Piše: Adnan Fetić
Sva hvala i zahvala pripadaju Allahu, Gospodaru svjetova. Neka su salavat i selam na Allahovog najodabranijeg roba Muhammeda, na njegovu časnu porodicu i sve njegove plemenite ashabe i ashabijke.
Vjera čija je osnova vjerovanje, iman u srcu, izvor je duhovnog, istinskog života. Zato je neophodno, kao i za fizički život, da ga hranimo, napajamo sa čistog izvora, izvora objave, Kur’ana i sunneta Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Uzvišeni kaže: “O vi koji vjerujete, odazovite se Allahu i Poslaniku kad od vas zatraži da činite ono što vas oživljava.” (El-Enfal, 24) A, iman u srcu troši se, i zato nas je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, upozorio da ga trebamo obnavljati: “Zaista se iman troši u vašim prsima kao što se troši odjeća, pa molite Allaha da obnovi iman u vašim srcima.” (Taberani, El-Mu’džemul-kebir, 14668; Hakim, El-Mustedrek, 5. Šejh Albani ocijenio ga je vjerodostojnim u djelu Es-Sahiha, 1585.) Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, usmjerava nas da molimo Allaha da obnovi naš iman tako što ćemo se pridržavati onoga što je obavezno, kloniti se onog što je On zabranio, tako što ćemo Ga mnogo spominjati i od Njega oprosta tražiti. Pred nama je mubarek mjesec, sezona dobra, Allahova blagodat prema nama svima, Njegova neizmjerna milost, samilost, dobrota, darežljivost i plemenitost, mubarek mjesec ramazan, u kojem je svaki trenutak dragocjen, blagodat i blagoslov od Allaha. Zato je jedan od ciljeva u ramazanu da obnovimo, ojačamo i popravimo iman, i ovaj mjesec idealna je prilika za to.
Obnovimo i oživimo naše imane u mubarek ramazanu
Ako nećemo u mubarek ramazanu obnoviti, oživiti svoj iman, popraviti ga i ojačati, kad ćemo?! Uzvišeni Allah kaže: “Zar nije vrijeme da se onima koji vjeruju srca smekšaju zbog spomena Allaha i Istine koja se objavljuje i da oni ne budu kao oni kojima je još davno data Knjiga, pa su srca njihova, zato što je proteklo mnogo vremena, postala nemilosrdna i mnogi su od njih buntovni. Znajte da Allah daje život već mrtvoj zemlji! Mi vam objasnismo ajete i znakove da biste razumjeli.” (El-Hadid, 16–17) Allahovom uputom, Kur’anom i sunnetom Njegovog Poslanika ne samo da se oživljavaju srca, nego i više od toga – srca se smekšavaju. Uzvišeni Allah oživljava zemlju nakon njenog mrtvila, kao što vidimo svake godine u ovom periodu proljeća koji je pred nama. Tako isto, i još važnije za nas, oživljava zamrla srca svjetlom imana i upute, posebno u ramazanu kad su vrata Dženneta i Njegove milosti otvorena, kad su šejtani sputani u svome djelovanju, kad se vjernici i vjernice nalaze u sezoni ibadeta i prilika za raznovrsno dobro. U tome su znakovi za nas. Isto tako, Uzvišeni Allah upozorava nas na opasnost zanemarivanja, poništavanja imana, da nam djela mogu propasti i da na ahiretu, na vječnom svijetu, možemo biti nesretnici. Uzvišeni kaže: “A onaj ko niječe iman – uzalud će mu biti djela njegova, i on će, na ahiretu, među gubitnicima biti” (El-Maida, 5), tj. ovo čeka onog ko umre bez imana.
Visoki stepeni
Uzvišeni Allah kaže: “… i Allah će na visoke stepene uzdignuti one među vama koji vjeruju i kojima je dato znanje.” (El-Mudžadela, 11) Iman i ispravno znanje najbolje je što duše mogu postići na ovom svijetu i čime mogu zavrijediti visoke stepene na oba svijeta, pa ih zato Uzvišeni spominje zajedno. S imanom i ispravnim znanjem postaje se kod Allaha, a to je najvažnije, vrijedan najviših stepena, odabran među svim stvorenjima. (vidi: Ibn Kajjim, El-Fevaid, str. 151)
Iman koji živi u srcu treba zalijevati poput drveta. U slučaju imana, to znači objavom napajati srce sa izvora Kur’ana i sunneta, čime se jačaju njegovi korijeni, a to su temelji imana: vjerovanje u Allaha, u Njegove meleke, knjige, poslanike, Sudnji dan i Njegov kader – odredbu dobra i zla. Nakon toga neminovno izrastaju ogranci imana, njegove grane, a to su raznovrsne vrste ibadeta, dobrih djela i načina približavanja Allahu, Milostivom, poput namaza, posta, zekata, sadake, dobročinstva roditeljima, komšijama, prijateljima, i drugih ibadeta i dobrih djela. Tako iman kao primjer najdivnijeg drveta, drveta imana, onda daje najdivnije plodove, najljepše i najslađe. A, iman ima svoj slatki okus, svoju slast i spram toga najdivnije plodove. Ukratko, ti plodovi su svako dobro i sreća za vjernika i vjernicu na dunjaluku i ahiretu.
Plodovi imana
Koliko su važni plodovi imana i njihovo poznavanje najljepše je pojasnio šejh Abdurrahman b. Nasir es-Sa’di, rahimehullah: “Znaj da je dobro dunjaluka i ahireta plod ispravnog imana. S njime rob živi lijepim životom u obje kuće (dunjaluku i ahiretu), spašava se od tegoba i zala, s njim se olakšavaju teškoće, postižu se sve težnje. Zato treba širiti i objašnjavati plodove imana detaljno, jer doista poznavanje koristi i plodova imana jedan je od najvećih podsticaja da se čovjek opskrbi imanom.“ (Tejsirul-latifil-mennan, str. 46)
Plodovi imana koje vjernici i vjernice dobijaju s ispravnim imanom veliki su podsticaj da još više jačamo svoj iman u Allaha Uzvišenog, da ga obnavljamo, popravljamo, da ga oživimo posebno u mubarek mjesecu koji je, Allahovom dobrotom i dozvolom, pred nama, mjesecu ramazanu, ispravno ga koristeći u pokornosti Allahu, u ibadetima, dobrim djelima i raznim vidovima dobročinstva.
Najvažniji plodovi imana
Lijep sažetak plodova imana navodi imam Ibn Kajjim, rahimehullah, u djelu Ed-Dau ved-deva, str. 175–177, koji je, između ostalog, rekao: “Kada se radi o plodovima imana, to je oko stotinu odlika i vrlina, a svaka od njih bolja je od dunjaluka i onoga što je na njemu”, kao i šejh Sa’di, rahimehullah, u djelu Tejsirul-latifil-mennan, str. 46–53, a kao najvažnije izdvajamo:
- Allahovo zadovoljstvo, a ono je veće od svega. Uzvišeni kaže: “Allah je obećao vjernicima i vjernicama džennetske bašče, kroz koje rijeke teku, u kojima će vječno boraviti, i divna boravišta u džennetima Adna. A zadovoljstvo Allahovo veće je od svega toga: to će, doista, uspjeh veliki biti!” (Et-Tevba, 72) Ako je Allah zadovoljan robom, primit će njegova neznatna dobra djela i oplemeniti ih i uvećati, i oprostit će mu mnoga posrnuća i obrisati ih.
- Veličanstvena nagrada i sevap na ahiretu, ulazak u Džennet, uživanje u njegovim blagodatima i uživanjima, spas od Vatre i njene kazne i patnje – sve to postiže se samo sa imanom. Uzvišeni kaže: “… a Allah će, sigurno, vjernicima veliku nagradu dati.” (En-Nisa, 146)
- Uzvišeni Allah brani i štiti vjernike od svih zala na ovom i onom svijetu. Uzvišeni kaže: “I Allah, doista, štiti vjernike.” (El-Hadždž, 38)
- Allah je obećao vjernicima, koji istinski vjeruju i u skladu sa imanom žive, podršku i pomoć. Uzvišeni kaže: “Uistinu Nam je dužnost bila vjernike pomoći” (Er-Rum, 47); “Mi ćemo, doista, pomoći poslanike Naše i one koji vjeruju u životu dunjalučkom, a i na Dan kad se dignu svjedoci” (Gafir, 51).
- Uputa od Allaha u znanje i rad po znanju, uputa na spoznaju Istine i na njeno slijeđenje, a sve je to spram imana i ispunjavanja obaveza prema njemu. Uzvišeni kaže: “A ko u Allaha vjeruje, On će uputiti njegovo srce” (Et-Tegabun, 11); “A od Allaha vam dolazi Svjetlost i Knjiga jasna. Njome Allah upućuje na puteve spasa one koji nastoje steći zadovoljstvo Njegovo” (El-Maida, 15–16).
- Iman nas poziva i motiviše da ga još više izučavamo i da povećamo postupanje u skladu sa njegovim ograncima, i vidljivim i srčanim. Uzvišeni kaže: “Pravi su vjernici samo oni čija se srca strahom ispune kad se Allah spomene, a kad im se ajeti Njegovi uče, vjerovanje im povećaju i samo se na Gospodara svoga oslanjaju, oni koji namaz obavljaju i dio od onoga što im Mi dajemo udjeljuju.” (El-Enfal, 2–3)
- Onaj ko vjeruje u Allaha, Njegovo savršenstvo, Njegovu veličanstvenost, Njegovu veličinu i Njegovu uzvišenost i ugled, takav ima najveće ubjeđenje (jekin), najviši stepen spokojnosti i smiraja, i oslanjanja na Allaha i pouzdanja u Njega.
- Nijedan čovjek ne može biti istinski iskren prema Allahu, ali i prema Allahovim robovima, osim uz iman.
- Odnos između stvorenja bit će potpun i izgrađen isključivo kad se utemelji na istinoljubivosti, iskrenom savjetovanju, bez varanja, a to istinski mogu postići samo vjernici.
- Iman je najveći pomagač da izdržimo teškoće, da podnesemo poteškoće u izvršavanju pokornosti Allahu, da ostavimo razvrat i nevaljalštine za koje u duši imamo jake porive da ih činimo. Sve ovo može se postići samo snagom imana.
- Neminovno je da čovjek nekad osjeti strah, da trpi glad, da osjeti teškoću gubitka imetka, života i ljetine, a iman je najveća podrška i pomoć da savladamo ova iskušenja.
- Iman obvezuje na snagu tevekula – oslanjanja na Allaha, zbog ispravnog znanja i imana – vjerovanja da se sve stvari vraćaju Allahu, Njegov su kader i odredba. Uzvišeni kaže: “Ako vas Allah pomogne, niko vas pobijediti neće, a ako vas napusti, pa ko je taj koji vam, osim Njega, može pomoći?! Pa, na Allaha neka se zato oslanjaju vjernici!” (Alu Imran, 160); “O vi koji vjerujete, sjetite se Allahove blagodati prema vama kada su vas se neki ljudi htjeli domoći, a On je zadržao ruke njihove. I bojte se Allaha, i neka se vjernici samo u Allaha pouzdaju” (El-Maida, 11).
- Iman ohrabruje roba, povećava hrabrost hrabrom, jer njemu, doista, zbog pouzdanja u Allaha, Silnog i Mudrog, jačine nadanja i žudnje za onim što je kod Njega, sve teškoće postaju lahke i prezrene. Takav čovjek korača kroz strepnje i strahove čvrsto se uzdajući u svoga Gospodara, nadajući se od Njega, strepeći da padne u Njegovim očima zbog straha od stvorenja.
- Iman je najveličanstveniji uzročnik vezanja srca za Allaha u svim situacijama i u svim težnjama, vjerskim i dunjalučkim.
- Iman nas odgaja i poziva ka lijepom ahlaku – moralu, da se lijepo ophodimo prema svim kategorijama ljudi, a ako oslabi iman, ili bude krnjav ili iskrivljen, utječe na ahlak roba, koji se iskvari u mjeri u kojoj se rob udalji od imana. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Vjernici najpotpunijeg imana najljepšeg su ahlaka.“ (Ebu Davud, br. 4682; Tirmizi, br. 1162; i dr. Šejh Albani ga je ocijenio vjerodostojnim, Es-Sahiha, br. 284.)
- Potpun iman u potpunosti zabranjuje ulazak u Vatru, kao što je zabranjivao i sprečavao onog koji ga je posjedovao na dunjaluku da čini grijehe, a nepotpun iman zabranjuje da se vječno ostane u Vatri.
- Iman čini čovjeka pouzdanim i obavezuje ga da bude čestit u pogledu ljudskih života, imetaka i časti. U hadisu se navodi: “Vjernik je onaj od koga su ljudi sigurni u pogledu svojih života i imetaka.” (Tirmizi, br. 2627; Nesai, br. 4995; i dr. Šejh Albani ocijenio ga je vjerodostojnim u djelu Es-Sahiha, br. 549.)
- Onaj koji ima jak iman osjetit će slatki okus, slast imana u srcu, uživat će i kušati njegovu divotu i ljepotu. Uživat će u služenju svome Gospodaru, ispunjavanju Njegovih prava kod nas i prava robova koja proizlaze iz imana i njegov su trag. Vjernik se nalazi u raznovrsnim užicima imana i njegovim mnogobrojnim slastima.
- Iman je jedini uzročnik da se ispuni vrhunac vjere, a to je borba tijelom, imetkom i govorom na Allahovom putu. Uzvišeni kaže: “Pravi su vjernici samo oni koji u Allaha i Poslanika Njegova vjeruju i poslije više ne sumnjaju i bore se na Allahovu putu imecima svojim i životima svojim. Oni su baš iskreni.” (El-Hudžurat, 15)
- Odabrani meleki, nosioci Arša, mole Allaha da oprosti vjernicima. Uzvišeni kaže: “I oni koji nose Arš i oni koji su oko njega, slave i hvale Gospodara svoga i vjeruju u Njega, i mole se da budu oprošteni grijesi vjernicima: ‘Gospodaru naš, Ti sve obuhvataš milošću i znanjem; zato oprosti onima koji se pokaju i koji slijede Tvoj put i sačuvaj ih patnje u Vatri!’” (Gafir, 7)
- Uzvišeni Allah je zaštitnik vjernika, a neće biti ponižen i na cjedilu ostavljen onaj koga je Allah uzeo pod Svoju zaštitu. Uzvišeni kaže: “Allah je zaštitnik onih koji vjeruju.” (El-Bekara, 257)
- Naređuje melekima da učvrste vjernike u teškoćama. Uzvišeni kaže: “Kad je Gospodar tvoj nadahnuo meleke: ‘Ja sam s vama, pa učvrstite one koji vjeruju!’” (El-Enfal, 12)
- Vjernicima pripadaju počasti i visoki stepeni kod njihovog Gospodara, i oprost i opskrba divna. Uzvišeni kaže: “Oni su, zbilja, pravi vjernici – njih kod Gospodara njihova čekaju počasti, i oprost, i opskrba divna.” (El-Enfal, 4)
- Vjernicima pripada ponos. Uzvišeni kaže: “A snaga je u Allaha i u Poslanika Njegova i u vjernika, ali licemjeri ne znaju.” (El-Munafikun, 8)
- Allahova posebna blizina vjernicima. Uzvišeni kaže: “… a Allah je, zaista, uz vjernike.” (El-Enfal, 19)
- Visoki stepeni i na dunjaluku i na ahiretu. Uzvišeni kaže: “… i Allah će na visoke stepene uzdignuti one među vama koji vjeruju i kojima je dato znanje.” (El-Mudžadela, 11)
- Dvostruka Allahova milost vjernicima, Njegovo darivanje njima svjetla pomoću kojeg koračaju i oprost njihovih grijeha. Uzvišeni kaže: “O vi koji vjerujete, Allaha se bojte i u Poslanika Njegova vjerujte. On će vam dvostruku milost Svoju darovati, i dat će vam svjetlo pomoću kog ćete ići, i oprostit će vam, a Allah je oprostitelj grijeha i milostiv je.” (El-Hadid, 28)
- Allah im daruje da budu voljeni. On ih doista voli, a vole ih i meleki, vjerovjesnici i dobri robovi. Uzvišeni kaže: “One koji su vjerovali i dobra djela činili Svemilosni će sigurno voljenim učiniti.” (Merjem, 96)
- Bit će sigurni i neće se bojati na Dan kad će strah biti žestok. Uzvišeni kaže: “Neka se oni koji vjeruju i dobra djela čine ničega ne boje i ni za čim neka ne tuguju.” (El-En’am, 48)
- To su oni kojima je Allah Svoje blagodati podario, na čiji put nam je naređeno da molimo da nas uputi, i to u suri El-Fatiha sedamnaest puta svaki dan i noć (to je najmanje koliko puta na farzovima proučimo suru El-Fatiha, op. prir.).
- Njima je Kur’an uputa i lijek. Uzvišeni kaže: “Reci: ‘On je onima koji vjeruju uputa i lijek. A oni koji ne vjeruju – u ušima njihovim gluhoća je, i slijepi su za njega! Oni kao da se izdaleka dozivaju.” (Fussilet, 44)
Imanom se postiže svako dobro. Svako i dunjalučko i ahiretsko dobro utemeljeno je na imanu. Uzrok svakog zla ovog i onog svijeta krije se u odsustvu imana.
U mubarek mjesecu ramazanu vjernici i vjernice osjete posebne trenutke i žive i dožive blagoslovljene trenutke i stanja, dožive plodove imana. To je najbolji podsticaj i motivator da što bolje iskoristimo mjesec ramazan, obnovimo iman, ojačamo ga i popravimo. “O ti koji tražiš dobro, požuri! O ti koji tražiš zlo, sustegni se!” (Tirmizi, br. 682; Ibn Madža, br. 1642. Šejh Albani ocijenio ga je vjerodostojnim u djelu Sahihul-džami, br. 759.)
Na divne plodove pravilno iskorištenog ramazana ukazuje se u Allahovim riječima: “Ko god činio dobro, bio muškarac ili žena, a vjernik je, Mi ćemo dati da proživi lijep život i doista ćemo ih nagraditi boljom nagradom nego što su zaslužili” (En-Nahl, 97). Plemeniti i Darežljivi Gospodar obećava vjernicima i vjernicama koji čine dobro lijep život na ovom svijetu i još bolju nagrada na onom svijetu.
El-Asr, br. 125.