- Od Omera b. Hattaba, radijallahu anhu, prenosi se da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Nemojte oblačiti svilenu odjeću, jer onaj ko je bude oblačio na ovom svijetu, neće je obući na ahiretu.” Muttefekun alejhi.
Dokumentacija hadisa
Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 10/284, i Muslim, 2069 i 11.
Propisi, pouke i poruke
– Muškarcima je zabranjeno da nose svilenu odjeću, a to je dozvoljeno ženama islamskog ummeta.
– Onaj ko se na ovome svijetu bude naslađivao nečim od onoga što je Uzvišeni Allah strogo zabranio, isto to će mu na budućem svijetu biti uskraćeno.
- Također, od Omera b. Hattaba, radijallahu anhu, prenosi se da je rekao: “Uistinu, svilenu odjeću oblače oni koji (u ahiretu) nemaju nikakvog udjela.” Muttefekun alejhi.
U jednoj verziji bilježi se: “…oni koji nemaju udjela u ahiretu.”
Riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “…nemaju udjela…”, znače da na ahiretu neće imati nikakvog dobra.
Dokumentacija hadisa
Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 10/285, i Muslim, 2068 i 8.
Propisi, pouke i poruke
– Zabrana nošenja svile (za muškarce) je eksplicitna[1], tj. njeno je nošenje haram.
– Nošenje svile svojstvo je i obilježje rasipnika koji neće imati udjela u budućem životu na ahiretu, jer su svoj život potrošili na dunjalučka uživanja i naslade.
- Od Enesa, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Onaj ko je svilu nosio na dunjaluku, neće je odjenuti na ahiretu.” Muttefekun alejhi.
Dokumentacija hadisa
Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 10/284, i Muslim, 2073.
Propisi, pouke i poruke
Značenja i pouke ovog hadisa navedene su u komentaru prethodnih hadisa koje prenosi Omer, radijallahu anhu.
- Od Alije, radijallahu anhu, prenosi se da je rekao: “Vidio sam Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kako je uzeo svilu, pa ju je stavio u svoju desnu ruku, i kako je uzeo zlato, pa ga je stavio u svoju lijevu ruku, a potom je rekao: ‘Ovo dvoje strogo je zabranjeno muškarcima moga ummeta!’” Ebu Davud sa dobrim lancem prenosilaca.
Dokumentacija hadisa
Uzimajući u obzir mnoge slične predaje, ovaj je hadis vjerodostojan. Bilježe ga Ebu Davud, 4057, Nesai, 8/160, Ibn Madža, 3595, Ahmed, 1/115, i drugi, od Jezida b. Ebu Habiba, on od Abdulaziza b. Ebu es-Sa‘ba, koji ga prenosi od Ebu Efleha el-Hemdanijja, on od Abdullaha b. Zurejra, a on od Alije, radijallahu anhu.
Ni Ebu Davud ni Nesai u nekim verzijama ovog hadisa nisu spomenuli Abdulaziza b. Ebu es-Sa‘ba ni Ebu Efleha.
Kažem: Lanac prenosilaca ovog hadisa je dobar, jer je Ebu Efleh el-Hemdani saduk – prihvatljiv prenosilac.
Također, na vjerodostojnost ovog hadisa upućuju i mnogobrojne predaje na istu temu koje se prenose od skupine ashaba: od Abdullaha b. Amra, Ibn Abbasa, Ukbe b. Amira i Ebu Muse el-Eš‘arija, radijallahu anhum. Sve u svemu, kada se u obzir uzmu sve slične predaje, hadis je vjerodostojan.
- Od Ebu Muse el-Eš‘arija, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Nošenje svile i zlata zabranjeno je muškarcima moga ummeta, a dozvoljeno ženama.” Tirmizi i kaže da je hasen-sahih.
Dokumentacija hadisa
Kada se uzme u obzir prethodna predaja, ovaj je hadis vjerodostojan. Bilježe ga Tirmizi, 1720, Ahmed, 4/394 i 407, i drugi, različitim putevima od Nafia, on od Seida b. Ebu Hinda, a on od Ebu Muse el-Eš‘arija, radijallahu anhu.
Kažem: Lanac prenosilaca ovog hadisa je prekinut, jer Seid b. Ebu Hind od Ebu Muse nije čuo nijedan hadis, niti se uopće s njim susreo. Međutim, hadis je, kako smo već rekli, vjerodostojan, na osnovu prethodne predaje.
Propisi, pouke i poruke
Iz prethodna dva hadisa, koja prenose Alija i Ebu Musa el-Eš‘ari, radijallahu anhu, razumije se sljedeće:
– zlato i svila dozvoljeni su ženama islamskog ummeta, a zabranjeni muškarcima;
– zabrana u ovim hadisima je eksplicitna, odnosno nedvojbeno ukazuje na to da je muškarcima islamskog ummeta haram – strogo zabranjena upotreba zlata i svile.
- Od Huzejfe, radijallahu anhu, prenosi se da je rekao: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, zabranio nam je da pijemo i jedemo iz zlatnog i srebrenog posuđa, i zabranio nam je da oblačimo odjeću od svile i brokata[2] i da na njima sjedimo.”
Dokumentacija hadisa
Bilježi ga Buhari, Fethul-Bari, 10/291.
Propisi, pouke i poruke
– Zabrana jela i pića iz zlatnih i srebrenih posuda obuhvata i muškarce i žene, tj. to je zabranjeno i muškarcima i ženama islamskog ummeta, a zabrana nošenja svile i brokata odnosi se samo na muškarce, dok je to ženama dozvoljeno.
– Muškarcima muslimanima zabranjeno je i sjediti na svili i brokatu, isto kao što im je zabranjeno i oblačiti odjeću od spomenute dvije vrste tkanine.
Napomene
– Hafiz Ibn Hadžer rekao je u Fethul-Bariju: “Baš kao što je to slučaj i kod oblačenja, zabrana sjedenja na svili odnosi se na onu tkaninu koja je izrađena od čiste svile ili na ono u čemu ima više svile od ostalog materijala.”
– Muškarcima je dozvoljeno da dodiruju svilu pod uvjetom da je ne oblače, kako je to vjerodostojno potvrđeno u hadisu koji bilježi Buhari, a prenosi Bera b. Azib, radijallahu anhu, koji je rekao: “Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, kao poklon darovana je svilena odjeća, pa smo je mi počeli dodirivati i čuditi joj se. Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, reče: ‘Zar se tome čudite?’ ‘Da’, odgovorismo, a Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, na to reče: ‘Maramice[3] Sa‘da b. Muaza u Džennetu bolje su od ovoga.’”
Ovaj hadis jasno upućuje na to da se svila ne ubraja u nečistoću, pa ju je stoga dozvoljeno dodirivati, prodavati i na njoj profitirati, a Allah najbolje zna.
U poglavlju “Vrijednost gladovanja i skromnog življenja”, naveli smo dosta hadisa koji se tiču ovog poglavlja.
- Od Muaza b. Enesa, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko iz skromnosti i poniznosti ne bude nosio (skupocjenu) odjeću, a u stanju je to sebi priuštiti, Allah će ga na Sudnjem danu odabrati i između svih stvorenja ga pozvati, pa će mu dopustiti da sebi odabere koji god imanski ogrtač[1] želi obući.” Tirmizi, koji ga je ocijenio dobrim.
Dokumentacija hadisa
Hadis je dobar. Bilježe ga Tirmizi, 2481, Ahmed, 3/438–439, i Hakim, 4/183, sa dobrim lancem prenosilaca.
Propisi, pouke i poruke
– Nagradu spomenutu u hadisu dobit će onaj ko nošenje skupocjene odjeće bude ostavljao iz skromnosti, a ne iz škrtosti ili lažnog asketizma.
– Motiv oblačenja skromne odjeće isključivo treba biti nezainteresiranost u pogledu dunjaluka i ravnodušnost prema njegovim ukrasima.
– Uzvišeni Allah obavezao se da će na ahiretu ukrasiti i lijepo obući onoga ko radi Njega ostavi prekomjerno ukrašavanje na dunjaluku.
Poglavlje stotinu dvadeset prvo
POHVALNO JE UMJERENO SE ODIJEVATI I NE ZALAZITI U KRAJNOST OGRANIČAVAJUĆI SE NA OBLAČENJE BIJEDNE ODJEĆE KOJA IZAZIVA PREZIR, BEZ IKAKVE POTREBE ILI ŠERIJATSKI OPRAVDANE SVRHE
- Amr b. Šuajb prenosi od svoga oca, a on od svoga djeda, radijallahu anhu, da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Uistinu Allah voli da se tragovi Njegove blagodati vide na Njegovom robu.” Tirmizi i kaže da je hasen – dobar.
Dokumentacija hadisa
Uzimajući u obzir dosta sličnih predaja i mnoštvo puteva kojim je prenesen, ovaj je hadis vjerodostojan. Bilježi ga Tirmizi, 2819, sa dobrim lancem prenosilaca. Postoji i druga slična predaja koju prenosi Ebu Ahves od svoga oca, a bilježe je Nesai, 8/196, i Ahmed, 3/473–474, sa prihvatljivim lancem prenosilaca. Sve u svemu, kada se u obzir uzmu sve predaje, ovaj je hadis vjerodostojan.
Propisi, pouke i poruke
– Pohvalno je da ljudi javno pokazuju Allahove blagodati kojima ih je obasuo i da o njima pričaju, jer je to jedna vrsta iskazivanja zahvale Uzvišenom Allahu, naravno, uz uvjet da to ne bude s ciljem hvalisanja i razmetanja.
– Lijepo je oblačiti odjeću srednjeg kvaliteta i vrijednosti, jer skupocjena odjeća upućuje na želju za isticanjem i reputacijom, a mizerna odjeća predstavlja vrstu poniženja, osim one odjeće koja se nosi iz poniznosti pred Uzvišenim Allahom i iz želje da se slijede ispravni prethodnici iz prvih generacija ummeta, a djela se cijene prema namjerama.
– Oblačenjem skromne i umjerene odjeće donekle se postiže jednakost između bogatih i siromašnih, kao i nezainteresiranost za ono što posjeduju bogati.
_____________
Iz knjige “Radost pogleda” komentar djela “Rijadus-salihin”
Autor: Selim b. ‘Id el-Hilali
Preveo: Amir Durmić
Redaktura: Abdulvaris Ribo
Šerijatska recenzija: dr. Safet Kuduzović
_______________
[1] Ponekad zbog specifičnih okolnosti i uzimanja u obzir drugih šerijatskih tekstova koji govore o dotičnoj stvari, neke zabrane u hadisima ne upućuju na strogu zabranu (haram), već upućuju na to da je činjenje dotične zabranjene stvari mekruh, tj. pokuđeno. O tome su opširno govorili učenjaci usuli-fikha. Autor ovdje želi reći da je zabrana u ovom hadisu eksplicitna i jasna, te da ona jasno upućuje na strogu zabranu – haram, a nikako na mekruh, a Allah najbolje zna. (op. prev.)
[2] Brokat je tkanina od teške svile, bogatog tkanja. (op. prev.)
[3] Ovdje se misli na ubruse, dakle komadiće platna koji se koriste za jednokratnu upotrebu, a Allah najbolje zna. (op. prev. nakon napomene šer. rec.)