Muškarcima je zabranjena svilena odjeća a dozvoljena ženama

Musaid

 

  1. Od Omera b. Hattaba, radijallahu anhu, prenosi se da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Nemojte oblačiti svilenu odjeću, jer onaj ko je bude oblačio na ovom svijetu, neće je obući na ahiretu.” Muttefekun alejhi.

Dokumentacija hadisa

Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 10/284, i Muslim, 2069 i 11.

Propisi, pouke i poruke

– Muškarcima je zabranjeno da nose svilenu odjeću, a to je dozvoljeno ženama islamskog ummeta.

– Onaj ko se na ovome svijetu bude naslađivao nečim od onoga što je Uzvišeni Allah strogo zabranio, isto to će mu na budućem svijetu biti uskraćeno.

  1. Također, od Omera b. Hattaba, radijallahu anhu, prenosi se da je rekao: “Uistinu, svilenu odjeću oblače oni koji (u ahiretu) nemaju nikakvog udjela.” Muttefekun alejhi.

U jednoj verziji bilježi se: “…oni koji nemaju udjela u ahiretu.”

Riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “…nemaju udjela…”, znače da na ahiretu neće imati nikakvog dobra.

Dokumentacija hadisa

Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 10/285, i Muslim, 2068  i 8.

Propisi, pouke i poruke

– Zabrana nošenja svile (za muškarce) je eksplicitna[1], tj. njeno je nošenje haram.

– Nošenje svile svojstvo je i obilježje rasipnika koji neće imati udjela u budućem životu na ahiretu, jer su svoj život potrošili na dunjalučka uživanja i naslade.

  1. Od Enesa, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Onaj ko je svilu nosio na dunjaluku, neće je odjenuti na ahiretu.” Muttefekun alejhi.

Dokumentacija hadisa

Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 10/284, i Muslim, 2073.

Propisi, pouke i poruke

Značenja i pouke ovog hadisa navedene su u komentaru prethodnih hadisa koje prenosi Omer, radijallahu anhu.

  1. Od Alije, radijallahu anhu, prenosi se da je rekao: “Vidio sam Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kako je uzeo svilu, pa ju je stavio u svoju desnu ruku, i kako je uzeo zlato, pa ga je stavio u svoju lijevu ruku, a potom je rekao: ‘Ovo dvoje strogo je zabranjeno muškarcima moga ummeta!’” Ebu Davud sa dobrim lancem prenosilaca.

Dokumentacija hadisa

Uzimajući u obzir mnoge slične predaje, ovaj je hadis vjerodostojan. Bilježe ga Ebu Davud, 4057, Nesai, 8/160, Ibn Madža, 3595, Ahmed, 1/115, i drugi, od Jezida b. Ebu Habiba, on od Abdulaziza b. Ebu es-Sa‘ba, koji ga prenosi od Ebu Efleha el-Hemdanijja, on od Abdullaha b. Zurejra, a on od Alije, radijallahu anhu.

Ni Ebu Davud ni Nesai u nekim verzijama ovog hadisa nisu spomenuli Abdulaziza b. Ebu es-Sa‘ba ni Ebu Efleha.

Kažem: Lanac prenosilaca ovog hadisa je dobar, jer je Ebu Efleh el-Hemdani saduk – prihvatljiv prenosilac.

Također, na vjerodostojnost ovog hadisa upućuju i mnogobrojne predaje na istu temu koje se prenose od skupine ashaba: od Abdullaha b. Amra, Ibn Abbasa, Ukbe b. Amira i Ebu Muse el-Eš‘arija, radijallahu anhum. Sve u svemu, kada se u obzir uzmu sve slične predaje, hadis je vjerodostojan.

  1. Od Ebu Muse el-Eš‘arija, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Nošenje svile i zlata zabranjeno je muškarcima moga ummeta, a dozvoljeno ženama.” Tirmizi i kaže da je hasen-sahih.

Dokumentacija hadisa

Kada se uzme u obzir prethodna predaja, ovaj je hadis vjerodostojan. Bilježe ga Tirmizi, 1720, Ahmed, 4/394 i 407, i drugi, različitim putevima od Nafia, on od Seida b. Ebu Hinda, a on od Ebu Muse el-Eš‘arija, radijallahu anhu.

Kažem: Lanac prenosilaca ovog hadisa je prekinut, jer Seid b. Ebu Hind od Ebu Muse nije čuo nijedan hadis, niti se uopće s njim susreo. Međutim, hadis je, kako smo već rekli, vjerodostojan, na osnovu prethodne predaje.

Propisi, pouke i poruke

Iz prethodna dva hadisa, koja prenose Alija i Ebu Musa el-Eš‘ari, radijallahu anhu, razumije se sljedeće:

– zlato i svila dozvoljeni su ženama islamskog ummeta, a zabranjeni muškarcima;

– zabrana u ovim hadisima je eksplicitna, odnosno nedvojbeno ukazuje na to da je muškarcima islamskog ummeta haram – strogo zabranjena upotreba zlata i svile.

  1. Od Huzejfe, radijallahu anhu, prenosi se da je rekao: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, zabranio nam je da pijemo i jedemo iz zlatnog i srebrenog posuđa, i zabranio nam je da oblačimo odjeću od svile i brokata[2] i da na njima sjedimo.”

Dokumentacija hadisa

Bilježi ga Buhari, Fethul-Bari, 10/291.

Propisi, pouke i poruke

– Zabrana jela i pića iz zlatnih i srebrenih posuda obuhvata i muškarce i žene, tj. to je zabranjeno i muškarcima i ženama islamskog ummeta, a zabrana nošenja svile i brokata odnosi se samo na muškarce, dok je to ženama dozvoljeno.

– Muškarcima muslimanima zabranjeno je i sjediti na svili i brokatu, isto kao što im je zabranjeno i oblačiti odjeću od spomenute dvije vrste tkanine.

Napomene

– Hafiz Ibn Hadžer rekao je u Fethul-Bariju: “Baš kao što je to slučaj i kod oblačenja, zabrana sjedenja na svili odnosi se na onu tkaninu koja je izrađena od čiste svile ili na ono u čemu ima više svile od ostalog materijala.”

– Muškarcima je dozvoljeno da dodiruju svilu pod uvjetom da je ne oblače, kako je to vjerodostojno potvrđeno u hadisu koji bilježi Buhari, a prenosi Bera b. Azib, radijallahu anhu, koji je rekao: “Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, kao poklon darovana je svilena odjeća, pa smo je mi počeli dodirivati i čuditi joj se. Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, reče: ‘Zar se tome čudite?’ ‘Da’, odgovorismo, a Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, na to reče: ‘Maramice[3] Sa‘da b. Muaza u Džennetu bolje su od ovoga.’”

Ovaj hadis jasno upućuje na to da se svila ne ubraja u nečistoću, pa ju je stoga dozvoljeno dodirivati, prodavati i na njoj profitirati, a Allah najbolje zna.

U poglavlju “Vrijednost gladovanja i skromnog življenja”, naveli smo dosta hadisa koji se tiču ovog poglavlja.

  1. Od Muaza b. Enesa, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko iz skromnosti i poniznosti ne bude nosio (skupocjenu) odjeću, a u stanju je to sebi priuštiti, Allah će ga na Sudnjem danu odabrati i između svih stvorenja ga pozvati, pa će mu dopustiti da sebi odabere koji god imanski ogrtač[1] želi obući.” Tirmizi, koji ga je ocijenio dobrim.

Dokumentacija hadisa

Hadis je dobar. Bilježe ga Tirmizi, 2481, Ahmed, 3/438–439, i Hakim, 4/183, sa dobrim lancem prenosilaca.

Propisi, pouke i poruke

– Nagradu spomenutu u hadisu dobit će onaj ko nošenje skupocjene odjeće bude ostavljao iz skromnosti, a ne iz škrtosti ili lažnog asketizma.

– Motiv oblačenja skromne odjeće isključivo treba biti nezainteresiranost u pogledu dunjaluka i ravnodušnost prema njegovim ukrasima.

– Uzvišeni Allah obavezao se da će na ahiretu ukrasiti i lijepo obući onoga ko radi Njega ostavi prekomjerno ukrašavanje na dunjaluku.

Poglavlje stotinu dvadeset prvo

POHVALNO JE UMJERENO SE ODIJEVATI I NE ZALAZITI U KRAJNOST OGRANIČAVAJUĆI SE NA OBLAČENJE BIJEDNE ODJEĆE KOJA IZAZIVA PREZIR, BEZ IKAKVE POTREBE ILI ŠERIJATSKI OPRAVDANE SVRHE

  1. Amr b. Šuajb prenosi od svoga oca, a on od svoga djeda, radijallahu anhu, da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Uistinu Allah voli da se tragovi Njegove blagodati vide na Njegovom robu.” Tirmizi i kaže da je hasen – dobar.

Dokumentacija hadisa

Uzimajući u obzir dosta sličnih predaja i mnoštvo puteva kojim je prenesen, ovaj je hadis vjerodostojan. Bilježi ga Tirmizi, 2819, sa dobrim lancem prenosilaca. Postoji i druga slična predaja koju prenosi Ebu Ahves od svoga oca, a bilježe je Nesai, 8/196, i Ahmed, 3/473–474, sa prihvatljivim lancem prenosilaca. Sve u svemu, kada se u obzir uzmu sve predaje, ovaj je hadis vjerodostojan.

Propisi, pouke i poruke

– Pohvalno je da ljudi javno pokazuju Allahove blagodati kojima ih je obasuo i da o njima pričaju, jer je to jedna vrsta iskazivanja zahvale Uzvišenom Allahu, naravno, uz uvjet da to ne bude s ciljem hvalisanja i razmetanja.

– Lijepo je oblačiti odjeću srednjeg kvaliteta i vrijednosti, jer skupocjena odjeća upućuje na želju za isticanjem i reputacijom, a mizerna odjeća predstavlja vrstu poniženja, osim one odjeće koja se nosi iz poniznosti pred Uzvišenim Allahom i iz želje da se slijede ispravni prethodnici iz prvih generacija ummeta, a djela se cijene prema namjerama.

– Oblačenjem skromne i umjerene odjeće donekle se postiže jednakost između bogatih i siromašnih, kao i nezainteresiranost za ono što posjeduju bogati.

_____________

Iz knjige “Radost pogleda” komentar djela “Rijadus-salihin”

Autor: Selim b. ‘Id el-Hilali

Preveo: Amir Durmić

Redaktura: Abdulvaris Ribo

Šerijatska recenzija: dr. Safet Kuduzović

_______________

[1] Ponekad zbog specifičnih okolnosti i uzimanja u obzir drugih šerijatskih tekstova koji govore o dotičnoj stvari, neke zabrane u hadisima ne upućuju na strogu zabranu (haram), već upućuju na to da je činjenje dotične zabranjene stvari mekruh, tj. pokuđeno. O tome su opširno govorili učenjaci usuli-fikha. Autor ovdje želi reći da je zabrana u ovom hadisu eksplicitna i jasna, te da ona jasno upućuje na strogu zabranu – haram, a nikako na mekruh, a Allah najbolje zna. (op. prev.)

[2] Brokat je tkanina od teške svile, bogatog tkanja. (op. prev.)

[3] Ovdje se misli na ubruse, dakle komadiće platna koji se koriste za jednokratnu upotrebu, a Allah najbolje zna. (op. prev. nakon napomene šer. rec.)

Share This Article
Leave a comment