Piše: dr. Hajrudin Tahir Ahmetović
- Sva Allahova imena su lijepa imena
Allah subhanehu ve te’ala je rekao: “Allah ima najljepša imena i vi Ga dozivajte njima…” (El-E‘araf, 180.)
U svojoj ljepoti dostižu vrhunac jer iz njih proizilaze svojstva, osobine u kojima nema nimalo manjkavosti. Dakle, sva Allahova imena su lijepa po svome izrazu, po svome značenju kao i po rezultatima i koristima po onoga koji vjeruje njih.
Tako npr. Allahovo ime “El-Hajj/Vječno Živi” jedno je od Allahovih lijepih imena. Obuhvata potpuni život. Uzvišeni Allah je Živi kojem nije prethodilo nepostojanje, nije prethodio početak niti će Mu doći kraj, prestanak i smrt. Allah je Živi i Vječni, nije postao niti će nestati. Allah, je rekao: “I osloni se na Onoga Koji je Živi i nikada neće umrijeti.” (El-Furkan, 58.)
Rekao je Uzvišeni: “Ne obuzima Ga ni drijemež ni san!” Uzvišeni Allah Koji je oduvijek i zauvijek sve zna, sve čuje, sve vidi, svemoćan je. Zbog toga vjernik treba da moli samo svoga Gospodara, Svevišnjeg Allaha, jer je On svemoćan, jer On najbolje poznaje u čemu je korist, jer jedino On poznaje gajb, poznaje budućnost. Vjernik se treba samo na Allaha oslanjati, samo se Njemu nadati i od Njega pomoć tražiti.
Od Allahovih lijepih imena je i “El-Aliim/Sveznajući”, Koji posjeduje sveobuhvatno znanje, znanje kojem nije prethodilo neznanje, niti će mu nastupiti zaborav. Svevišnji kaže: “Moj Gospodar ne zapostavlja niti zaboravlja.” (El-Furkan, 58.)
Rekao je: “Moj Gospodar Svojim znanjem sve obuhvata.” (El-En‘am, 80.)
- Sva Allahova lijepa imena su imenovana od Njega Uzvišenog i od Njegovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem
Svevišnji Allah naziva se samo onim imenima kojima je Sebe opisao i nazvao u Kur’anu i kojima Ga je opisao i nazvao Njegov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, u Sunnetu. Stoga, čovjek treba da pazi kako doziva i kojim imenima spominje svoga Gospodara. Strogo je zabranjeno da čovjek sam od sebe govori o Uzvišenom Allahu, Njegovim imenima, svojstvima i radnjama:
- jer su to pitanja od gajba, nevidljivog svijeta i ljudi ih ne poznaju osim putem šerijatskih tekstova iz Kur’ana i Sunneta, samo. O gajbu – nevidljivom se govori samo na osnovu Kur’ana i Sunneta.
- čovjek se ne smije upuštati u govor o Uzvišenom Allahu bez znanja, jer je ljudski um manjkav, ne može spoznati Allahova svojstva, ne može spoznati ono što Allah traži od njega. Zbog toga je Svevišnji Allah objavljivao Knjige i slao poslanike, pa se, stoga, u govoru o Allahu treba ograničiti samo na Objavu, tj. Kur’an i Sunnet.
- govor o Allahu, Njegovim imenima i svojstvima, bez znanja težak je i opasan grijeh. Uzvišeni Allah je rekao u Svojoj Knjizi: “Reci: ‘Uistinu, moj Gospodar strogo zabranjuje da se čini razvrat, javni i tajni, zabranjuje grijeh i neopravdanu primjenu sile, zabranjuje da Mu pripisujete sudruga – smatrate Mu nekoga ravnim i zabranjuje da o Allahu govorite ono što ne znate.’” (El-En‘am, 80.)
- Allahu ništa nije slično
Svevišnji Allah je rekao: “Ništa Mu nije slično, On je Onaj Koji sve čuje i sve vidi.” (Eš-Šura, 11.) Lijepih imena i uzvišenih svojstava dostojan je samo Uzvišeni Allah. Niko od stvorenja ne posjeduje nijedno od tih lijepih imena ili uzvišenih svojstava. Vjernik u Svevišnjeg Allaha, sva ta lijepa imena i uzvišena svojstva mora pripisati samo Njemu Uzvišenom bez ikakva poređenja i poistovjećivanja, govora o njihovoj kakvoći. To će učiniti slijedeći šerijatske tekstove iz Kur’ana i Sunneta, prihvatajući ih i razumijevajući ih kako to Uzvišeni Allah hoće i kako ih je razumijevao Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem.
Imam Šafija, rahimehullah, je rekao: “Vjerujem u Allaha i u sve ono što je došlo od Allaha, onako kako to Allah hoće. I vjerujem u Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i u sve ono što je došlo od njega onako kako to Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, hoće.”
Imam Ahmed, rahimehullah, je rekao za hadise Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Allah se spušta na dunjalučko nebo,” “Allah će se vidjeti na Sudnjem danu” i sličnim hadisima: “Vjerujemo u njih. Smatramo ih istinitim. Ne ulazimo u kakvoću niti ih odbacujemo.”
Znamo da sve što je došlo od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je istina, pa zbog toga ništa od njih ne odbacujemo. Ne opisujemo Uzvišenog Allaha osim onako kako je Sam Sebe opisao.”
Ebu Hanife, rahimehullah, je rekao: “Allahova svojstva se razlikuju od svojstava stvorenja. Njegovo znanje nije kao naše znanje, Njegova moć nije kao naša moć, Njegov vid nije kao naš vid, Njegov sluh nije kao naš sluh, Njegov govor nije kao naš govor.” Rekao je, također, Ebu Hanife, rahimehullah: “Onaj koji opiše Svevišnjeg Allaha s nekom od osobina stvorenja, taj je počinio nevjerstvo.”
Tako Uzvišeni Allah ima sluh, međutim Njegov sluh nije kao sluh ljudi. Ljudi mogu da čuju glasne zvuke i glasove, ali tihe i prigušene ne mogu. Čuju glas bliskog, sa bliže udaljenosti, dok dalekog, onoga koji doziva sa velike udaljenosti, ljudi ne mogu čuti. Mješaju im se mnogo glasovi i zvuci, ne mogu ih razaznati i razgraničiti. Dok, Uzvišeni Allah čuje Svoja stvorenja pod Zemljom jednako kao i ona iznad nebesa, čuje ljudske glasove u skupini kao što čuje glas pojedinca, bliži i daleki kod Svevišnjeg Allaha su isti, tajnost je kod Njega jednaka kao i javnost. Svevišnji je rekao: “Ako ti povisiš glas, pa, doista, On poznaje prigušene glasove i tiše od njih!” (Ta-Ha, 7.)
Rekao je, također: “Da li vi prigušeno razgovarali ili podizali glas, pa, doista, on zna ono što grudi kriju.” (El-Mulk, 13.)
Uzvišenog Allaha ne zaokupljaju glasovi skupine od glasa pojedinca, niti visoki glasovi od prigušenih, jer Svevišnji Allah čuje kretanje crnog mrava na crnoj stijeni u mrkloj noći.
Pa, ima li kakve sličnosti između Allahovih svojstava i svojstava ljudi?!
- Allahovih svojstava je više od imena
Iz svakog imena proizilazi svojstvo dok iz svakog svojstva ne proizilazi ime. Npr. Allahovo ime “Er-Rahman/Svemilosni” upućuje na Njegovo svojstvo milosti. Ime “El-Aziz/Silni, Ponosni” – ukazuje na Allahovu osobinu ponosa. Tako se iz imena izvlače i izvode osobine. Dok se ne može iz osobina izvesti Allahovo ime. Npr. Njegova osobina je “El-Kelam/Govor” pa iz ove osobine ne može se izvući ime El-Mutekellim jer se On Uzvišeni nije nazvao njime.
- Allahova imena su neograničena, njihov broj nije poznat ljudima
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je dovio Uzvišenom Allahu sljedećim riječima: “Molim Te svakim imenom koje Ti imaš, Kojim Si Sebe nazvao, ili si njime podučio nekoga od Svojih stvorenja, ili Si ga objavio u Svojoj Knjizi, ili si ga zadržao kod Sebe skriveno.” (Ahmed, 5/267. Šejh Albani ga je ocijenio vjerodostojnim u Sahihut-Tergiba, br. 1882.)
Ono što je Svevišnji Allah zadržao kod Sebe, skriveno od ljudi, ljudi to ne mogu spoznati i porojati.
Drugi hadis Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Uistinu, kod Allaha postoji 99 imena, stotinu manje jedno, ko ih nauči, spozna i po njima radi, ući će u Džennet.” (Buhari, br. 7392; Muslim, br. 2677.) Ovaj hadis ne ograničava Allahova imena na 99, već ukazuje na vrijednost tih 99 imena.
Allaha molimo da nas poduči ispravnom razumijevanju Njegovih imena i svojstava.