Knjiga o kodeksu lijepog ponašanja prilikom jela

Musaid

Hranom se zove sve što se gutanjem unosi u organizam, međutim, ovdje se specifično misli na ono što je suprotno tekućini, odnosno piću.

Poglavlje stoto

IZGOVARANJE BISMILLAH NA POČETKU I ELHAMDULILLAH NA KRAJU JELA

  1. Od Omera b. Ebu Seleme, radijallahu anhu, prenosi se da je rekao: “Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao mi je: ‘Spomeni Allaha, jedi desnom rukom i jedi ispred sebe.’”

Hadis je prethodno naveden i pojašnjen pod brojem 299, u trideset osmom poglavlju, “Obaveza naređivanja porodici, punoljetnoj djeci i ostalim podanicima da budu pokorni Uzvišenom Allahu”.

  1. Aiša, radijallahu anha, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Kada neko od vas bude jeo, neka spomene Allahovo ime (izgovori bismillu). Ako Allahovo ime zaboravi spomenuti na početku jela, onda neka kaže: ‘Bismillahi evvelehu ve ahirehu – u ime Allaha i na početku i na kraju ovog jela!’” Ebu Davud i Tirmizi, koji kaže da je hasen-sahih.

Dokumentacija hadisa

Uzimajući u obzir slične predaje i mnoštvo puteva kojima je prenesen, ovaj je hadis sahih – vjerodostojan. Bilježe ga Ebu Davud, 3767, Tirmizi, 1858, Nesai, Amelul-jevmi vel-lejla, 281, Ahmed, 6/207–208, Darimi, 2/94, Bejheki, 7/276, i Hakim, 4/108, od Hišama b. Ebu Abdullaha ed-Dustevaija, koji ga prenosi od Bedila, on od Abdullaha b. Ubejda, a on od žene poznate po imenu Ummu Kulsum, koja ga prenosi od Aiše, radijallahu anha.

Kažem: Ovaj lanac prenosilaca je slab iz razloga što je spomenuta Ummu Kulsum u svakom slučaju anonimna, bez obzira radilo se o ženi koja se zove Ummu Kulsum el-Lejsijja el-Mekkijja ili o Ummu Kulsum bint Muhammed b. Ebu Bekr b. Siddik.

Međutim, ovaj je hadis prenesen i drugim lancima prenosilaca. Između ostalog, tu je i predaja koju prenosi Abdullah b. Mesud, radijallahu anhu, a u kojoj navodi da je čuo Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kako kaže: “Ko zaboravi spomenuti Allahovo ime na početku jela, kada se sjeti, neka kaže: ‘Bismillahi fi evvelihi ve ahirihi – u ime Allaha i na početku i na kraju ovog jela!’, jer on počinje sa novom hranom, te sprečava pokvarenjaka (šejtana) da nastavi uzimati od hrane.”

Ovu predaju bilježe Ibn Hibban, Mevarid, 1340, Ibn Sunni, 461, i Taberani, El-Kebir, 10354, od Halife b. Hajjata koji je rekao: “Pripovijedao mi je Omer b. Alija el-Mukaddemi da je on čuo Musu el-Džuhenijja da je rekao: ‘Obavijestio me je Kasim b. Abdurrahman b. Abdullah b. Mesud, od svoga oca, a ovaj od svoga djeda, da je rekao: -Čuo sam Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao…, pa je citirao prethodni hadis.”

Kažem: Ovaj je hadis vjerodostojan, a njegovi su prenosioci pouzdani.

Musa koji se spominje u potonjem lancu prenosilaca jeste Musa b. Abdullah el-Džuheni, poznat i kao Ibn Abdurrahman, Ebu Selema, a neki ga zovu i Ebu Abdullah el-Kufi. On je pouzdan prenosilac, kako sam to detaljno pojasnio u svojoj knjizi Sahihul-ezkari ve daifuhu, 1/233–234.

U svakom slučaju, uzimajući u obzir mnoštvo puteva kojima je prenesen, možemo zaključiti da je hadis vjerodostojan.

Propisi, pouke i poruke

– Sunnet je prije jela izgovoriti samo “bismillah”, a oni koji izgovaraju “bismillahir-rahmanir-rahim”, za takvo nešto nemaju nikakvog dokaza, pa su zato neki učenjaci rekli da je takav postupak novotarija.

– Imam Gazali smatra da bismillu treba izgovoriti prije svakog zalogaja, što je potpuno pogrešno i neutemeljeno mišljenje. Bismilla se izgovara samo na početku jela i bespotrebno ju je ponavljati nakon toga.

– Izgovaranjem bismille postiže se blagoslov u hrani, a ujedno se i šejtan sprečava da učestvuje u jelu.

– Čovjek je biće koje mnogo zaboravlja, pa onaj ko zaboravi izgovoriti bismillu na početku jela, takav nije grješan i ne snosi nikakvu odgovornost, ali kada se sjeti bismille, obavezan je izgovoriti: “Bismillahi evvelehu ve ahirehu – u ime Allaha i na početku i na kraju ovog jela.”

  1. Od Džabira, radijallahu anhu, prenosi se da je čuo Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kako kaže: “Kada neko od vas uđe u svoju kuću, pa Allaha spomene pri ulasku i prije nego što počne jesti, šejtan svojoj družini kaže: ‘Ovdje vam nema ni konaka ni večere’, a kada neko uđe u kuću i pri ulasku ne spomene Allahovo ime, šejtan im kaže: ‘Našli ste svoje prenoćište’, a kada prije jela ne izgovori bismillu, šejtan kaže: ‘Našli ste i konak i večeru.’” Muslim.

Dokumentacija hadisa

Bilježi ga Muslim, 2018.

Propisi, pouke i poruke

– Sve pri čemu se spomene Allahovo ime, šejtan izgubi svaku nadu da će u tome imati ikakvog udjela.

– Šejtani prate ponašanje i djelovanje ljudi, pa kada oni postanu nemarani, šejtani iskoriste priliku i loše utječu na ljude, kada su god to u mogućnosti.

– Šejtani konače u kućama u kojima se ne spominje Allahovo ime, kao što i objeduju sa ljudima koji prilikom jela ne spominju Allahovo ime.

– Svaki šejtan ima svoje sljedbenike i prijatelje koji se raduju onome što on govori i koji ga slijede u onome što im naredi.

_____________

Iz knjige “Radost pogleda” komentar djela “Rijadus-salihin”

Autor: Selim b. ‘Id el-Hilali

Preveo: Amir Durmić

Redaktura: Abdulvaris Ribo

Šerijatska recenzija: dr. Safet Kuduzović

 

Share This Article
Leave a comment