljenja koje je pokazao prilikom smrti bližnjeg.
Propisi, pouke i poruke
– Onaj kome Uzvišeni Allah uzme dijete pa se on strpi na tom iskušenju želeći nagradu od Allaha, On će mu zauzvrat podariti Džennet.
– U hadisu se potvrđuje Allahovo svojstvo govora. Dakle, Uzvišeni Allah govori Svojim savršenim govorom onako kako to priliči Njemu i Njegovoj savršenosti.
- Usama b. Zejd, radijallahu anhuma, prenosi da je jedna od Poslanikovih, sallallahu alejhi ve sellem, kćerki poslala izaslanika Vjerovjesniku, sallallahu alejhi ve sellem, tražeći od njega da dođe, obavijestivši ga da joj je novorođenče (ili njen sin) na samrti. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, izaslaniku reče: ‘Vrati joj se i obavijesti je da Uzvišenom Allahu pripada ono što je dao i ono što je uzeo, i da je kod Njega sve do roka određenog.[1] Naredi joj da bude strpljiva i da od Allaha očekuje nagradu…’” Muttefekun alejhi.
____________
Iz knjige “Radost pogleda” komentar djela “Rijadus-salihin”
Autor: Selim b. ‘Id el-Hilali
Preveo: Amir Durmić
Redaktura: Abdulvaris Ribo
Šerijatska recenzija: dr. Safet Kuduzović
_________________
[1] Ovo je dova saučešća, tj. dova koju je lijepo proučiti onome ko je izgubio voljenog, a glasi: “Lillahi ma ehaze ve lehu ma e‘ata ve kullu šej’in ‘indehu biedželin musemma.” (op. prev.)
