Od Aiše, radijallahu anha, prenosi se da je rekla: “Vjerovjesnikove, sallallahu alejhi ve sellem, supruge bile su kod njega kada mu je došla Fatima, radijallahu anha, hodajući na način koji se ni po čemu nije razlikovao od načina na koji hoda Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem. Kada ju je ugledao, izrazio joj je dobrodošlicu riječima: ‘Dobro došla, kćeri moja!’ Ponudio joj je da sjedne s njegove desne ili s lijeve strane, a zatim joj je nešto šapnuo, nakon čega je ona gorko zaplakala. Kada je vidio njenu uznemirenost i tugu, po drugi put joj je nešto šapnuo, nakon čega se ona nasmijala.” Aiša, radijallahu anha, dalje kazuje: “Rekla sam joj: ‘Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, posebno te je odlikovao nad svojim suprugama i povjerio ti neku tajnu, a ti i pored toga plačeš!?’ Nakon što je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ustao, upitala sam je: ‘Šta ti je rekao?’, a Fatima, radijallahu anha, odgovori: ‘Ne želim otkriti Poslanikovu, sallallahu alejhi ve sellem, tajnu.’ Nakon Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, smrti, rekla sam joj: ‘Zaklinjem te pravom koje imam kod tebe, da mi kažeš šta ti je onda rekao Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem?’ Fatima, radijallahu anha, tada reče: ‘Sada ću ti reći. Kada mi je prvi put šapnuo, obavijestio me da je do tada Džibril s njim jednom ili dva puta godišnje ponavljao Kur’an, a da ga je sada s njim ponovio dva puta. Rekao je: -Mislim da mi se smrt približila, stoga se Allaha boj i budi strpljiva, ja sam ti uistinu divan prethodnik! Tada sam zaplakala onako kako si me vidjela. Nakon što je vidio moju tugu i skrhanost, po drugi put mi je šapnuo rekavši mi sljedeće: -O Fatima, zar ne bi biti zadovoljna da budeš predvodnica i prvakinja žena svih vjernika, ili prvakinja žena ovog ummeta? Tada sam se nasmijala onako kako si već vidjela.’” Muttefekun alejhi. Ovo je Muslimova verzija.
Dokumentacija hadisa
Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 6/627, i Muslim, 2450 i 98.
Manje poznata značenja
njenu uznemirenost i tugu – njenu slabost i nemogućnost da podnese ono što je čula.
zaklinjem te pravom koje imam kod tebe – reci mi to zbog mog položaja, jer ja sam majka svih vjernika i omiljena supruga Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem.
ponavljao Kur’an – učio ga s njim i proučavao. Prvo bi Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, učio Kur’an, a Džibril, alejhis-selam, slušao bi ga, a nakon toga Džibril, alejhis-selam, učio bi Kur’an, a Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, preslušavao bi njega.
Propisi, pouke i poruke
– U hadisu su pojašnjene vrijednosti i visoke pozicije Fatime, radijallahu anhu, prvakinje i predvodnice žena Muhammedovog, sallallahu alejhi ve sellem, ummeta.
– U hadisu se nalazi jasan znak istinitosti i vjerodostojnosti Muhammedovog, sallallahu alejhi ve sellem, poslanstva, jer je svoju kćerku obavijestio da će on uskoro umrijeti, kao što ju je obavijestio i o tome da će ona biti prva od njegove porodice koja će mu se pridružiti na ahiretu, pa se tako zaista i desilo.
– Dozvoljeno je plakati tiho i dostojanstveno, bez urlikanja, naricanja, udaranja po obrazima ili cijepanja odjeće od žalosti za umrlim. Tiho plakanje ukazuje na milost koju je Uzvišeni Allah usadio u srca vjernika.
– Pohvalno je skrivati tajnu sve do vremena kada će nestati zapreka koja je stajala na putu njenog odavanja.
– Hadis potvrđuje visok položaj Poslanikovih, sallallahu alejhi ve sellem, supruga, kao i prava koje one imaju kod svih vjernika i vjernica, jer su one njihove majke[1].
– Ponavljanje Kur’ana i međusobno preslušavanje hafiza jedan je od načina učenja i kvalitetnog memorisanja Kur’ana. To je pravilo kojeg se drže hafizi i oni koji su posebno posvećeni Kur’anu.
– Dozvoljeno je donositi zaključke na osnovu indicija, te iste koristiti kao dokaz, jer je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, na osnovu toga što je te godine Džibril dva puta pred njim proučio Kur’an (a do tada ga je svake godine učio samo po jednom) zaključio da mu se približilo vrijeme konačnog povratka i trenutak kada će napustiti ovaj svijet.
- Sabit prenosi od Enesa, radijallahu anhu, da je rekao: “Došao mi je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, u vrijeme dok sam se igrao sa dječacima, nazvao nam selam, a zatim me poslao da za njega nešto obavim. To je bio razlog što sam okasnio svojoj majci. Kada sam joj došao, upitala me: ‘Šta te spriječilo da se vratiš (na vrijeme)?’ Rekao sam: ‘Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, poslao me da za njega obavim neku potrebu.’ Ona me tada upitala: ‘O čemu se radi?’ ‘To je tajna’, rekoh. Nakon toga ona reče: ‘Nikome nemoj odati Poslanikovu, sallallahu alejhi ve sellem, tajnu!’” Enes dalje kazuje: “Sabite, tako mi Allaha, da sam tu tajnu ikome odao, odao bih je tebi.” Muslim, a jednim dijelom i Buhari, u nešto kraćoj verziji.
Dokumentacija hadisa
Buhari, Fethul-Bari, 11/82, i Muslim, 2482.
Propisi, pouke i poruke
– U hadisu se ukazuje na vrijednost i odlike Enesa b. Malika, radijallahu anhu, te na njegovu ljubaznost i povjerljivost koju je pokazao spremnošću da čuva i nikome ne otkriva Poslanikovu, sallallahu alejhi ve sellem, tajnu, i dok je bio živ, ali i nakon njegove smrti.
– Do izražaja dolazi lijep odgoj koji je Enesova majka Ummu Sulejm pružila svome sinu, jer mu je savjetovala da nikome ne otkriva Poslanikovu, sallallahu alejhi ve sellem, tajnu.
– Čuvanje tajni koje nam povjere naša braća i prijatelji ubraja se u lijepu ćud i uzvišeni islamski moral.
– Potrebno je imati na umu da povjerenu tajnu nije dozvoljeno otkrivati ukoliko u tome postoji određena šteta za onoga ko nam ju je povjerio, sve dok je on živ. Isto tako, ukoliko bi otkrivanje te tajne dotičnoj osobi i nakon njene smrti donijelo sramotu i poniženje, ni tada tu tajnu nije dozvoljeno otkriti. Ukoliko, pak, otkrivanje tajne nakon smrti onoga ko ju je nekome povjerio, njemu neće nanijeti nikakvu štetu ili ukoliko u tome postoji određena korist, onda nema smetnje da se ta tajna i otkrije.
Međutim, ako će skrivanje nekih tajni ili informacija dovesti do ubistva nevinih osoba, napastvovanja čestitih žena ili bespravnog uzimanja tuđe imovine, tada je skrivanje tajne zabranjeno, štaviše, u tom slučaju obavezni smo na to i druge upozoriti.
_____________
Iz knjige “Radost pogleda” komentar djela “Rijadus-salihin”
Autor: Selim b. ‘Id el-Hilali
Preveo: Amir Durmić
Redaktura: Abdulvaris Ribo
Šerijatska recenzija: dr. Safet Kuduzović
[1] Rekao je Uzvišeni Allah: “Vjerovjesnik treba da bude preči vjernicima nego oni sami sebi, a žene njegove jesu majke njihove…” (El-Ahzab, 6) (op. prev.)