Umijeće odgajanja velikana

sanel
By sanel

Priredio: mr. Osman Smajlović

Uzvišeni Allah iz Svoje mudrosti odredio je da se Njegova stvorenja razlikuju kako po fizičkom izgledu, sposobnostima i mogućnostima, tako i po psihičkim karakteristikama, socijalnom i društvenom položaju i statusu, sklonostima I opredjeljenjima. Velika je mudrost u ovoj temeljnoj odredbi na kojoj se zasniva život svakog čovjeka. Shodno ovosvjetskom položaju i ispunjavanju preuzetog emaneta i postavljanju prema životu, tako će se i njihovo polaganje računa  n Sudnjem danu razlikovati shodno odnosu prema dunjalučkim dobrima I sposobnostima koje im je darovao Uzvišeni Allah, kao što je Allah i rekao: “Zar oni da dijele milost Gospodara tvoga? Mi smo između njih podijelili sve ono što im je potrebno za život na ovome svijetu i Mi jedne nad drugima uzdižemo po nekoliko stepeni da bi jedni druge služili. – A milost Gospodara tvoga bolja je od onoga što oni gomilaju” (Ez-Zuhruf, 32); “On čini da jedni druge na Zemlji smjenjujete i On vas po položaju jedne iznad drugih uzdiže da bi vas iskušao u onome što vam daje, Gospodar tvoj, zaista, brzo kažnjava, ali On, doista, prašta i samilostan je” (En‘am, 165).

Iz spomenute raznolikosti proizlazi različitost u trudu i stjecanju znanja i ostvarivanju rezultata, da bi se nakon toga ostvarilo međusobno izgrađivanje i upotpunjavanje, što dovodi do razvoja i napretka života na Zemlji. Tako je određena osoba stručnjak u šerijatskim naukama, a druga ekspert u prirodnim naukama, a treća u vojnoj doktrini, a četvrta u politici i administraciji itd.

Spomenute dicipline i vještine su kao usjev, jačaju i daju očekivane plodove uz dva uvjeta:

prvi,  pogodnost i podesnost tla,

drugi, pridavanje pažnje tlu i njegovo nagledanje navodnjavanjem vodom. Ukoliko se ostvare oba uvjeta, to je kao primjer vrta na visoravni na koji se izliva obilna kiša, pa daje dvostruk plod; ako ne bude kiše obilne, bude kiše rosulje, koja sa Allahovim dopustom, učini da iznikne svakovrsno prekrasno bilje. Ukoliko izostane jedan od ta dva uvjeta, tada nije moguće ostvariti željenu namjeru, kao što je to primjer onoga koji želi steći znanje koje se ne podudara sa njegovim željama i sposobnostima, kao što neko sadi indijski kokos u Španiji, kao što je to rekao Ibn Hazm, Allah mu se smilovao, ili kao da sadi datule na jednom od zemljinih polova. Isto tako, izrazita inteligencija i pogodna sredina nije dovoljna za ostvarivanje cilja bez odgoja i nadziranja.

Postoje  četiri faktora genijalnosti, vanredne nadarenosti i umijeća:

Prvi: Iskrenost, Allaha radi, takvaluk – bogobojaznost, naročito ako traženo znanje bude vjerskog – šerijatskog karaktera.

Drugi: Postojanje sposobnosti i sklonost za tu oblast.

Treći: Postojanje pronicljivog odgajatelja koji će otkriti njegovu nadarenost, sposobnost u njegovim prvim etapama, da bi ga usmjerio ka edukaciji i usavršavanju tih sposobnosti i uputio onome ko je u mogućnosti da ih razvije i ojača.

Četvrti: Postojanje odgovarajuće sredine i društva, tj. učenika koji imaju iste sposobnosti, crte genijalnosti, vanrednu nadarenost i postojanje genijalnih profesora u toj oblasti.

Ukoliko dođe do poremećaja u spomenutim faktorima, očekivani rezultat je neuspjeh i slabost, i tako će plod biti izvođenje patuljaka umjesto velikana i divova.

 

Autor: Šejh Halid Sebt

Share This Article