Snovi i ono što je vezano za njih

Musaid

Rekao je Uzvišeni Allah: “…i jedan od Njegovih dokaza jeste san vaš noću i po danu…” (Er-Rum, 23) Uzvišeni Allah podsjeća Svoje robove na jasne i nedvosmislene znakove koji upućuju na Njegovu jednoću i istinsku božanstvenost, tj. na to da je On jedini koji zaslužuje da bude obožavan. U te znakove, između ostalog, spada i san noću i danju u kojem se gube svijest i osjećaji, tako da spavač postaje poput mrtvaca kojem se, nakon buđenja, vraćaju svijest i osjećaji kao da se ništa nije ni desilo. Ovo je jasni dokaz Allahove neizmjerne moći i podsjetnik na to da će Allah na sličan način proživjeti i tijela nakon smrti.

  1. Od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi se da je čuo Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kako kaže: “Od poslanstva nije ostalo ništa osim radosnih vijesti.” “A šta su radosne vijesti?”, upitaše prisutni. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, reče: “Lijepi i istiniti snovi.” Buhari.

Dokumentacija hadisa

Bilježi ga Buhari, Fethul-Bari, 12/375.

Propisi, pouke i poruke

– Vjernik može sanjati dvije vrste snova: lijepe i ružne. U hadisu se misli na prvu vrstu snova, tj. one lijepe, a druga vrsta snova – košmari, dolaze od šejtana.

– Lijepe i istinite snove ne sanja niko osim vjernika.[1] Ovom vrstom snova Uzvišeni Allah ukazuje počast Svojim robovima i oni su uvijek vezani za iskrene vjernike. Ovakvu vrstu snova vrlo rijetko sanja neko drugi mimo iskrenih vjernika, tj. vjernik koji nije na zavidnom stepenu imana.

– Iz hadisa saznajemo da su lijepi i istiniti snovi dio objave.

  1. Također, od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Kada se zeman (vrijeme) približi, snovi vjernika skoro da nikada neće biti neistiniti. Snovi vjernika su četrdeset šesti dio vjerovjesništva.” Muttefekun alejhi.

            Dokumentacija hadisa

Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 12/375, i 404–405, i Muslim, 2263.

Manje poznata značenja

– Riječi: “Kada se zeman (vrijeme) približi”, učenjaci tumače na dva načina:

  1. Kada noći i dani budu približno iste dužine, što se dešava u proljeće na ravnodnevnicu.[2] U tom periodu, ukoliko se u obzir uzmu sva četiri godišnja doba, dolazi do približno umjerenog i ujednačenog vremena.
  2. Kada vrijeme skoro istekne, tj. kada se približi Sudnji dan.

Propisi, pouke i poruke

– Kada se približi nastupanje Sudnjeg dana, pa nestane najveći dio islamskog znanja, i kada, kao posljedica velikih nereda i nekontroliranog i ničim izazvanog ubijanja (ar. el-herdž), propadnu i nestanu osnovni znakovi i obilježja islama, ljudi će biti u jednom specifičnom periodu kao što su nekoć živjeli narodi u vremenskom periodu u kojem nije bilo poslanika ni vjerovjesnika, tj. u periodu između (slanja) dva poslanika[3]. Dakle, bit će im potrebno nešto što će ih opomenuti i obnoviti ono što se od vjere izgubilo i propalo, kao što su prijašnji narodi bivali opomenuti slanjem novih vjerovjesnika. Međutim, imajući u vidu da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, pečat svih Allahovih vjerovjesnika, tj. da nakon njega neće doći nijedan poslanik, a da vrijeme u kojem žive vjernici nalikuje vremenu u kojem su živjeli prijašnji narodi u periodu između slanja dva poslanika, onda im je Uzvišeni Allah podario ono što će u određenoj mjeri zamijeniti instituciju poslanstva, tj. podario im je istinite snove koji predstavljaju dio vjerovjesništva, preko kojeg će dobivati radosne vijesti ili pak opomene.

– Hadis upućuje i na činjenicu da su snovi vjernika uglavnom istiniti, iako se ne isključuje mogućnost da će neki od njih biti i neistiniti, shodno riječima Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “…snovi vjernika skoro da nikada neće biti neistiniti”. Želi se reći da će ti snovi u svojoj osnovi, po pravilu, biti istiniti, jer je u riječima: “…skoro da nikada neće…”, upotrijebljena takva gramatička konstrukcija koja u arapskom jeziku upućuje na približnu nemogućnost da se desi takvo što.

– Iskrenom vjerniku srce će se prosvijetliti, a razum, spoznaja i inteligencija će ojačati, pa će na ispravan način shvatiti smisao znakova kojima je okružen. Isto tako, čovjekova iskrenost na javi (dok je budan) odražava se i na njegove snove, tako da će ono što sanja biti istinito i tačno. Suprotno od ovoga, lažljivoj i spletkarenju sklonoj osobi, srce će postati mračno i pokvareno, pa će uglavnom sanjati lažne i zbrkane snove. Pored toga, u nekim rijetkim slučajevima, iskrena će osoba sanjati snove koji se neće obistiniti, kao što će isto tako lažljiva osoba ponekad usniti istinite snove. Međutim, u najvećem broju slučajeva desit će se onako kako smo to pojasnili.

– Istiniti snovi su dio vjerovjesništva i moguće je da ih usnije samo iskreni vjernik. Što se tiče nevjernika, munafika, lažljivaca i spletkaroša, ukoliko se njihovi snovi ponekad i pokažu istinitim i tačnim, takvi se snovi ne ubrajaju u vjerovjesništvo, jer se svaka tačna i istinita informacija ne može svrstati u vjerovjesništvo. Ponekad će, recimo, vračar reći istinu, kao što je moguće da i astrolog povremeno pogodi i kaže tačne informacije, međutim, to se dešava izuzetno rijetko i to je suprotno općim pravilima, a Allah najbolje zna.

– Značenje Poslanikovih, sallallahu alejhi ve sellem, riječi da snovi vjernika pred Sudnji dan skoro nikada neće biti neistiniti (tj. da će gotovo uvijek biti istiniti i tačni), odnose se na činjenicu da će u tom vremenu snovi biti tako jasni i aktuelni da ih uopće neće biti potrebno tumačiti, te da će se dešavati upravo ono što se sanja. Na taj način u njih neće ući laž niti pogrešno tumačenje, za razliku od snova u prošlosti koji bi ponekad bili zbrkani, pa bi ih tumač pogrešno protumačio, i na takav bi se način u određenoj mjeri u njih uvukla laž.

– Mudrost i razlog što će se istiniti snovi intenzivirati baš u periodu pred sami nastup Sudnjeg dana nalazi se u činjenici što će vjernici u tom vremenu biti garibi, tj. otuđeni i odbačeni od svijeta, pa će ih drugi smatrati čudacima. Malo će biti onih koji će prema njima izražavati simpatije i koji će ih pomagati, pa će ih Uzvišeni Allah zauzvrat počastiti istinitim snovima.

  1. Od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko me vidi u snu, takav će me vidjeti i na javi, ili kao da me je vidio na javi. Šejtan se ne može preobraziti u moj lik.” Muttefekun alejhi.

Dokumentacija hadisa

Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 12/383, i Muslim, 2266 i 11.

Propisi, pouke i poruke

– Šejtan se ne može preobraziti u lik Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, jer bi, u suprotnom, šejtan to mogao iskoristiti da u snu laže preko lika za koji bi ljudi pomislili da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem.

– Snoviđenje Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, naznaka je da je čovjekov san istinit i da će se sigurno obistiniti.

– Istiniti se snovi na javi obistine.

– Vidjeti Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, u snu znači vidjeti ga u onakvom liku i sa onakvim karakteristikama koje su općepoznate i koje su zabilježene u knjigama koje govore o izgledu i odlikama Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Zato, kada bi Ibn Sirinu, Allah mu se smilovao, neko rekao da je u snu vidio Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, on bi mu kazao: “Opiši mi ono što si vidio!” Ukoliko bi mu taj čovjek opisao Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, svojstvima i atributima koji nisu odgovarali stvarnom opisu njegovog lika, on bi mu rekao: “Nisi ga ni vidio!”

  1. Od Ebu Seida el-Hudrija, radijallahu anhu, prenosi se da je čuo Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kako kaže: “Kada neko od vas usnije san koji mu se sviđa, takav je san od Uzvišenog Allaha, pa neka Mu se na njemu i zahvali i neka ga (drugima) priča.” U jednoj verziji ove predaje navodi se da je rekao: “…neka ga ne priča nikome osim onome koga voli. Ukoliko, pak, usnije san koji mu se ne sviđa, takav san je od šejtana, pa neka kod Allaha zatraži utočište od zla tog sna i neka ga nikome ne kazuje, i on mu tada uistinu neće naškoditi.” Muttefekun alejhi.

Dokumentacija hadisa

Bilježi ga Buhari, Fethul-Bari, 12/369, od Ebu Seida el-Hudrija, radijallahu anhu. Imam Muslim u svom Sahihu ne bilježi ovaj hadis od Ebu Seida el-Hudrija, radijallahu anhu, već od  Džabira b. Abdullaha i Katade, radijallahu anhuma, kako će to biti spomenuto.

Propisi, pouke i poruke

– Lijepi i ugodni snovi dolaze od Allaha, a košmari dolaze od šejtana ili kao odraz stanja ljudske duše.

– Ukoliko se čovjeku svidi san koji je usnio, to je onda pokazatelj da se radi o lijepom i ugodnom snu, a ukoliko mu se san ne svidi i bude mu ružan, to je pokazatelj da je taj san od šejtana.

– Ako usnije lijep i ugodan san, vjernik se na tome treba zahvaliti Allahu i ispričati ga nekom učenjaku ili osobama koje voli, a ako usnije nešto što mu se ne sviđa i što mu je ružno, onda kod Allaha treba zatražiti utočište od prokletog šejtana izgovarajući riječi: “E‘uzu billahi mineš-šejtanir-radžim”. Nakon toga, taj san ne treba pričati nikome i tada mu on neće ni naškoditi.

_____________

Iz knjige “Radost pogleda” komentar djela “Rijadus-salihin”

Autor: Selim b. ‘Id el-Hilali

Preveo: Amir Durmić

Redaktura: Abdulvaris Ribo

Šerijatska recenzija: dr. Safet Kuduzović

____________________

[1] Istina je da i nevjernik može usniti lijepe snove, ali se oni ne tretiraju dijelom poslanstva. (op. šer. rec.)

[2] Ravnodnevnica je dan kada noć i dan jednako traju. Postoje dvije ravnodnevnice: proljetna i jesenja. Proljetna ravnodnevnica uglavnom je 21. marta i označava početak proljeća. Jesenja ravnodnevnica najčešće je 23. septembra i označava početak jeseni. (op. prev.)

[3] Dakle, nije im dolazila objava niti su u tom periodu imali poslanika. (op. prev.)

Share This Article
Leave a comment