Svako ko dovoljno poznaje suštinu islamskog učenja, zapitat će se: Kako se religija, koja je milost čovječanstvu i koja vodi toliku brigu o njegovoj sreći i sigurnosti na oba svijeta, može uopće dovesti u vezu sa nasiljem i terorom.? Međutim, svi smo svjedoci da se u posljednjih nekoliko decenija, a naročito, posljednjih godina čini nasilje i teror u ime islama. Nema dana a da u sredstvima informiranja ne čujemo za novi bombaški, samoubilački napad u kojem je poginulo i ranjeno na desetine ljudi, od kojih su većina civili. To su slike i prizori od kojih se musliman grozi i koje ga čine očajnim i beznadežnim.
I ovo što se desilo prije nekoliko dana u Bugojnu, klasični je čin terorizma, u kojem je izgubljen jedan nevini život i nanesena velika materijalna šteta.
Prvi koji su među muslimanima počeli koristiti nasilje i terorističke metode u borbi su Assassini (Ar. Hašašin, oni koji koriste hašiš) Oni su šiitska grupa Ismailija, ogranka Nizarija koji su bili aktivni u Iranu i Siriji između 1094. i 1256. godine. Jedan od osnovnih koncepata nizarijskog učenja je fida’, odnosno žrtvovanje vlastitog života za nekoga drugog. (Prethodni izvor, str. 33.)
Ovu političko vjersku organizaciju osnovao je Hasan ibn Sabbah, rođen 1034. godine u gradu Reju. (Muhamed Jusić, Islamistički pokreti, str. 111.)
Islamski učenjaci i institucije o džihadu, terorizmu i nasilju
Suočeni sa pojavom nasilja i terora koji se sprovodi u ime islama i muslimana, vodeće muslimanske ustanove i učenjaci morali su da daju objašnjenje šta je to sa islamskog stanovišta džihad, a šta terorizam. Sve ove institucije i relevantni islamski učenjaci dali su identične definicije za terorizam i džihad i između ova dva pojma napravili značajne razlike.
Prema definiciji terorizma, koju je dala jedna od vodećih muslimanskih ustanova u svijetu,-Akademija za fikh Svjetske islamske lige,- terorizam je: Nepravedni akt izvršen od strane pojedinaca, grupa ili država protiv ljudskog bića, bilo da se radi o njegovoj vjeri, životu, razumu, imovini ili časti. To uključuje sve akte zastrašivanja, nanošenje štete, prijetnje, nezakonitog ubistva, sve akte koji uključuju oružano razbojništvo, napad na putnike, te izvršenje bilo kog nasilnog djela ili prijetnju da će se izvršiti pojedinačni ili kolektivni zločinački plan s ciljem zastrašivanja i prinude stanovništva ili ugrožavanja ljudskih života, slobode i sigurnosti. Terorizam također uključuje nanošenja štete okolici, privatnim i javnim objektima ili ugrožavanje prirodnih i nacionalnih resursa. Sva ova djela spadaju u kategoriju nereda na zemlji, koji je Allah zabranio muslimanima da čine. Kur’na kaže: „I ne čini nered na zemlji, jer Allah ne voli one koji nered čine.” (Dio završne izjave sa zasjedanja Akademije za fikh pri Svjetskoj islamskoj ligi, održane: od 5.-9. januara 2002. godine. Vidi: Dr. Fikret Karčić, Terorizam:značenje, historija i veza sa religijom, str. 74.-75.)
Razlika između terorizma i džihada
Terorizam nije džihad, niti je džihad terorizam. Džihad u islamu je sredstvo za otklanjanje nepravde, osiguravanje pravde, mira i sigurnosti…To je misija s kojom je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, poslan čovječanstvu, da ga izvede iz ponora mraka u eru svjetla. Džihad je prije svega propisan u slučaju odbrane vjere i domovine. On je također propisan protiv kolonizacije, koja izbacuje ljude iz njihovih domova, protiv onih koji podržavaju ovaj vid kolonizacije, protiv onih koji ne izvršavaju svoje obaveze i protiv onih koji navode muslimane da napuste svoju religiju, ili ih lišavaju mogućnosti da mirno vrše misionarske aktivnosti. (Prethodni izvor: str. 78.)
Međutim, na jedno veoma važno i ključno pitanje nije dat opširan i detaljan odgovor: Ko ima pravo da proglasi džihad, kako bi se mogao razlikovati legitimni džihad (borba) od nasilja koje se poziva na vjeru. Prema tome, današnja islamska ulema treba dati odgovor na pitanje ko je zakonski autoritet za proglašenje džihada, da li je to neka vjerska institucija ili pojedinac, kako se ne bi desilo da pojedinci ili grupe proglašavaju džihad u ime više od milijarde muslimana i svojim proglašavanjem negativno utječu na sudbinu cjelokupnog Ummeta.
Uzroci i faktori religijskog terorizma i nasilja
1.Neuspjeh vladajućih elita u islamskom svijetu da izgrade liberalno društvo koje karakteriše vladavina prava i blagostanje.
2.Jačanje dogmatske i redukcionističke tendencije u islamskoj misli koja sve bogatstvo ove tradicije svodi na političko-pravni aspekt, odbija unutrašnji dinamizam islamske misli i potrebu i mogućnost njenog kreativnog susreta sa modernošću, te zagovara netrpeljivost prema neistomišljenicima.
3.Okupacija Iraka, Afganistana i drugih muslimanskih zemalja od strane agresora.
4.Očaj i beznađe u koje su zapali islamski aktivisti, koji rješenje za nagomilane probleme u islamskom svijetu vide samo u džihadu i po kojima su napadi na ekonomske, vojne i civilne ciljeve jedan od njegovih oblika.
5.Pojava tekfira (osuda za nevjerstvo) u muslimanskim društvima.
Ovo su glavni uzroci i faktori pojave fenomena nasilja među muslimanskim pojedincima i grupama, a o drugima manje bitnim uzrocima ove prilike neću govoriti.
Tekfir – osuđivanje (muslimana) za nevjerstvo
Pretjerivanje u vjeri je problem koji je star koliko je stara i religija na Zemlji. Iako su njegovi uzroci i motivi različiti, mnoge njegove forme su zajedničke za sva vremena i sve prilike. Kao što je vjerski ekstremizam bio prisutan među sljedbenicima svih religija, tako se pojavio i među sljedbenicima islama od njegovih prvih stoljeća. U početku svoga nastanka pretjerivanje u vjeri ili vjerski ekstremizam bio je ograničen na određene forme, od kojih je najpoznatiji tekfir, odnosno osuđivanje muslimana za nevjerstvo zbog počinjenog velikog grijeha. Ovo je poznato akaidsko (dogmatsko) zastranjivanje koje su uvele haridžije, jedna od prvih sekti koje su nastale u islamu. Haridžije su bile poznate po svojoj vanjskoj pobožnosti, ali uzrok njihovog zastranjivanja i pretjerivanja u vjeri bilo je pogrešno i doslovno razumijevanje Kur’anskih i hadiskih tekstova. Vidjet ćemo kasnije da je ovo bio jedan od osnovnih uzroka nastanka i novih formi pretjerivanja i vjerskog ekstremizma i u novijem dobu.
Nema sumnje da je glavni uzrok nastanaka i širenja tekfira nerazumijevanje suštine vjere, površno shvatanje tekstova Kur’ana i sunneta, pretjerivanje u zabranama, brkanje u shvaćanju i razumijevanju ehli-sunnetskog učenja. Ovome se, svakako, može pridodati i zaokupljenost manje jasnim ajetima i propisima vjere, a zapostavljanje onih koji su jasni i nedvosmisleni, te nepoznavanje historije, stvarnosti i zakona kosmosa i života po kojima se sve odvija.
Osnove ideologije tekfira
Ideja tekfira je, ustvari, oživljavanje haridžijske ideje o smatranju nevjernikom svakoga onoga ko počini veliki grijeh, ustraje na njemu i za njega se ne pokaje.
Pripadnici ideje tekfira nevjernicima smatraju bez izuzetka sve muslimanske vladare, jer ne sude po Allahovom zakonu. Također, nevjernicima smatraju sve podanike koji odobravaju vlast ovakvih vladara, kao i islamske učenjake koji takve vladare ne smatraju nevjernicima. (Islamska enciklopedija, Aktivna islamska omladina, Sarajevo, 2006. god.)
Po njihovom učenju nevjernici su i svi oni muslimani koji odobravaju demokratske izbore vlasti i u njima učestvuju.
A Allah najbolje zna.