Dove koje se uče pri posjeti bolesniku (1. dio)

Musaid

 

  1. Aiša, radijallahu anha, pripovijeda: “Kada bi se neko Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, požalio na neku bolest, čir ili ranu, on bi običavao pokazati vrhom kažiprsta ovako (pa je prenosilac hadisa Sufjan b. Ujejna svoj kažiprst stavio na zemlju, a zatim ga podigao), a potom bi rekao:

‘Bismillah, turbetu erdina, bi rikati ba‘dina, jušfa bihi sekimuna, bi izni rabbina!

U ime Allaha, zemlja naša, sa pljuvačkom nekog od nas, liječi bolesnog među nama, dozvolom našeg Gospodara!’”

Dokumentacija hadisa

Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 10/206, i Muslim, 2194.

Propisi, pouke i poruke

– Osoba koja uči rukju svoju će pljuvačku nanijeti na svoj kažiprst, a potom će ga staviti na zemljanu prašinu, pa će se za njega zalijepiti malo prašine. Nakon toga, tim će prstom potrati bolesno mjesto, čir ili ranu, izgovarajući riječi kao u citiranom hadisu: “Bismillah, turbetu erdina…”.

– Šerijatsku je rukju dozvoljeno učiti za sve vrste bolova, a taj je običaj bio proširen i općeprihvaćen među ashabima.

– Vjerovjesnikovo, sallallahu alejhi ve sellem, stavljanje prsta na zemlju i stavljanje prašine na prst upućuje na pohvalnost tog čina.

– Dozvoljeno je tražiti bereket – blagoslov, u Allahovim lijepim imenima i svojstvima.

– Šerijatska rukja ima izuzetno jako i učinkovito dejstvo u postupku liječenja bolesnih.

  1. Također, od Aiše, radijallahu anha, prenosi se da bi Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, prilikom posjete nekog od bolesnih članova svoje porodice, običavao bolesnika potrati svojom desnicom i reći:

“Allahumme rabben-nasi, ezhibil-be’se, išfi, enteš-Šafi, la šifae illa šifauke, šifaen la jugadiru sekama!

Allahu moj, Gospodaru svih ljudi, odagnaj tegobu, izliječi, jer Ti si Iscjelitelj (Onaj koji liječi), nema lijeka osim onoga koji Ti daruješ, na način poslije koga se bolest neće vratiti!”

Dokumentacija hadisa

Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 10/206, i Muslim, 2191.

Propisi, pouke i poruke

– Obići i posjetiti bolesnika jedna je od međumuslimanskih obaveza, a ova je obaveza još pritvrđenija kada se radi o članovima uže porodice.

– Pohvalno je rukom potrati po bolesniku. Taj postupak ostavlja veliki utjecaj na bolesnog i to, uz Allahovu pomoć, može biti jedan od uzroka njegovog ozdravljenja.

– To što je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, prilikom potiranja bolesnika koristio desnu, a ne lijevu ruku, još je jedan od dokaza koji upućuju na prednost desnice nad ljevicom. Ovakvo nešto ne može shvatiti niko osim muslimana, niti iko osim njih na ovo obraća ikakvu pažnju. Desna je ruka prijatna i kreposna te, kao takva, ostavlja ugodan trag na ono što dotakne.

– Istinski Iscjelitelj i Onaj ko istinski liječi jeste Uzvišeni Allah koji je, upravo onako kako je to, pripovijedajući nam riječi Ibrahima, alejhis-selam, rekao: “…i koji me, kad se razbolim, liječi” (Eš-Šuara, 80).

– Traganje za lijekom i poduzimanje određenih koraka i uzroka na tom planu nije u kontradiktornosti sa tevekkulom, tj. istinskim oslanjanjem na Uzvišenog Allaha, već baš suprotno: traganje za lijekom i trud da se do njega dođe istinski je tevekkul, ali uz uvjet da se čovjek pri tome prvenstveno osloni i pouzda u svoga Gospodara, a ne na različite stvari i pojave.

  1. Enes, radijallahu anhu, kazuje da je Sabita, radijallahu anhu, upitao: “Hoćeš li da ti učim rukju koju je prakticirao Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem?” “Svakako”, odgovori Sabit. Enes reče:

“Allahumme Muzhibel-be’si, išfi enteš-Šafi, la Šafije illa ente, šifaen la jugadiru sekama!

Allahu moj, Gospodaru ljudi, o Ti koji otklanjaš nevolju i tegobu, podari lijek jer Ti si Onaj koji istinski liječi, nema istinskog Iscjelitelja do Tebe. Izliječi liječenjem nakon kojeg se bolest neće vratiti!” Buhari.

Dokumentacija hadisa

Bilježi ga Buhari, Fethul-Bari, 10/206.

Propisi, pouke i poruke 

Značenje ovog hadisa navedeno je u komentaru prethodnog hadisa.

  1. Sa‘d b. Ebu Vekkas, radijallahu anhu, kazuje: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, obišao me u bolesti i rekao: ‘Allahu moj, izliječi Sa‘da! Allahu moj, izliječi Sa‘da! Allahu moj, izliječi Sa‘da!’” Muslim.

Dokumentacija hadisa

Bilježi ga Muslim, 1628 i 8.

Propisi, pouke i poruke

– Pohvalno je i poželjno da i imam, tj. vođa ili predvodnik naroda, posjeti bolesnika isto onako kako je pohvalno da to čine i drugi, obični ljudi.

– Dozvoljeno je od Uzvišenog Allaha tražiti izlječenje.

– Pohvalno je uporno i usrdno učiti dovu.

  1. Ebu Abdullah Osman b. Ebu el-Ās, radijallahu anhu, pripovijeda da se požalio Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, na veliku bol koju je osjećao u tijelu, pa mu je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Stavi svoju ruku na dio tijela koji te boli i tri puta izgovori: ‘Bismillah – u ime Allaha’, a zatim sedam puta reci:

Euzu bi izzetillahi ve kudretihi min šerri ma edžidu ve uhaziru!

Utječem se Allahovoj svemoći i snazi od zla onoga što pri sebi osjećam i od onoga čega se bojim!’” Muslim.

Dokumentacija hadisa

Bilježi ga Muslim, 2202.

Propisi, pouke i poruke

– Čovjeku je dozvoljeno da ispolji bol koju osjeća i da drugima ukaže na nju, ali pod uvjetom da to uradi na jedan umjestan i dostojanstven način, a ne da im bude naporan i dosadan.

– Ko je god u stanju da na neki način pomogne svom bratu muslimanu i da ga uputi na ono što će mu koristiti, to je dužan i učiniti.

– Ispoljavanje bola i umjereno jadikovanje nije u suprotnosti sa tevekkulom, tj. čvrstim oslanjanjem na Allaha.

– Ruka može pozitivno djelovati te smanjiti bolove, a njeno stavljanje na bolno mjesto ubraja se u poduzimanje uzroka na putu do ostvarenja određenog cilja.

– Vjernik stalno treba da traži utočište i pribježište kod Uzvišenog Allaha, jer je On taj koji mu uvijek i u svim situacijama pribavlja koristi i od njega otklanja nevolje.

– Isto tako, učenje dove je jedna vrsta poduzimanja uzroka na putu do ostvarenja nekog zacrtanog cilja, stoga dove treba učiti i činiti na identičan način kako je to preneseno, tj. strogo se držeći originalnog teksta dove, kao i tačno preciziranog broja ponavljanja određenih riječi ili fraza, ukoliko u dovi takvo nešto postoji.

_____________

Iz knjige “Radost pogleda” komentar djela “Rijadus-salihin”

Autor: Selim b. ‘Id el-Hilali

Preveo: Amir Durmić

Redaktura: Abdulvaris Ribo

Šerijatska recenzija: dr. Safet Kuduzović

______________

 

Share This Article
Leave a comment