Bosna i Hercegovina (BiH) postala je regionalni lider u proizvodnji halal certifikovanih proizvoda, a nastavak razvoja tog sektora važan je dio ekonomije u zemlji. U BiH je 2006. godine otvorena Agencija za izdavanje certifikata za halal kvalitet, koja nadzire proizvodnju artikala koji se pripremaju u skladu s islamskim pravom. U BiH posluje 47 certifikovanih kompanija, a iz agencije kažu da je interes za halal certifikovanje velik, posebno za prehrambene i farmaceutske proizvode.
Valdet Peštalić, šef odjela za edukovanje pri Agenciji za izdavanje certifikata za halal kvalitet, izjavio je za SETimes da broj potrošača koji koriste halal proizvode uveliko premašuje broj muslimana.
“Potencijal od 20 miliona klijenata na halal tržištu jugoistočne Evrope je značajan, imajući u vidu da su jedna trećina potrošača halal proizvoda muslimani, a dvije trećine nisu muslimani,” izjavio je Peštalić. Halal certifikat postao je sinonim za zdrave, ispravne proizvode, a ta hrana nije u suprotnosti s pravilima drugih vjera, kaže on.
Kompanije u BiH proizvode preko 2.000 vrsta halal proizvoda, koji se izvoze širom svijeta.
“Mi smo načinili ogroman iskorak na bliskoistočnom tržištu,” izjavio je Peštalić. “Također, za nas su vrlo interesantna tržišta Malezije, Iraka, Pakistana, Egipta, bivših sovjetskih republika, Libije i Južne Afrike.”
Peštalić je izjavio da nije moguće znati ukupni prihod koji kompanije u BiH ostvaruju od halal proizvoda, ali prema podacima agencije, globalno tržište za halal hranu raste svake godine i procjenjuje se na 472 milijarde eura, dok je procijenjena vrijednost za tržište EU 51 milijarda eura.
Federalni ministar poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva Jerko Ivanković Lijanović izjavio je za SETimes da BiH može lokalno ostvariti korist od halal tržišta.
“Tom proizvodnjom može se doprinijeti zasijavanju mnogo neiskorištenog zemljišta, a može se zaposliti i ogroman broj ljudi,” kaže Lijanović.
Halal turizam u regionu još uvijek je u razvoju. Poduzeti su određeni koraci u BiH, Hrvatskoj i Sloveniji, gdje je certifikovano 15 hotela, restorana i putničkih agencija.
Muslimanski svijet je 2011. godine potrošio 94 milijarde eura u halal sektoru, izjavio je Fazal Bahardeen, direktor agencije Crescent Rating, svjetskog lidera za ocjenjivanje halal prihvatljivih restorana i hotela.
U Hrvatskoj ima 35 certifikovanih kompanija, skoro 2.000 halal proizvoda i jedan centar za certifikaciju. Srbija, Makedonija i Crna Gora imaju urede koji rade pod nadzorom bosanske Agencije za izdavanje certifikata za halal kvalitet iz Tuzle. Ta bosanska agencija certifikovala je 110 kompanija u regionu.
“Pošto 57.000 muslimana u Hrvatskoj [ne predstavlja] veliko tržište, sve kompanije koje čine okosnicu hrvatske prehrambene industrije imaju svoje pogone u Bosni i Hercegovini,” izjavio je za SETimes Aziz Hasanović, direktor hrvatskog Centra za izdavanje certifikata za halal kvalitet.
U Srbiji, Crnoj Gori i Hrvatskoj, zanimanje za halal certifikate je u porastu.”Uvođenjem halal certifikata, mi smo stvorili uslove za povećanje prodaje u muslimanskim zemljama, koje pokrivaju jednu četvrtinu zemljine kugle. Kompanije iz Katara namjeravaju kupiti veću količinu mesa iz Makedonije,” izjavio je Zlatko Dimitrevski, direktor firme Vigo 48 iz Bitolja.
(halal.ba)