Pohvalno je nazvati selam prilikom ustajanja iz sijela i napuštanja društva

Musaid

 

  1. Od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Kada neko od vas dođe na neko sijelo, neka nazove selam, a kada ustane iz tog sijela (želeći ga napustiti), neka opet nazove selam jer prvi selam nije ništa vredniji ni preči od drugog.” Ebu Davud i Tirmizi, koji kaže da je hasen – dobar.

Dokumentacija hadisa

Hadis je vjerodostojan. Ebu Davud, 5208, Tirmizi, 2706, Ahmed, 2/230, 287 i 439, i drugi, bilježe ga od Muhammeda b. Adžlana, koji ga prenosi od Seida el-Makburijja, a on od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, koji je kazivao spomenuti hadis.

Kažem: Lanac prenosilaca ovog hadisa je dobar.

Sličnu predaju prenosi Jakub b. Zejd od Nesaija koju on bilježi u Amelul-jevmi vel-lejla, 368. Uzimajući u obzir tu predaju, ovaj je hadis vjerodostojan.

Propisi, pouke i poruke

– Onaj ko priđe nekoj skupini ljudi koji sjede, poselamit će ih prije nego što s njima počne razgovor.

– Kada završi potrebu zbog koje je došao u to sijelo i bude ga želio napustiti, prilikom svog odlaska opet će prisutnima nazvati selam.

– Prvi selam koji čovjek nazove prisutnima jeste selam kojim on želi otkloniti i neutralizirati svoje eventualno zlo tokom prisustva, a drugim selamom koji naziva pri odlasku želi neutralizirati svoje eventualno zlo u onim trenucima kada među njima nije prisutan.

Poglavlje stotinu četrdeseto

TRAŽENJE DOZVOLE ZA ULAZAK U KUĆU I PRAVILA LIJEPOG PONAŠANJA PRI TOME

Uzvišeni Allah kaže: “O vjernici, u tuđe kuće ne ulazite dok dopuštenje ne zatražite i dok ukućane ne pozdravite.” (En-Nur, 27)

Ovaj smo ajet pojasnili u stotinu trideset prvom poglavlju, “Vrijednost selama i naredba o njegovom širenju”.

Također, Uzvišeni je rekao: “A kada djeca vaša dostignu spolnu zrelost, neka onda uvijek traže dopuštenje za ulazak, kao što su tražili dopuštenje oni stariji od njih.” (En-Nur, 59)

Kada se djeca približe šerijatskoj punoljetnosti, postaje im obaveza da u svim situacijama zatraže dozvolu za ulazak, kao naprimjer kada žele ući među one koji su im stranci ili u situaciji kada se muž osamio sa svojom suprugom, pa makar to i ne bilo u jednom od tri posebno naglašena perioda u ajetu.[1]

  1. Od Ebu Muse el-Eš‘arija, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Dozvola za ulazak (u tuđi posjed) traži se tri puta. Ako dobiješ dozvolu, uđi, a ako ne, vrati se.” Muttefekun alejhi.

Dokumentacija hadisa

Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 11/26–27, i Muslim, 2153.

Propisi, pouke i poruke

– Prilikom traženja dozvole za ulazak, sunnet je da se to učini tri puta, a sve kako bi čovjek  imao nedvojbeno opravdanje za svoj odlazak od vrata.

– Kada domaćin čuje kucanje, tj. traženje dozvole za ulazak, a zauzet je nekom vjerskom ili dunjalučkom obavezom, on može, odmah nakon prvog selama koji će mu nazvati gost, dozvoliti mu da uđe, a može to učiniti i nakon drugog i trećeg puta, u zavisnosti od svojih obaveza koje su ga spriječile da odmah odgovori.

–  Iz hadisa saznajemo da u tuđu kuću nije dozvoljeno ući bez dozvole domaćina.

– Nije sramota ni poniženje biti vraćen sa nečijeg kućnog praga, niti je to sramota za domaćina koji vrati gosta. To je postupanje po kur’anskom imperativu[2] i primjena Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, prakse.

  1. Od Sehla b. Sa‘da, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Traženje dozvole (za ulazak u nečiju kuću) naređeno je zbog čuvanja pogleda.” Muttefekun alejhi.

Dokumentacija hadisa

Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 11/24, i Muslim, 2156.

Propisi, pouke i poruke

– U ovom hadisu pojašnjen je osnovni razlog zbog kojeg je naređeno da se pri ulasku u nečiju kuću pokuca i zatraži dozvola, a to je čuvanje pogleda.

– Kucanjem i traženjem dozvole za ulazak, pridošlica se sprečava da unutar kuće vidi ono što domaćin ne želi da vidi.

– Ovaj hadis upućuje i na šerijatsku utemeljenost kijasa – analogije, kao i na dozvolu traganja za razlogom zbog čega je nešto u šerijatu propisano, tj. zbog čega je nešto dozvoljeno ili pak zabranjeno. Naime, iz Poslanikovih, sallallahu alejhi ve sellem, riječi: “…zbog čuvanja pogleda”, može se zaključiti da je zabrana, ili pak dozvola, neke stvari vezana za prisutnost ili odsustvo određenog razloga u njoj.

– Nema potrebe niti je propisano tražiti dozvolu za ulazak u vlastitu kuću ili stan jer u tom slučaju ne postoji razlog za propisanost traženja dozvole. Međutim, ukoliko bi nešto ukazivalo na to da postoji razlog zbog kojeg je propisano traženje dozvole, onda je čovjek obavezan da je zatraži pa makar ulazio i u vlastitu kuću.[3]

– Traženje dozvole za ulazak propisano je svima, pa čak i onima koji su mahremi[4] osobama kod kojih žele ući, kako se ne bi desilo da ih zateknu nepropisno obučene i tako vide nešto od njihovih stidnih mjesta.

  1. Od Rib‘ijja b. Hiraša prenosi se da mu je neki čovjek, porijeklom iz plemena Benu Amir, pričao da je zatražio dozvolu da uđe kod Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, koji je boravio u kući, pa je upitao: “Mogu li ući?” Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, reče svome slugi: “Izađi i poduči ovoga kako da zatraži dozvolu za ulazak. Reci mu da kaže sljedeće: ‘Es-selamu alejkum! Smijem li ući?’” Čuvši ove Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, riječi, dotični čovjek reče: “Es-selamu alejkum! Smijem li ući?” Tada mu Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, dade dozvolu za ulazak i on uđe. Ebu Davud sa ispravnim lancem prenosilaca.

Dokumentacija hadisa

Hadis je vjerodostojan. Bilježe ga Ebu Davud, 5177, 5178 i 5179, i Nesai, Amelul-jevmi vel-lejla, 316, sa dva lanca prenosilaca od Mensura, a on od Ribijja b. Hiraša, koji je pripovijedao spomenuti hadis.

Kažem: Lanac prenosilaca ovog hadisa je ispravan, upravo onako kako to tvrdi autor.

Propisi, pouke i poruke

– U hadisu se nalazi dokaz da je traženje dozvole za ulazak u nečiju kuću poseban propis i da se on ne odnosi na selam, tj. da samo nazivanje i odvraćanje selama ne znači i davanje dozvole za ulazak.

– Ovaj hadis podučava muslimane na koji način da zatraže dozvolu za ulazak i kako da nazovu selam.

– Iz hadisa saznajemo da je dozvoljeno uzeti znanje od onih za koje smo sigurni da je istina na njihovoj strani.

– Dozvoljeno je znanje prenositi na posredan način, ali pod uvjetom da se ono prenosi što originalnije, bez ikakvih izmjena ili krivog tumačenja.

  1. Od Kilde b. El-Hanbela, radijallahu anhu, prenosi se da je rekao: “Došao sam Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, pa sam i ušao kod njega ne nazvavši mu selam. On mi reče: ‘Vrati se i reci: -Es-selamu alejkum! Smijem li ući?’” Ebu Davud i Tirmizi, koji kaže da je hadis hasen – dobar.

Dokumentacija hadisa

Hadis je hasen – dobar. Ebu Davud, 5176, Tirmizi, 2710, Ahmed, 3/414, i drugi, bilježe ga od Ibn Džurejdža koji kaže: “Obavijestio me je Amr b. Ebu Sufjan da mu je Amr b. Abdullah b. Safvan, prenoseći od Kilde b. El-Hanbela, rekao da je njega (tj. Kildu) Safvan b. Umejja poslao kod Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, koji je boravio (na nekom mjestu) iznad Mekke, da mu odnese mlijeka, mladunče od gazele i nešto sitnih krastavaca”, pa je potom spomenuo navedeni hadis.

Kažem: Lanac prenosilaca ovog hadisa je dobar.

Propisi, pouke i poruke

– Pridošlica je obavezan da prisutnima nazove selam.

– Selam se naziva prije bilo kakve priče ili govora, pa onaj ko pri dolasku u društvo ili neki skup ljudi ne nazove selam, takvome se ne treba obraćati, niti s njim pričati sve dok ne poselami prisutne.

– Pridošlicu je dozvoljeno vratiti (reći mu da izađe napolje) s ciljem da se poduči ispravnom načinu traženja dozvole za ulazak, međutim, tako će se postupiti samo u slučaju kada znamo da takav gest kod njega neće prouzrokovati više štete nego koristi ili djelovati kontraproduktivno.

_____________

Iz knjige “Radost pogleda” komentar djela “Rijadus-salihin”

Autor: Selim b. ‘Id el-Hilali

Preveo: Amir Durmić

Redaktura: Abdulvaris Ribo

Šerijatska recenzija: dr. Safet Kuduzović

______________

[1] Ta tri perioda definirana su u sljedećem ajetu: “O vjernici, neka od vas u tri slučaja zatraže dopuštenje da vam uđu oni koji su u posjedu vašem i koji još nisu spolno zreli: prije jutarnje molitve i kad u podne odložite odjeću svoju, i poslije obavljanja noćne molitve. To su tri doba kada niste obučeni, a u drugo doba ni vama ni njima nije grijeh, tä vi jedni drugima morate ulaziti. Tako vam Allah objašnjava propise! A Allah sve zna i mudar je.” (En-Nur, 58) (op. prev.)

[2] Rekao je Uzvišeni Allah: “A ako u njima (kućama) nikoga ne nađete, ne ulazite u njih dok vam se ne dopusti; a ako vam se rekne: ‘Vratite se!’ – vi se vratite, bolje vam je, a Allah zna ono što radite.” (En-Nur, 28) (op. prev.)

[3] Kao, naprimjer, kada je siguran ili barem pretpostavlja da u njegovoj kući trenutno borave žene koje su za njega strankinje. (op. prev.)

[4] Mahrem je muška osoba koja nikada i ni pod kakvim uvjetima ne može sa određenom ženom stupiti u brak ili zbog krvnog srodništva (npr. otac i sva uzlazna loza, sin i sva silazna loza, amidža, daidža, brat i bratić itd.) ili zbog zabrane po mlijeku (npr. ženin brat po mlijeku ili suprug njene dojilje) ili zbog tazbinskih veza (npr. očuh, svekar – mužev otac, i sva uzlazna loza, mužev sin i sva silazna loza). (op. prev.)

Share This Article
Leave a comment