Povodom odluke Ministra obrazovanja i nauke Kantona Sarajevo, da ocjena iz predmeta vjeronauka/vjeronauk ne ulazi u prosjek za opći uspjeh učenika saopćenjem za javnost odlosilo se Udruženje vjeroučitelja Kantona Sarajevo. U saopćenju stoji:
– Udruženje vjeroučitelja izražava nezadovoljstvo odlukom Ministra obrazovanja i nauke Kantona Sarajevo, da ocjena iz predmeta vjeronauka/vjeronauk ne ulazi u prosjek za opći uspjeh učenika. U osnovnim i srednjim školama Kantona Sarajevo nastava vjeronauke/vjeronauka je organizirana u skladu sa članom 4. Zakona o slobodi vjere koji je donijela Parlamentarna skupština BiH u februaru 2004. godine, kao i na osnovu člana 9. Okvirnog zakona o osnovnom i srednjem obrazovanju u BiH, koji je takođe donijela Parlamentarna skupština BiH u junu 2003. Godine.
U svojoj odluci, Ministar se poziva na posebne odrednice člana 9. Okvirnog zakona o osnovnom i srednjem obrazovanju u BiH koji glasi:
„Učenici koji ne žele pohađati vjeronauku neće ni na koji način biti dovedeni u nepovoljan položaj u odnosu na druge učenike.”
A zatim obrazlaže i kaže „da ocjena iz ovog predmeta (vjeronauka/vjeronauk) ne ulazi u prosjek za opšti uspjeh, te na taj način učenici koji pohađaju nastavu vjeronauke, ali i učenici koji je ne pohađaju neće biti dovedeni niti u povoljniji niti u nepovoljniji položaj”.
Ova odluka je neutemeljena iz više razloga:
1. Dosadašnji položaj predmeta vjeronauka/vjeronauk je upravo obezbjeđivao ravnopravan položaj učenika. Oni učenici koji su pohađali predmet vjeronauka/vjeronauk su u ukupnom broju predmeta imali jedan predmet (vjeronauk/vjeronauka) više koji se dijeli sa ukupnim zbirom ocjena u odnosu na učenike koji nisu pohađali navedeni predmet i koji su ukupan zbir ocjena dijelili sa jednim predmetom manje. Predmeti se ocjenjuju sa ocjenama od jedan do pet, pa tako i vjeronauka/vjeronauk i niko ne garantira da će svi učenici imati petice iz vjeronauke kao što i nemaju. Tvrdi se da učenici zbog visokog prosjeka ocjena iz vjeronauke/vjeronauka dovode učenike koji ne idu na vjeronauku u neravnopravan položaj, po toj logici treba isključiti iz općeg uspjeha ocjene i iz predmeta tjelesni i zdravstveni odgoj, Muzička kultura, Likovna kultura jer je i kod tih predmeta visoka prosječna ocjena.
2. Ova odluka je diskriminirajuća za predmet vjeronauka/vjeronauk. Postoje i drugi nastavni predmeti u osnovnim i srednjim školama KS koji su izborni i ne pohađaju ih svi učenici koji se ocjenjuju i koji ulaze u prosjek ocjena. Zašto je to pravo uskraćeno samo učenicima koji idu na vjeronauku/vjeronauk pa ocjena iz tog predmeta ne ulazi u prosjek općeg uspjeha?
3. Ova odluka je diskriminirajuća spram učenika i njihovih roditelja koji su krenuli na početku školske godine znajući da je predmet izborno obavezujući i da ocjena ulazi u opći uspjeh učenika. Čak je i nemoralno učenicima pred kraj školske godine uskratiti to pravo na ocjenu.
4. Pozivamo Međureligijsko vijeće da reagira na ovu odluku, jer je prekršen članak 16. Temeljnog ugovora između Svete stolice i Bosne i Hercegovine u kojem stoji:
1. „ Bosna i Hercegovina u svjetlu načela o slobodi vjere, priznaje temeljno pravo roditelja na vjerski odgoj djece te u sklopu školskoga plana i programa i, u skladu s voljom roditelja ili skrbnika, nastavu katoličkoga vjeronauka u svim javnim osnovnim i srednjim školama i predškolskim ustanovama, kao obveznoga školskoga predmeta za sve koji ga izaberu, pod istim uvjetima kao za sve druge obvezne predmete.”
2. „Školske će vlasti, u suradnji s nadležnim crkvenim vlastima, roditeljima i punoljetnim učenicima omogućiti da pri upisu u školsku godinu slobodno izaberu katolički vjeronauk na način da njihova odluka ne bude povod bilo kakvome obliku diskriminacije na području školske djelatnosti.”
5. Veliki broj učenika pohađa predmet vjeronauka/vjeronauk i ova odluka je izazvala nezadovoljstvo roditelja djece koji prisustvuju časovima. Smatramo da bi roditelji, čija djeca idu na vjeronauku/vjeronauk morala imati pravo odlučivanja i oko ocjenjivanja kao što imaju pravo izbora na predmet vjeronauka/vjeronauk. Predlažemo da nadležne institucije (Vjerske zajednice i Ministarstvo obrazovanja i nauke KS) u slučaju da Ministar ne povuče svoju odluku, idu u anketiranje roditelja čija djeca idu na vjeronauku, da li su za to da vjeronauka/vjeronauk ide u prosjek općeg uspjeha ili nisu. Na taj način bi se ispoštovala volja roditelja u potpunosti i spriječila samovolja Ministra, kaže se u saopćenju za javnost Udruženja vjeroučitelja Kantona Sarajevo.