U srednjem vijeku Crkva je imala neprikosnovenu zemaljsku vlast, posjedovala je ogromna zemljišna prostranstva, ubirala velike dadžbine i poreze, primoravala ljude da na crkvenim poljoprivrednim poljima rade jedan dan u sedmici bez nadnice, a one koji su imali polja u svom vlasništvu, obavezala je davanjem desetine. Isključivo pravo na tumačenje Svete knjige pripadalo je Crkvi, a pravo na ispovijedanje i otpust grijeha pripadalo je svećenicima. Sve naučne činjenice koje nisu bile spomenute u Svetoj knjizi, Crkva je odbacivala smatrajući ih nevjerstvom i podvrgavajući naučnike najtežim vrstama mučenja, čak i spaljivanju na lomači, poput Galilea, Kopernika, Njutna…
Inkvizicija koju je Crkva vršila nad svojim neistomišljenicima i onima koji su dizali svoj glas protiv crkvene torture, bila je stravična. Mučenja su vršena u tamnicama pod zemljom, a u svrhe mučenja korištene su razne sprave za lomljenje kostiju, mljevenja tijela, počevši od nogu pa do glave. Jedna od takvih naprava za mučenje bio je i sanduk na čijem su poklopcu bili ugrađeni noževi koji su se zabadali u tijelo optuženika kada bi se spustio poklopac sanduka, ali i mnoge druge sprave.
Zbog ovakvog odnosa Crkve prema stanovništvu, ali i njene borbe protiv nauke, zatim pojavom teorija poput Darvinove, pojavilo se mišljenje da nauka nema veze s vjerom i da se vjera bori protiv nauke, što je rezultiralo pojavom heretika i dizanjem naroda protiv Crkve početkom 19. vijeka, a zatim pojavom pokreta sa jasno zacrtanim ciljem – potpunim odvajanjem vjere od društvenog, političkog, ekonomskog, intelektualnog života, odnosno sekularističkim pokretom.
Što se tiče islamskog svijeta, prvi tragovi sekularizma uočili su se u pojedinim pisanim tekstovima koji su krili sekularističke ideje. Nedugo nakon toga, sekularizam je doživio i svoju praktičnu primjenu proglašenjem Republike Turske i Ataturkovim ukidanjem hilafeta.
Uzroci širenja sekularizma u islamskom svijetu su sljedeći:
1.Udaljavanje naroda od vjere,
2. Ujedinjenje jevreja i kršćana u borbi protiv muslimana,
3.Impresioniranost Zapadom i njegovim tehnološkim napretkom, te slijepo slijeđenje zapadnjačkih ideja,
4.Zaokupiranost dunjalukom i njegovim ukrasima,
5.Zapostavljanje važnosti ljubavi i mržnje u ime Allaha,
6.Slanje studenata u zapadnjačke škole,
7.Zapostavljanje da’ve,
8.Davanje važnih pozicija onima koji ih nisu dostojni, što je omogućilo zapadnim plaćenicima da dospiju do vlasti.
S obzirom na to da su oni koji pozivaju sekularizmu na istu ravan stavili kršćanstvo i islam, ukratko ćemo se – nakon što smo spomenuli razloge zbog kojih se narod distancirao od Crkve – osvrnuti na pojedina islamska polja.
Islam i ekonomija
Islamska ekonomija počiva na specifičnim načelima, poput sljedećih:
1.Imetak pripada Allahu, a ljudi su ga dobili u nasljedstvo
Rekao je Uzvišeni Allah: “Allahovo je sve što je na nebesima i što je na Zemlji.”
“…i udjeljujte iz onoga što vam je dao da naslijedite.”
2.Obezbjeđenje minimalnih potreba svakom članu zajednice
Kaže Uzvišeni Allah: “…i oni u čijim imecima bude određen dio za onoga koji prosi i za onoga koji ne prosi.”
3.Ostvarenje pravednosti i očuvanje ekonomskog balansa među članovima muslimanske zajednice
Kaže Allah, dželle šanuhu: “Plijen od stanovnika sela i gradova koji Allah Poslaniku Svome daruje pripada Allahu i Poslaniku Njegovu, i bližnjima njegovim, i siročadi, i siromašnim i putnicima namjernicima, da ne bi prelazio samo iz ruku u ruke bogataša vaših.”
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, u hadisu u kojem se spominje način prikupljanja zekata, između ostalog je rekao: “Uzet će se (tj. zekat) od njihovih bogataša i vratiti njihovim siromasima.”
4.Poštivanje imovine pojedinaca
Rekao je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: “Svakom muslimanu zabranjeni su krv, imetak i čast drugog muslimana.”
5.Sloboda ekonomije ograničena je zabranom pojedinih vidova ekonomskog djelovanja poput monopola i kamate
Uzvišeni je rekao: “Ne jedite imovinu drugoga na nepošten način.”
“A Allah je dozvolio trgovinu, a zabranio kamatu.”
6. Unapređenje cjelokupne ekonomije
Rekao je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: “Ako nastupi Sudnji dan, a u ruci nekog od vas sadnica, pa bude u mogućnosti da je zasadi prije nego nastupi Sudnji dan, neka to učini i bit će nagrađen za to.”
7.Usmjeravanje trošenja imetka
Na osnovu riječi Uzvišenog Allaha: “I oni koji kad udjeljuju, ne rasipaju i ne škrtare, već se u tome drže sredine.”
8.Uspostava sklada između koristi pojedinca i zajednice
Islamska ekonomija je sastavni i neodvojivi dio života svakog muslimana, zapravo ona je vid ibadeta. Islamska ekonomija sa svojim načelima ne uzurpira nikog, već usklađuje prava pojedinaca kao članova zajednice i zajednice u globalu. Za razliku od kapitalizma koji se vrti oko imovine pojedinca i dozvoljenosti pojedincu da unapređuje svoj imetak svejedno da li to išlo na štetu drugome i svejedno na koji način to bilo, i komunizma koji se vrti oko opće imovine i koji u potpunosti negira imovinu pojedinaca te samim tim produktuje učestalu pojavu mita, krađe, otimačine – islam vodi brigu i o imovini pojedinaca i o općoj imovini.
Islam i nauka
“Čitaj, u ime Gospodara tvoga koji stvara, stvara čovjeka od ugruška. Čitaj, plemenit je Gospodar tvoj, koji poučava peru, koji čovjeka poučava onome što ne zna.”
Ovo su bili prvi ajeti kojima je počela poslanica posljednjeg Allahovog poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem.
Islam je svoj stav o nauci i učenju obznanio u brojnim ajetima i hadisima koji podstiču na traženje znanja, te postavljanjem učenjaka na visoko mjesto.
Rekao je Uzvišeni Allah u Svojoj plemenitoj Knjizi: “Reci: Zar su isti oni koji znaju i oni koji ne znaju?”
“I Allah će na visoke stepene uzdignuti one među vama koji vjeruju i kojima je dato znanje.”
”A nad svakim znalcem ima još znaniji.”
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, podsticao je na traženje znanja rekavši: “Traženje znanja je obaveza svakog muslimana.”
” Ko krene putem tražeći na njemu znanje, Allah će mu olakšati put u Džennet.”
Crkva je tlačila narod, nepravedno uzimala poreze, međutim islam nije tako postupao, što svjedoči njegova duga historija. Islam poziva na pravedno ophođenje, ne daje privilegije nikom nauštrb drugog. Crkva se borila protiv znanja i proganjala učenjaka, međutim, islam podstiče na traženje znanja i postavlja učenjake na visoko mjesto. Stoga je borba sekularista protiv islama velika greška i velika nepravda. Jer, koliko god se borili, njihov je poraz neizbježan. Rekao je Uzvišeni: “Oni koji se suprotstavljaju Allahu i Poslaniku Njegovu bit će, sigurno, među najponiženijim. Allah je zapisao: Ja i poslanici Moji sigurno ćemo pobijediti! Allah je zaista moćan i silan.”