- Od Imrana b. Husajna, radijallahu anhuma, prenosi se da je neka žena iz plemena Džuhejn došla Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, a ostala je trudna nakon počinjenog bluda, pa je rekla: “Allahov Poslaniče, uradila sam ono zbog čega trebam biti kažnjena pa i izvrši kaznu nada mnom!” Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, pozvao je njenog staratelja i rekao mu: “Lijepo prema njoj postupaj, a kada rodi, dovedi mi je!” Tako je i učinio, pa je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naredio da se njena odjeća na njoj dobro učvrsti (kako se ne bi otkrila), a nakon toga naredio je da je kamenuju, što je i učinjeno. Poslije toga, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, klanjao joj je dženazu… Muslim.
Ovaj je hadis naveden i pojašnjen pod brojem 22 u poglavlju o pokajanju.
Poglavlje stotinu četrdeset deveto
BOLESNIKU JE DOZVOLJENO DA KAŽE “BOLESTAN SAM”, “JAKO ME BOLI”, “IZNUREN SAM”, “OH, MOJA GLAVA” ILI TOME SLIČNO, I POJAŠNJENJE DA TAKVO NEŠTO NIJE POKUĐENO GOVORITI POD UVJETOM DA TE RIJEČI NE BUDU IZREČENE IZ NEGODOVANJA I LJUTNJE
- Od Ibn Mesuda, radijallahu anhu, prenosi se da je rekao: “Ušao sam kod Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, kada je imao groznicu pa sam ga dotakao (rukom) i rekao mu: ‘Zaista imaš jaku groznicu.’ ‘Da. Moja je groznica kao groznica dvojice ljudi između vas.’” Muttefekun alejhi.
Dokumentacija hadisa
Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 10/110, i Muslim, 2571.
Manje poznata značenja
jaku groznicu – bolnu i nesnosnu temperaturu.
Propisi, pouke i poruke
– Što se bolesniku više povećava bolest, to mu se više povećava i njegova nagrada, a nakon toga brišu se njegovi grijesi.
– Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, riječi: “Moja je groznica kao groznica dvojice ljudi između vas”, ukazuju na to da je i obične, dobre i bogobojazne ljude (evlije – Allahove štićenike) dozvoljeno uporediti s Allahovim poslanicima jer su im oni bliski i nalikuju im, iako je njihov stepen svakako daleko manji od stepena Allahovih poslanika. Naime, Uzvišeni Allah iskušenja i nevolje daje kao vid Svoje milosti i blagodati, pa što je Allahova blagodat prema robu veća, to mu On daje i veće i teže iskušenje.
– Snažnom i strpljivom daje se iskušenje koje može podnijeti, a slabom se ukazuje milost tako što mu se iskušenje smanji i olakša. Međutim, činjenica je da će i slaba i nejaka osoba bolje podnijeti iskušenja nakon što bolje i potpunije spozna Onoga ko ljude stavlja na iskušenja, a to je Uzvišeni Allah, a neki će opet iskušenja lakše podnijeti nakon što se prisjete nagrade koja ih očekuje ako strpljivo i stoički podnesu nevolje.
– Dozvoljeno je dodirnuti bolesnika kako bi se dobio uvid u njegovo trenutno stanje.
- Od Sa‘da b. Ebu Vekkasa, radijallahu anhu, prenosi se da je rekao: “Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, obišao me za vrijeme teške bolesti koja me pogodila, pa sam mu rekao: ‘Vidiš u kakvom se stanju nalazim, a ja sam bogat čovjek i nemam nikoga od nasljednika izuzev jedne kćerke… (pa je u cijelosti naveo hadis).’” Muttefekun alejhi.
Hadis je naveden i pojašnjen pod brojem 6, u prvom poglavlju, “Iskrenost i srčano donošenje nijeta u svim djelima, javnim i tajnim”.
- Kasim b. Muhammed prenosi da je Aiša, radijallahu anha, rekla: “Jao, moja glava!”, a Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, na to je rekao: “Ne, nego, jao, moja glava!” (pa je u cijelosti naveo hadis). Buhari.
Dokumentacija hadisa
Buhari, Fethul-Bari, 10/123.
Propisi, pouke i poruke
– Bolesniku je dozvoljeno da se požali na svoju bol, ali samo onda kada time ne želi iskazati svoju ljutnju i negodovanje zbog Allahove odredbe, već kada želi zamoliti Allaha da od njega otkloni i odstrani bol koju osjeća.
– Niko (osim Allaha) nije u stanju da otkloni prisutnu bol, iako sve duše po svojoj prirodi teže ka tome i niko ne može da kod sebe promijeni tu urođenu težnju i potrebu. Međutim, čovjek sebi ne smije dopustiti da u trenucima nevolje i iskušenja čini ono što mu uopće neće pomoći da se oslobodi tih iskušenja, kao naprimjer da pretjerano jadikuje, žali, nariče itd., jer onaj ko tako bude postupao, takav se ne može svrstati među strpljive.
– Umjereno jadikovanje samo po sebi nije zabranjeno sve dok ne pređe granice dozvoljenog i postane vid iskazivanja nezadovoljstva Allahovom odredbom.
– Pokuđeno je i ružno da se rob žali na (odredbu) svoga Gospodara, a što se tiče riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Jao, i moja glava”, koje na prvi pogled izgledaju kao jadikovanje, u suštini ih je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, izrekao kako bi ljudima prenio poruku sadržanu u hadisu, a nikako da bi se žalio na Allahovu odredbu.
– U hadisu se nalazi dokaz da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, umro prije Aiše, radijallahu anha.
– Hadis ukazuje na to da je ponekad moguće predosjetiti blizinu smrtnog časa.
___________
Iz knjige “Radost pogleda” komentar djela “Rijadus-salihin”
Autor: Selim b. ‘Id el-Hilali
Preveo: Amir Durmić
Redaktura: Abdulvaris Ribo
Šerijatska recenzija: dr. Safet Kuduzović
_________________
