Islamsko poimanje politike

Musaid

Piše: Abdulvaris Ribo

Politika je proces koji obuhvata svaku aktivnost i djelovanje koje se vezuje za brigu i upravljenje narodom i zajednicom u ekonomskom, socijalno-društvenom, obrazovnom i duhovnom smislu ili upravljanje državom, aktivnostima pojedinca, sudstvom, vanjskim poslovima i odnosima, odbranom naroda, vjere i imovine.

Politika podrazumijeva i narodno upravljanje svojim sopstvenim pitanjima u smislu, nadzora vlasti, poziva na odgovornost, savjetovanje i konsultacije, i zauzimanje stava u slučaju kada vlast ne obavlja svoj posao kako treba.Svrha politike i političke vlasti se u islamu temelji na jednom šerijatskom pravilu koje glasi: „Pribavljanje koristi i odbijanje štete“.

Prema tome, politika nije samo vlast i upravljanje narodima i državama, nego je ona jedan neodvojiv proces života, kako pojedinca tako i zajednice.

Islam je čvrsto povezan sistem i način življenja, koji određuje sve pojedinosti našeg individualnog i kolektivnog života. Dekadenca muslimana je počela onda kada je vjera izgubila društvenu dimenziju i ulogu, onda kada nam je podvaljena parola „Podaj Caru carevo, a Bogu Božije.“

Nazadovanje muslimana kako u svijetu, tako i na ovim prostorima počelo je povlačenjem iz društvenih i političkih procesa i dešavanja.

Musliman i političi aktivizam

Ako znamo i razumijemo samu prirodu i suštinu islamskoga učenja , onda nam je jasno da musliman ne smije biti društveno i politički pasivan, jer vjera od njega traži da bude od koristi ne samo za sebe nego i za narod i cijelu zajednicu u kojoj živi. U hadisima Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, direktno se naređuje da se zanimamo i brinemo za stanje ostalih muslimana i muslimanske zajednicu, kako one lokalne, tako i svjetske. Isto tako, islam nam zabranjuje da budemo nijemi posmatrači svih vrsta nepravde i devijacija koje su prisutne u društvu.

Jedan od principa islama, koji je utemeljen hadisom Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, je: „Ko od vas vidi kakvo zlo neka ga spriječi rukom, a ako nije u mogućnosti, onda jezikom, a ako ni to nije u mogućnosti, onda neka ga prezre srcem.“

Ibnu-l-Kajjim prenosi da je Ebu-l-Vefa’ b. Ukajl El-Hanbel rekao: „Politika je čin pomoću kojeg su ljudi bliže miru, a dalje od rata, sve dok se ne protivi Božijim zakonima.“ Znači, kroz prizmu islama, bit politike je u funkciji vjerske potrebe i zahtjeva: „Obezbijediti mir i blagostanje i izvesti čovjeka na Pravi put.“

Imam Gazali je rekao: „Ovaj svijet je njiha budućeg svijeta i vjera nije potpuna bez ovoga svijeta. Vlast i vjera su u harmoniji. Vjera je temelj, a vlast je čuvar. Ono što nema temelja, sruši se, a ono što nema čuvara, biva izgubljeno.

Ako pogledamo život Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kroz 23 godine njegove poslaničke misije, vidjet ćemo da je pored poslaničke zadaće obavljao i ulogu političkog vođe, diplomate i međunarodnog pregovarača.

Cilj politike je aktivno učešće u kreiranju lične i kolektivne sadašnjosti i budućnosti, odnosno, da sam čovjek postane aktivni učesnik i faktor u kreiranju i stvaranju bolje budućnosti i za sebe i za svoju zajednicu i narod. Politička pasivnost povlači mnoge negativne posljedice, kako po pojedinca tako i po narod, vjeru i državu. Ako mi ne budemo aktivni na političkom planu, drugi će nam birati predstavnike i kreirati našu budućnost.

 

Share This Article
Leave a comment