- Od Ummu Seleme, radijallahu anha, prenosi se da je rekla: “Poslanikova, sallallahu alejhi ve sellem, najdraža odjeća bila je košulja.” Ebu Davud i Tirmizi, koji kaže da je hasen-sahih.
Dokumentacija hadisa
Hadis je vjerodostojan. Bilježe ga Ebu Davud, 4025, Tirmizi, 1762, Ibn Madža, 3575, i drugi.
Kažem: Ovaj je hadis vjerodostojan.
Propisi, pouke i poruke
– Pohvalno je nositi košulju jer ju je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nosio i to mu je bila najdraža odjeća.
– Dozvoljeno je preferirati oblačenje jedne vrste odjeće nad oblačenjem drugih vrsta odjeće.
Poglavlje stotinu devetnaesto
O DUŽINI KOŠULJE, NJENIH RUKAVA, OGRTAČA I KRAJEVA TURBANA, I O ZABRANI DA SE ODJEĆA IZ OHOLOSTI VUČE PO ZEMLJI. KO IZ OHOLOSTI BUDE PUŠTAO ODJEĆU ISPOD NOŽNIH ČLANAKA, U TOM SLUČAJU TAJ ČIN JE HARAM – STROGO ZABRANJEN, A KO TO BUDE ČINIO IZ NEKOG DRUGOG RAZLOGA, TADA JE TAJ ČIN MEKRUH – POKUĐEN
- Od Esme bint Jezid el-Ensarijje, radijallahu anha, prenosi se da je rekla: “Rukav Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, košulje dopirao je da njegovog ručnog zgloba.” Ebu Davud i Tirmizi, koji kaže da je hasen.
Ovaj je hadis naveden i pojašnjen pod brojem 519, u pedeset šestom poglavlju, “Vrijednosti gladovanja i skromnog življenja”.
- Od Ibn Omera, radijallahu anhuma, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko pusti da mu se odjeća iz oholosti vuče po zemlji, Allah ga na Sudnjem danu neće pogledati.” Tada Ebu Bekr, radijallahu anhu, reče: ‘Allahov Poslaniče, moja se odjeća olabavi (pa se vuče po zemlji) osim ako na nju pazim i stalno o njoj vodim računa?’ Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, tada mu reče: ‘Ti nisi od onih koji to čine iz oholosti.’”
Buhari, a jedan dio i Muslim.
Dokumentacija hadisa
Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 7/19, i Muslim, 2085.
Propisi, pouke i poruke
– Spuštanje odjeće ispod nožnih članaka (ar. isbal) ubraja se u velike grijehe.
– Ukoliko se odjeća spusti ispod članaka bez volje onoga ko je nosi, tj. nenamjerno, tada se to ne ubraja u grijeh, jer on na nju pazi, pa je vrati nazad kada se spusti. Zato je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao Ebu Bekru, radijallahu anhu: “Ti nisi od onih koji to čine iz oholosti”, tj. ukoliko se tvoja odjeća spusti ispod članaka, a ti o tome budeš vodio računa i podizao je nazad, tada se na tebe ne odnosi ovaj propis i u tome nema grijeha.
– Samo spuštanje odjeće ispod članaka ubraja se u oholost, pa stoga čovjek to sebi ne treba dozvoliti pod izgovorom da to ne čini iz oholosti. Tekst citiranog hadisa obuhvata ovakvu osobu, pa se propis automatski na njega i odnosi. Njegovo spuštanje odjeće ispod članaka upućuje na vid oholosti koju ima pri sebi, pa makar njegova namjera i ne bila gordost i oholost.
– Spuštanje odjeće ispod nožnih članaka donosi sljedeće štete:
- rasipništvo, jer višak odjeće za kojom čovjek nema nikakve potrebe upućuje na vid neumjerenosti i bespotrebnog rasipanja imetka;
- poistovjećivanje sa ženama, jer je ženi preporučeno da krajevi njene odjeće koji se vuku po zemlji budu dugi makar pedalj, a maksimalno do dužine podlaktice;
– kazna za osobu koja svoju odjeću spusti ispod članaka (iz oholosti) jer je Allah na Sudnjem danu neće pogledati, kako je to jasno rečeno u hadisu.
- Od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Na Sudnjem danu Allah neće pogledati onoga ko je iz obijesti i uobraženosti dopustio da mu se donji dio odjeće vuče po zemlji.” Muttefekun alejhi.
Hadis je naveden i pojašnjen pod brojem 616, u sedamdeset drugom poglavlju, “Oholost i uobraženost”.
- Također, od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Sve što od ogrtača bude prelazilo nožne članke, ide u Vatru.” Buhari.
Dokumentacija hadisa
Bilježi ga Buhari, Fethul-Bari, 10/256.
Propisi, pouke i poruke
– Donji dio stopala osobe koja je svoju odjeću spuštala preko članaka, bit će izvrgnut kazni. Stoga, neka se niko ne poigrava s ovim propisom i neka ga ne shvata olahko, jer će najmanju kaznu svih stanovnika Džehennema imati čovjek kojem će pod njegova stopala biti stavljena žeravica od čije će mu vreline kuhati mozak.
- Od Ebu Zerra, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Na Sudnjem danu, Allah s trojicom neće govoriti, niti će ih (milosrdno) pogledati, niti će ih (od grijeha) očistiti, i njih čega bolna patnja.” Ove riječi Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ponovio je tri puta, a Ebu Zerr, radijallahu anhu, reče: “Propali su i izgubili! Ko su oni, Allahov Poslaniče?” Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, odgovori: “Onaj ko svoju odjeću spusti ispod nožnih članaka, onaj ko drugima bude spominjao i isticao svoje dobročinstvo učinjeno prema ljudima, i onaj ko svoju robu bude prodavao lažno se zaklinjući.” Muslim.
U drugoj verziji ovog hadisa navodi se: “…onaj ko svoj izar (ogrtač, donji dio odjeće) spusti ispod članaka…”
Dokumentacija hadisa
Bilježi ga Muslim, 106.
Propisi, pouke i poruke
– U riječima Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Na Sudnjem danu, Allah s trojicom neće govoriti…”, potvrđuje se Allahovo svojstvo govora (ar. el-kelam) kao jedno od Njegovih ličnih atributa. Pod pojmom “govor” ne misli se na nekakav unutrašnji, nečujni govor[1].
– Dozvoljeno je neki bitan i važan govor ponoviti više puta, pogotovo ukoliko postoji bojazan da neke njegove dijelove prisutni neće dobro čuti ili, pak, ukoliko neće razumjeti njegovu srž i osnovnu poruku.
– Dozvoljeno je doviti (moliti) protiv onih koji se suprotstavljaju naredbama Allaha i Njegovog Poslanika, što se razumije iz riječi Ebu Zerra, radijallahu anhu, koji je u vidu dove rekao: “Propali su i izgubili!”
– Dozvoljeno je da slušalac zatraži dodatno pojašnjenje onoga što nije dobro razumio.
– Dozvoljeno je prvo izreći neke riječi koje se na prvi pogled odmah ne razumiju, a pojasniti ih malo kasnije, sve s ciljem da se na takav način naglasi važnost onoga što se želi reći.[2]
– I u ovom hadisu očituje se zabrana spuštanja odjeće ispod članaka.
– Zabranjeno je da se čovjek zaklinje kako bi prodao svoju robu.
– Prigovaranje i isticanje svoje zasluge nakon udijeljene sadake poništava nagradu koja se zasluži njenim dijeljenjem.
_____________
Iz knjige “Radost pogleda” komentar djela “Rijadus-salihin”
Autor: Selim b. ‘Id el-Hilali
Preveo: Amir Durmić
Redaktura: Abdulvaris Ribo
Šerijatska recenzija: dr. Safet Kuduzović
_______________
[1] Kako to tvrde neke zalutale frakcije. (op. prev.)
[2] Jer je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, prvo rekao: “Na Sudnjem danu, Allah s trojicom neće govoriti, niti će ih (milosrdno) pogledati, niti će ih (od grijeha) očistiti, i njih čega bolna patnja…”, a kasnije je pojasnio o kome se radi. (op. prev.)