Priredio: Sead Kumro
Muharrem je prvi mjesec po hidžretskom kalendaru. Ovaj mjesec nazvan je muharrem (zabranjen) jer su Arapi zabranjivali krvoproliće i ubijanje u njemu. Tako ako bi neko u ovom mjesecu sreo ubicu svoga oca, ne bi ga napao iz poštovanja i veličanja prema ovom mjesecu. Rekao je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: ”Najbolji post, nakon posta mjeseca ramazana, jeste post mjeseca muharrema.” (Muslim)
Prenosi Aiša, radijallahu anha, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, prije objave postio dan Ašuru (deseti dan muharrema). Kada je došao u Medinu, nastavio je sa postom Ašure i naređivao je post tog dana. Međutim, kada je propisan post ramazana, nije naređivao post Ašure. Ko je htio, postio je, a ko nije htio, nije postio. (Buhari, Muslim)
U ovoj predaji je dokaz da je post dana Ašure u prvo vrijeme bio obavezan, sve dok nije propisan post mjeseca ramazana.
Oprost grijeha počinjenih u prethodnoj godini
Prenosi Ebu Katade, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, upitan o postu dana Ašure pa je rekao: ”Briše grijehe počinjene prethodne godine.” (Muslim)
Iz ovog hadisa vidimo da je pripremljena velika nagrada onome ko ovaj dan provede u postu. Na svakom je da se trudi i da sebe i svoje ukućane podstakne na post ovog dana.
Kada islamski učenjaci spominju post na dan Arefata i Ašure, navode i zašto se njihova nagrada razlikuje. Nagrada za post dana Arefata je brisanje grijeha počinjenih u prethodnoj i narednoj godini, dok je za post dana Ašure obećan oprost grijeha počinjenih u prethodnoj godini. Kažu islamski učenjaci, a Allah najbolje zna, da je to zbog toga što je post dana Ašure iz šerijata Musaa, alejhis-selam, a da je post dana Arefata iz šerijata Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem. A šerijat Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, bolji je od Musaovog šerijata.
Pored posta dana Ašure, desetog dana muharrema, lijepo je postiti i deveti dan, zbog riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: ”Ako dočekam narednu godinu, postit ću i deveti dan.” (Muslim)
Na osnovu ove predaje, imam Šafija, Ahmed i Ishak rekli su da je pohvalno postiti i deveti i deseti dan muharrema, jer je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, postio deseti dan, a imao je namjeru da naredne godine posti i deveti.
Neke slabe i lažne predaje o muharremu i postu dana Ašure
”Ko bude postio posljednji dan mjeseca zul-hidždžeta i prvi dan mjeseca muharrema, taj je zapečatio godinu sa postom i otpočeo dolazeću godinu sa postom. To mu je iskup od grijeha za pedeset godina.” (Lažna predaja u čijem se lancu prenosilaca nalaze dva lažova Herevi i Vehb)
”Ko isposti Ašuru bit će mu upisano kao da je klanjao i postio sedamdeset godina. Dat će mu se sevap deset hiljada meleka i sevap sedam nebesa. A kod koga bude iftario vjernik, kao da je kod njega iftario ummet Muhammeda. Ko nahrani gladnog tog dana, kao da je nahranio siromahe ummeta, a ko pomiluje jetima po glavi, povećat će mu se za svaku dlaku stepeni u Džennetu.” (Lažan hadis u čijem se lancu prenosilaca nalazi Habib b. Ebu Hubejj koji je lažov)
”Nuh, alejhis-selam, iskrcao se na dan Ašure na brdo Džudijj, pa je postio taj dan i naredio je post onima koji su bili sa njim.“ (Slab hadis u čijem se lancu prenosilaca se nalazi Osman b. Metar)
”Niko neće zaplakati na ovaj dan zbog ubistva Husejna a da na Sudnjem danu neće biti sa odabranim poslanicima.” (Ova je predaja lažna, kao i druge predaje koje govore o naricanju u ovom danu)
Neophodno je znati da nema posebnog ibadeta na dan Ašure, izuzev posta. Nije propisano taj dan obavljati posebne namaze na kojima se uči po stotinu puta Ajetul-kursijja, niti provoditi noći u igri i zabavi, niti oplakivati Husejna, kao što rade rafidije – šiitska sekta. Ono što je vjerodostojno preneseno jeste samo post desetog dana muharrema.