Priredio: Mr. Emir Demir
Dugovanje ima negativne posljedice koje zaduženog čine poniženim, a sve to oduzima snagu i okupira srce razmišljanjem o dugu. Evo nekih posljedica: 1. Osjećaj straha i nesigurnosti: Od Ukbe ibn Amira r.a. prenosi se da je Poslanik s.a.v.s. govorio: «Nemojte sami sebe prepadati nakon što ste osjetili sigurnost! Rekoše: A šta je to Poslaniče?’ Odgovori: „To je dug.» 2. Pribjegavanje laži i prekršavanje obećanog: Od Aiše r.a. prenosi se da je Allahov Poslanik s.a.v.s. na namazu govorio: «Allahu moj utječem ti se od griješenja i dugovanja.» Neko mu je rekao: „Kako se ti mnogo Poslaniče utječeš Allahu od dugovanja. On Reče: Kada se čovjek zaduži, govori pa slaže, obeća pa iznevjeri.» Ove dvije osobine su osobine munafika. Muslimaa se treba udaljiti od svih osobina koje pozivaju na munafički moral. Ako neko kaže: Potvrđeno je da je i Poslanik s.a.v.s. uzimao dug, pa kako se onda utjecao Allahu od njega? Odgovor je, kao što kaže Ibnul-Munejjir: «Nema kontradiktornosti između utjecanja od duga i dozvole zaduživanja, jer se Poslanik s.a.v.s. utjecao od narastajućeg prezaduživanja. Ko posudi i bude vratio dug, učinio je dozvoljeno i Allah ga je sačuvao.»
3. Briga, potištenost, vezanje za dunjaluk i bojazan od smrti zbog neizmirenih dugovanja:
Dan dužnika je zaokupljen zaradom radi vraćanja duga, a noć puna dužničkih briga. Takav čovjek gubi slast ibadeta i skrušenosti. Neki dobri prethodnik je rekao: ‘Neće ući briga duga u srce čovjeka, a da mu neće od razuma oduzeti ono što mu se nikada neće vratiti.’
4. Propast dobrih djela na Ahiretu za onoga ko umre kao dužnik koji nije imao namjeru vratiti posuđeno:
Poslanik s.a.v.s. kaže: «Dvije su vrste duga: Ko umre a imao je namjeru izmiriti dug, ja sam mu zaštitnik. A ko umre bez namjere da ga izmiri od tog će se iz njegovih dobrih djela uzimati. Taj dan neće biti ni dinara ni dirhema.»
Faktori koji pomažu izmirenju dugova
1.Ispravan nijjet – odluka, namjera:
Od Ebu Hurejre r.a prenosi se da je Allahov Poslanik s.a.v.s. rekao:
«Ko uzme imetke ljudi želeći ih vratiti, Allah će mu u tome pomoći. A ko ih uzme želeći ih uništiti Allah će njega dokrajčiti.» Šejh Abdurrahman ibn Sa’di, Allah mu se smilovao, kaže: «Pogledaj kako je Allah iskrenu namjeru učinio jakim povodom za opskrbu i povrat zaduženog, a ružnu namjeru za propast i uništenje.»
2. Požuriti blagovremeno vratiti dug, jer čovjeka može iznendano zateći smrt i ako je povrati dug bit će sačuvan od negativnih posljedica. Od Ebu Hurejre r.a.prenosi se da je Allahov Poslanik s.a.v.s. rekao:
«Da imam zlata koliko je brdo Uhuda ne bi me radovalo da mi prođu tri dana a da to zadržim, osim da za vraćanja duga sakupim.»
3.Dobro sistematsko planiranje zasnovano na relnom stanju. Udaljavati se od luksuza a i prevelikog cjeplidlačenja što je praksa Poslanika s.a.v.s.:
«Ko od vas bezbjedan osvane u svom domu, zdravog tijela i ima hrane za taj dan, kao da mu je sabran čitav dunjaluk.» On još kaže: «Pogledajte one koji su ispod vas, a ne gledajte one iznad vas, jer tako nećete potcijeniti Allahove blagodati.»
4. Mnogo moliti i doviti Allahu, što spada u ibadet. Od Alije r.a. prenosi se da mu je došao neki rob i rekao: „Nemoćan sam da se otplatim gazdi, pa pomozi mi!“ Alija r.a mu reče: „Hoćeš da te podučim riječima kojima me poučio Poslanik s.a.v.s., a da imaš koliko je brdo Se’ir dugova Allah će ti ih izmiriti. Reče:
„Allahu moj zadovolji me tvojim halalom u odnosu na tvoj haram i iz tvoga dobra učini me me neovisnim od drugih.»