Priredio: Sead ef. Jasavić, prof.fikha
Od Sehl b. Sa’ada el-Sa’idijja r.a., se prenosi da je neki čovjek došao Poslaniku s.a.w.s., rekavši: „O Allahov Poslaniče, ukaži mi na djelo zbog kojeg će me, ako ga budem činio, zavoljeti Allah dž.š., a i ljudi – pa mu Poslanik s.a.w.s., reče: Odbijaj se od dunjaluka – Allah dž.š., će te voljeti, i kloni se od onoga što je u rukama ljudi – voljeće te ljudi!“ (Hasen. Ibnu Madždže, Ahmed)
Ovaj hadis Poslanika s.a.w.s., u sebi sadrži dvije velike oporuke, i dva velika vasijjeta:
1. Zuhd na dunjaluku, uz skromnost i maksimalno odbijanje od njega – radi postizanja Allahove dž.š., ljubavi i zadovoljstva.
2. Zuhd i odbijanje od dunjaluka koji se nalazi u rukama ljudi – radi postizanja ljubavi i poštivanja od strane ljudi.
Ono što je sigurno potvrđeno islamom jeste da čovjek neće biti sretan i neće biti uspješan na dunjaluku i na ahiretu sve dok ne stekne Allahovu dž.š., ljubav, prodajući prolazni dunjaluk za vječni ahiret, i dok ne stekne ljubav i poštivanje ljudi oko sebe na taj način što će se uzdignuti i kloniti njihovoga imetka, života i časti – već nasuprot njima će davati od svoga imetka, od svoga dostojanstva i časti će odustajati tako što će biti spreman da halali i da oprosti, i od svoga života će odustajati radi spašavanja života ljudi!
Ibnu Hadžer el-Hejtemi rhm., kaže: „Ovo je jedan od četiri hadisa koji su sama osnovica i srž islama!“
Šta je to zuhd?
Bilježe se brojne predaje od selefa i ostale uleme kada je u pitanju definicija pojma zuhd, i sve se te definicije vraćaju onome što bilježi imam Ahmed rhm., od Ebu Idrisa el-Havelanija rhm., koji je rekao: „Ne ogleda se zuhd na dunjaluku u tome da oharamiš sebi ono što je halal, ili da baciš svoj mal i imetak! Zuhd na dunjaluku se ogleda u tome da se više oslanjaš na ono što je u Allahovoj dž.š., Ruci nego li na ono što je u tvojoj ruci, i kada te snađe neki musibet i nedaća u nečemu, da više voliš da zatekneš i nađeš nagradu i sevap na ahiretu zbog toga što ti je nestalo, nego li da ti je to nešto ostalo kod tebe na dunjaluku!“
Ebu Sulejman el-Darani rhm., je rekao: „Nemoj za nikoga govoriti da je zahid – jer je zuhd stanje srca (a ne tijela, op.prev.!)!“
U čemu se ogleda zuhd?
Zuhd se ogleda u trijema stvarima:
1. Da se više oslanjaš na ono što je u Allahovoj dž.š., Ruci nego li na ono što je u tvojoj ruci. Ovakvo ubjeđenje imaće samo oni ljudi koji budu maksimalno iskreno ubjeđeni u Allaha dž.š., i u Njegove odredbe među koje spada i nafaka i rizk. Allah dž.š., kaže: „Ni jedno stvorenje ne hodi zemljom – a da ga Allah dž.š., ne hrani!“ (Hud, 6.) Allah dž.š., kaže: „Na nebu je vaša opskrba, a i ono što vam je obećano!“ (el-Zarijat, 22.)
2. Da čovjek koji je pretrpio neki musibet i nedaću po pitanju svoga imetka ili djeteta ili rodbine ili prijatelja – da se, zbog svog sabura, više nada sevapu i nagradi na ahiretu, nego li da mu je taj dio dunjaluka ostao kod njega na ovome svijetu. Ovakvo ubjeđenje proizilazi samo iz čvrstog i savršenog ubjeđenja i vjerovanja, i ono nam na pravi način ukazuje na nečiji zehadet i skromnost na dunjaluku. Ibnu Omer r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., često znao doviti riječima: „Gospodaru naš, podaj nam straha od Tebe koji bi razdvojio između nas i grijeha prema Tebi, i podaj nam pokornosti kojom ćemo postići Džennet Tvoj, i podaj nam jakog ubjeđenja koji će nam olakšati dunjalučke musibete i nesreće!“ (Tirmizi, 3502.)
3. Da kod čovjeka budu isti onaj koji ga kudi u hakku kao i onaj koji ga hvali, što je još jedan znak raspoznavanja između onih koji su zahidi na dunjaluku i skromni, i onih koji pate za ovim svijetom. Abdullah b. Mes’ud r.a., je rekao: „Jekin i čvrsto ubjeđenje je pohranjeno u tome da ne udovoljavaš ljudima na način koji srdi i ljuti Allaha dž.š.!“
U komentaru pojma zuhd se bilježi da je Hasan el-Basri rhm., rekao: „Zahid je onaj čovjek koji je u stanju reći za drugog čovjeka kojega vidi – da je bolji od njega!“
Vehb b. El-Verd rhm., je rekao: „Zuhd na dunjaluku se ogleda u tome da ti nije mnogo žao za dunjalukom koji ode od tebe ili ga ne budeš mogao postići, niti da se mnogo raduješ i veseliš nečemu od dunjaluka što ti dođe u posjed!“
Imam el-zuhri rhm., kada je bio upitan o zuhdu na dunjaluku, je rekao: „Zuhd se ogleda u tome da ti harami ne savladaju tvoj sabur-strpljenje, i da ti halali ne savladaju tvoj šukr-zahvalnost!“
Sufjan b. ‘Ujejne rhm., je rekao: „Zahid na dunjaluku je onaj koji je zahvalan na blagodati koju je dobio, i onaj koji je strpljiv na blagodati koju je izgubio!“
Rebi’a rhm., je rekao: „Glavnica zuhda na dunjaluku se ogleda u tome da sa hakkom-pravo, skupljaš dunjaluk i da ga sa hakkom-pravo, trošiš!“
Sufjan el-Sevri rhm., je rekao: „Zuhd na dunjaluku je u kratkoći nade, a ne u jelu ružne hrane, niti u oblačenju grube odjeće!“
Imam Ahmed rhm., je rekao: „Zud na dunjaluku je imanje kratke nade, kao i odbiti se od onoga što je u rukama svijeta!“
Vrste zuhda?
Islamska ulema je podijelila zuhd na sljedeće vrste:
1. Zuhd po pitanju širka tj. da čovjek bude skroman u ibadetu i obožavanju samo Allaha dž.š., i da se kloni svega drugog što ljudi znaju obožavati mimo Njega subhanehu ve te’ala.
2. Zuhd po pitanju harama i zabranjenih djela.
3. Zuhd po pitanju halala i dozvoljenih djela.
Prva i druga vrsta zuhda su svima nama obaveza, dok je treća vrsta zuhda – u pitanjima halala i dozvoljenih stvari, pohvaljena vrsta skromnosti i zuhda.
Mu’alla b. Muti’ rhm., je rekao: Zuhd se ogleda u trijema stvarima:
1. Da čovjek svoje riječi i djela radi samo u ime Allaha dž.š., i da u ničemu od toga nema primjesa nijjeta za postizanje nečega od dunjaluka.
2. Proći se onoga što nije dobro i činiti ono što je dobro.
3. Biti zahid i skroman i u pitanjima halala i dozvoljenih stvari.
Ibrahim b. Edhem rhm., je rekao: Zuhd se dijeli na tri vrste:
1. Zuhd koji je farz – odbijati se od harama.
2. Zuhd koji je fadl – odbijati se i od halala.
3. Zuhd koji je selamet – odbijati se od šubuhata i sumnjivih stvari.
Imam Ahmed rhm., je rekao: Zuhd se dijeli na tri vrste:
1. Zuhd običnog svijeta (‘avamm) – kloniti se harama.
2. Zuhd odabranog svijeta (havass) – čuvati se halala.
3. Zuhd ‘arifa i spoznajnika – kloniti se svega što nas odbija od Allaha.
Šta nas to treba podstrekavati na zuhd?
1. Prisjećanje na ahiret i budući svijet, kao i stajanje pred Allahom dž.š., radi svođenja računa, nagrade ili kazne. Kada to budemo imali na umu lahko ćemo pobjeđivati šejtana i naše strasti, i svoj nefs ćemo čuvati od dunjalučkih haramnih lezzeta i naslada.
2. Prisjećati se toga da dunjalučki lezzeti ometaju srca od Allaha dž.š., i umanjuju deredže, a i iziskuju duđe stajanje radi polaganja računa na tegobnom Sudnjemu Danu – da li smo se iskreno i istinski zahvalili Onome koji nas je ni’imetima i blagodatima obasipao.
3. Zbog velikog zamora i ponižavanja radi postizanja dunjaluka, kao i zbog njegova brzog propadanja i nestajanja, uz guranje sa prostim svijetom radi njegova postizanja, prethodno znajući da je dunjaluk kod Allaha dž.š., ništavan i prezren: „Kada bi dunjaluk kod Allaha dž.š., vrijedio koliko krilce od mušice – kafir/nevjernik, ne bi gutljaja vode sa njega popio!“ (Tirmizi)
4. Prisjećati se toga da je dunjaluk proklet kako nam se o tome zbori u hadisu kojeg bilježi Ibnu Madždže od Ebu Hurejre r.a.: „Dunjaluk je proklet, sa svime što je na njemu, izuzev zikrullaha i onoga što iz njega proizilazi, ili alima i učenika!“ – a u drugoj predaji stoji: „Izuzev onoga što se bude činilo radi Allahovog dž.š., lica i zadovoljstva!“
Dakle sve što je na dunjaluku čovjeka odbija od Allaha dž.š., izuzev korisnog znanja i ‘ilma, koji nas upućuje Allahu dž.š., i podstrekava na približavanje Njemu, i izuev zikrullaha – spominjanja i sjećanja na Allaha dž.š., i svega što proizilazi iz toga!