16 – ”VRLINE STJECATELJA ZNANJA” (Druženje sa dobrim ljudima)

sanel
By sanel

Priredio: Bilal Dervišić

Druženje sa dobrim, moralnim i čestitim ljudima predstavlja korisno druženje koje rezultira lijepom i ovosvjetskom i onosvjetskom završnicom. Bratstvo zasnovano na ljubavi u ime Uzvišenog Allaha, na preporučivanju dobročinstva i bogobojaznosti, jedino je pravo i trajno bratstvo!

Rekao je Uzvišeni Allah: ”Jedni drugima pomažite u dobročinstvu i čestitosti”;

”Tog Dana će oni koji su jedni drugima bili prijatelji postati neprijatelji, samo to neće biti oni koji su se Allaha bojali i grijeha klonili”.

Zato je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, podsticao na biranje lijepog društva i sklapanje prijateljstva sa dobrim i čestitim ljudima.

Imam Tirmizi bilježi od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ”Čovjek je na vjeri svoga prijatelja, pa neka svako od vas dobro pogleda s kim će se družiti.”

U hadisu koji bilježi imam Ebu Davud od Ebu Seida el-Hudrija, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ukazuje na još jedno lijepo pravilo: ”Ne prijateljujte osim sa vjernikom, i neka tvoju hranu ne jede osim bogobojazni”.

Ako pogledamo u ova zlatna pravila i savjete koje nam preporučuje Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, onda je sasvim razumljivo da  je stjecatelju šerijatskog znanja najpotrebnije dobro društva koji će mu preporučivati strpljivost u traženju znanja i opominjati ga kada zaboravi, savjetovati ga kada pogriješi i upućivati ga kada se oklizne u blatu prolaznog dunjaluka, jer musliman je ogledalo svome bratu, a čovjek postiže snagu preko svoje braće koji ga pomažu u istini.

Prijatelj je onaj koji te vodi za sobom, pa ako bude dobar, odvest će te ka dobru, a ako bude loš, upropastit će ti ahiret, i vjeru i ovaj svijet, i zaokupit će te sa ovosvjetskim stvarima, tako da ćeš  zapostaviti školovanje i korisno obrazovanje. Upravo ovo možemo primijetiti kod nekih učenika čija je želja za učenjem popustila, čije se ponašanje pokvarilo nakon što su bili veoma dobri, ozbiljni i vrijedni.

Ako tražimo razlog svemu tome, vidjet ćemo da je sve to zbog utjecaja prijatelja koji su kao kovački mijeh od kojeg samo šteta dolazi.

Imam Muslim bilježi hadis od Ebu Musaa el-Eš’arija u kojem Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, navodi primjer dobrog i lošeg prijatelja, pa kaže: ”Primjer dobrog i lošeg sagovornika je kao primjer onoga koji nosi miris i onoga koji puše u kovački mijeh. Onaj koji nosi miris ili će ti ga dati, ili ćeš ga od njega kupiti, ili ćeš osjetiti od njega lijep miris, a onaj koji puše u kovački mijeh ili će ti zapaliti odjeću, ili ćeš od njega osjetiti ružan miris.”

Zato imam Ibn Džema’a savjetuje učenike: ”Učenik treba da se druži sa onim ko će se od njega okoristiti ili sa onim od koga će on imati koristi. Ukoliko se bude družio sa nekim od koga on nema koristi, niti mu on koristi, niti ga zanimaju njegovi pogledi, neka na lijep način prekine svoje druženje sa njim odmah, prije nego se ono učvrsti, jer ukoliko se neka stvar učvrsti, onda je teško riješiti se toga. Ukoliko bude imao potrebu da se s nekim druži, neka to bude dobar prijatelj, vjernik, bogobojazan, savjestan, inteligentan, sa mnogo dobra i malo zla, lijepog ophođenja i sa malo ljutnje, ako ga zaboravi, posjeti ga, a ako ga posjeti, i pomogne ga, i kad je potreban, utješi ga, a kad je mrzovoljan, oraspoloži ga.” (Tezkiretus-samia vel-mutekellim, 212)

I na kraju, tebi, o ti koji tragaš za istinom, koji želiš da se domogneš onoga što je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ostavio kao miraz svome ummetu, tebi koji stječeš šerijatsko znanje, neka ti ono bude temelj, neka ti ono bude zidovi, neka ti ono bude krov, dom tvog ahlaka, tvog života, znaj da ćeš uspjeti na dunjaluku i na ahiretu, znaj da ovo znanje ima mnoge koristi, a najljepše što je rečeno na ovu temu jesu riječi četvrtog zapovjednika svih vjernika Alije ibn Ebu Taliba, koje je zabilježio imam Hatib Bagdadi u knjizi El-Džamiu li ahlakir-ravi ve adabis-samia:

”O učeniče, doista znanje ima mnoge koristi:

–          Njegova glava je skrušenost,

–          Oči su čistoća od zavisti,

–          Uši su shvatanje,

–          Jezik je iskrenost,

–          Pamćenje je istraživanje,

–          A srce – iskren nijjet,

–          Mozak – spoznaja obaveznih stvari,

–          ruka – milost,

–          A noga – posjećivanje učenjaka,

–          Njegova briga je spas,

–          Njegova mudrost je blagost,

–          Njegovo mjesto je mir,

–          Njegov vođa je oprost,

–          Njegov čamac je odanost,

–          Njegovo oružje je blaga riječ,

–          Njegova sablja je zadovoljstvo,

–          Njegov luk je kruženje,

–          Njegova vojska je druženje sa učenicima,

–          Njegovo bogatstvo je odgoj,

–          Njegova zaliha je udaljavanje od grijeha,

–          Njegova opskrba je dobro,

–          Njegova voda je izmirenje,

–          Njegov vodič je uputa,

–          A njegov prijatelj je druženje sa odabranim.”

 

Share This Article