Priredio: Bilal Dervišić
Poniznost je jedna od odlika svih vjernika, a posebno učenika. Allah je naredio Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, da bude ponizan, blag i komunikativan, riječima: ”I budi ljubazan prema vjernicima koji te slijede.”
Isto tako, Allah Uzvišeni objasnio je da su oholost i uzdizanje nad Allahovim robovima osobine koje Allah mrzi i zabranjuje: ”I,iz oholosti, ne okreći od ljudi lice svoje i ne idi zemljom nadmeno, jer Allahne voli ni gordog ni hvalisavog.”
– Što se tiče hadisa koji podstiču na poniznost i upozoravaju na opasnost oholosti, oni su mnogobrojni. Od njih su najpoznatiji:
❀ Bilježi Muslim od Ijada ibn Himara da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ”Allah, dž.š., objavio mi je da budete ponizni kako se ne biste uzdizali jedni nad drugima, niti činili nepravdu jedni drugima.”
❀ Isto tako Muslim bilježi od Abdullaha ibn Mes’uda da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ”U Džennet neće ući onaj ko u svome srcu bude imao i koliko je trun oholosti.”
❀ Bilježi Muslim da je Ebu Hurejre rekao: ”Čovjek će oholo hodati u svome odijelu, zadivljen sobom, počešljane glave, a Allah, dž.š., će ga utjerati u zemlju u koju će propadati do Sudnjeg dana.”
– Što se tiče prenesenih izreka od ashaba i prvih generacija koje učenika upozoravaju na opasnost uzdizanja, oholosti i uobraženosti, one su mnogobrojne, a od njih su:
❀ Omer je rekao: ”Stječite znanje i uz znanje postižite smirenost i blagost, budite ponizni prema onima koje podučavate, buditi ponizni prema onima od kojih učite i nemojte biti ohola ulema pa da vam ne koristi vaše znanje zbog vašeg neznanja.” El-Medžmua, 1/29).
❀ Od Mudžahida se bilježi da je rekao: ”Neka nauku ne traži uobraženi i oholi.”
❀ Od Fudajla ibn Ijada bilježi se da je rekao: ”Allah Uzvišeni voli poniznog učenjaka, a mrzi oholog učenjaka, a ko bude ponizan radi Allaha, dž.š., Allah, dž.š., će mu podariti mudrost.” (El-Fekihu vel-Mutefekkihu, 2/113)
❀ Mesruk je rekao: ”Čovjeku je dovoljno znanja da se boji Allaha, dž.š., a dovoljno mu je neznanja da se divi svojim znanjem.” (Džamiu bejani-ilm ve fadlihi, 1/143)
Stoga je učeniku obaveza da se drži poniznosti i da se čuva divljenja i ponosa u znanju koje mu je dao Allah, dž.š., isto kao što mu je obaveza da spozna svoje vrijednosti i da bude svjetsan činjeniceda je on uvijek učenik neovisno o tome koliko se osposobio u učenju, i neka ne pomisli da je postao učenjak pa da se time zadovolji i prestane sa učenjem, posvećujući se predavanjima i ističući svoje znanje, uzdižući se tako nad svojom braćom, ponižavajući obični svijet, govoreći da su oni neznalice željni njegova znanja!?
Imam Ebu Bekr Adžiri, govoreći o odgoju učitelja i učenika, rekao je: ”Kada Allah, dž.š., podari da se među vjernicima pročuje da je on učenjak i kada ljudi budu u potrebi za njegovim znanjem, tada se treba natjerati na poniznost prema učenjaku i prema drugima.
Što se tiče njegove poniznosti prema sebi ravnima po stepenu stečenog znanja, ona se ogleda kroz ljubav koja se rađa u njihovim srcima, pa vole da su u njegovoj blizini, a kada je odsutan, za njim čeznu njihova srca.
Što se tiče njegove poniznosti prema učenjacima, to mu je obaveza ako želi znanje.
A što se tiče poniznosti prema onima koji su slabiji od njega u znanju, to mu je naučna počast kod Allaha, dž.š., i onih koji su razumom obdareni. (Ahlamul-ulema, 34)
Učenik treba da zna da je oholost osobina koju preziru i izbjegavaju ljudi, a da poniznost, nježnost i blagost iziskuju ljubav ljudi.
Alija, r.a., rekao je: ”Obaveza je voljeti onoga čije su riječi nježne.” (El-Fekihu vel-Mutefekkihu, 2/114)
Prenosi Ibn Abdil-Berr da neki pjesnik upozorio na opasnost oholosti i umišljenosti učenjaka:
Propast znanju je umišljenost i srdžba
A propast imetka je rasipništvo i pljačka.
Iz serijala: ”Vrline stjecatelja znanja”