O pravilima i pohvalnim postupcima prilikom nazivanja selama

Musaid

 

  1. Od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Jahač naziva selam pješaku, pješak onome ko sjedi, a manja skupina većoj.” Muttefekun alejhi.

U Buharijevoj verziji još se dodaje: “…i mlađi prvi naziva selam starijem.”

Dokumentacija hadisa

Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 11/15, i Muslim, 2160.

Drugu verziju bilježi Buhari, Fethul-Bari, 11/14 i 15.

Propisi, pouke i poruke

– Hadis nas podučava kodeksu lijepog ponašanja prilikom nazivanja selama i ukazuje da se svakome mora dati pravo koje zaslužuje.

– Ukoliko se desi da veća skupina ljudi prođe pored manje skupine ili starije osobe koja sjedi, nije nam poznat šerijatski tekst koji je precizirao kako postupiti u ovakvoj situaciji. Međutim, nakon iščitavanja i detaljne analize hadisa na ovu temu, može se zaključiti da pridošlica u svakom slučaju prvi naziva selam, bez obzira bio on mlađa ili starija osoba i bez obzira radilo se o većoj ili manjoj skupini ljudi.

– Ukoliko osoba bude prolazila prometnim ulicama, kao što su ulice koje obiluju trgovačkim radnjama, od sunneta je da selam naziva shodno svojim mogućnostima, kao što je to činio Ibn Omer, radijallahu anhuma, kako je to pojašnjeno u hadisu pod brojem 850, u stotinu trideset prvom poglavlju, “Vrijednost selama i naredba o njegovom širenju”.

  1. Ebu Umama Sudejj b. Adžlan el-Bahili, radijallahu anhu, kazuje da mu je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Uistinu je kod Allaha preči i odabraniji onaj čovjek koji prvi nazove selam.” Ebu Davud sa dobrim lancem prenosilaca.

Bilježi ga i Tirmizi isto od Ebu Umame, radijallahu anhu, a u njemu se navodi: “Neko je upitao: ‘Allahov Poslaniče, kada se dvojica ljudi susretnu, koji će od njih dvojice prvi nazvati selam?’, a on odgovori: ‘Onaj koji je odabraniji kod Uzvišenog Allaha.’” Tirmizi je rekao: “Ovaj je hadis hasen – dobar.”

Dokumentacija hadisa

Hadis je vjerodostojan. Bilježe ga Ebu Davud, 5197, i Tirmizi, 2694.

Kažem: Ovaj je hadis vjerodostojan.

Propisi, pouke i poruke

– Pohvalno je među muslimanima širiti selam i to je put koji vodi ka pokornosti Uzvišenom Allahu, kao i način da se zadobije Njegova ljubav i bliskost.

Poglavlje stotinu trideset četvrto

POHVALNO JE PONOVNO NAZVATI SELAM OSOBI KOJA SE U KRATKOM VREMENU SRETNE VIŠE PUTA, KAO NAPRIMJER, ONAJ KO UĐE PA IZAĐE, PA OPET UBRZO ZATIM UĐE, ILI AKO SE IZMEĐU DVOJICE LJUDI ISPRIJEČI DRVO ILI NEŠTO SLIČNO

  1. Ebu Hurejra, radijallahu anhu, u hadisu koji govori o čovjeku koji je nepropisno obavio namaz, prenosi da je ovaj čovjek, nakon što je klanjao, došao Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i nazvao mu selam, pa mu je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, na selam i odgovorio, a nakon toga mu rekao: “Vrati se i opet klanjaj jer ti uistinu nisi klanjao!” On se vratio i ponovio namaz, a zatim opet prišao Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i opet mu nazvao selam, pa se sve ovo ponovilo tri puta. Muttefekun alejhi.

Dokumentacija hadisa

Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 2/237, i Muslim, 397.

Propisi, pouke i poruke

– Nakon ulaska u džamiju, obaveza je klanjati dva rekata namaza (tehijjetul-mesdžida), kako je to učinio i ovaj čovjek.

– Smirenost i skrušenost u toku klanjanja jedan su od uvjeta valjanosti namaza (jer se u hadisu jasno navodi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ovoga čovjeka više puta vratio da ponovi namaz zbog toga što je klanjao previše brzo i bez smirenosti).

– Onaj ko obavi sve pokrete i radnje koje je u namazu propisano obaviti, ne znači nužno da je upotpunio namaz kako treba i da će za njega biti nagrađen. Koliko li je samo onih koji klanjaju a namaz im se ne uzdiže dalje od njihovih glava (tj. kod Allaha neće biti primljen)!

– Dozvoljeno je više puta nazvati selam prisutnima na nekom sijelu, pod uvjetom da ga oni čuju i da se desilo nešto što ih je barem nakratko razdvojilo.

  1. Također, od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Kada neko od vas sretne svoga brata (muslimana), neka ga i poselami, pa ako ih nakon toga rastavi neko drvo, zid ili kamen, pa se opet sretnu, neka mu opet nazove selam.” Ebu Davud.

Dokumentacija hadisa

Hadis je vjerodostojan. Bilježi ga Ebu Davud, 5200, kao merfu[1] i mevkuf predaju, ali je vjerodostojniji kao merfu predaja.

Propisi, pouke i poruke

– Ukoliko musliman drugom muslimanu nazove selam, pa ga ubrzo nakon toga opet susretne, lijepo je da mu opet nazove selam, i to će ponoviti dva, tri ili više puta.

– Ashabi Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, ovaj su sunnet provodili u praksi. Ibn Sunni u svom djelu Amelul-jevmi vel-lejla sa ispravnim lancem prenosilaca bilježi od Enesa, radijallahu anhu, da je rekao: “Ashabi Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, hodali bi u skupini i kada bi im se na putu našlo drvo ili neko brdašce, pa ih razdvojilo i oni se razišli desno ili lijevo, pa se opet nakon toga susreli, ponovno bi jedni drugima nazivali selam.”

_____________

Iz knjige “Radost pogleda” komentar djela “Rijadus-salihin”

Autor: Selim b. ‘Id el-Hilali

Preveo: Amir Durmić

Redaktura: Abdulvaris Ribo

Šerijatska recenzija: dr. Safet Kuduzović

_______________

[1] Merfu je svaki onaj hadis čiji lanac prenosilaca doseže direktno do Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, a mevkufom se naziva svaki hadis čiji lanac prenosilaca doseže samo do ashaba. (op. prev.)

Share This Article
Leave a comment