Srca su im poput kamena

Musaid

Piše: Kurra hfz. mr. Sead ef. Kumro

 Ali srca vaša su poslije toga postala tvrda, kao kamen su ili još tvrđa, a ima i kamenja iz kojeg rijeke izbijaju, a ima, zaista, kamenja koje puca i iz kojeg voda izlazi, a ima ga, doista, i koje se od straha pred Allahom ruši. – A Allah motri na ono što radite. (El-Bekara, 74)

U nastavku sure El-Bekara, a kao četvrti primjer, Svevišnji Allah navodi slučaj sinova Israilovih kojima je Allah slao veliki broj čuda i znakova ne bi li prihvatili Allaha za Gospodara i ne bi li Mu iskreno ispovijedali vjeru. Uzvišeni Allah počastio je sinove Israilove mnogim blagodatima, slao im je poslanike, spasio ih je od faraona, davao im je prelijepu hranu, podario im je dvanaest vrela, međutim, oni su i dalje bili nezahvalni i izrazito drski prema Musau, alejhis-selam, i njegovom Gospodaru. Pored svih blagodati koje su uživali, oni su od Musaa, alejhis-selam, tražili da vide Allaha, da im obilnu i raznovrsnu hranu zamijeni krastavcima, lukom i lećom, zapitkivali su ga o kravi, koju su trebali prinijeti kao žrtvu, kakva treba da bude, a povrh svega toga, napravili su sebi tele koje su pored Allaha obožavali. Toliki znaci i tolike blagodati, a opet su srca ispunili nevjerstvom i zabludom.

Nakon što se desio incident između dva plemena sinova Israilovih, u kojem je jedna osoba ubijena, Allah im, preko Musaa, alejhis-selam, naređuje da zakolju kravu. Međutim, ne htjedoše odmah poslušati, već se počeše ismijavati Musau, alejhis-selam, govoreći mu: “Zbijaš li ti to s nama šalu?” (El-Bekara, 67). Musa, alejhis-selam, kao plemeniti izaslanik svog Gospodara, izuzetno je strpljivo podnosio njihove uvrede i poniženja, te im je objasnio da ga trebaju poslušati. Kada su se napokon povinovali njegovoj naredbi, a nakon što su cjepidlačili kakva krava treba da bude, koliko godina da ima, koje boje, prinesoše je kao žrtvu, a Allah im naredi da jednim njenim dijelom udare onog mrtvog čovjeka kojeg su ubili. Kada to uradiše, Allah mu povrati dušu te on oživi i ustade i reče ko ga je ubio.

Kada su sve to vidjeli, oni koji su ga ubili počeše da negiraju da su to uradili, i naočigled prisutnih, ne prihvatiše njegove riječi kao svjedočanstvo, te ostadoše privrženi svojim lažima, bez obzira na čudo koje im je Allah pokazao. Oživio je čovjeka da bi istina izašla na vidjelo, a oni i dalje nastaviše lagati, te ne pokazaše trunku kajanja, a kamoli da su priznali grešku i da su prihvatili Allaha kao Gospodara. Zbog ovoga slučaja, ali i svih prethodno nabrojanih čuda koja im je Allah slao i koja su vidjeli, njihova srca ostadoše tvrda i ne prihvatiše istinu.

Allah tvrdoću njihovih srca poredi sa tvrdoćom kamena, čak navodi da su još i tvrđa. Potom, želeći da nam ukaže na tvrdoću njihovih srca, Svevišnji navodi primjer da ima kamenja iz kojeg izvire voda i teku rijeke, i ima kamenja koje se ruši iz straha pred Allahom. Time kao da hoće da kaže da je takvo kamenje mnogo korisnije od njihovih srca, jer iz njega izvire voda, koja je sinonim za život, pa i pored tolike tvrdoće ipak ima nešto korisno u njemu, a najkorisnije je, kako je Allah rekao na kraju ajeta, da se to kamenje ruši iz straha od Allaha. Iščitavajući Kur’an primijetit ćemo na nekoliko mjesta da Uzvišeni Allah prirodu koju mi vidimo spominje u raznovrsnim stanjima pokornosti.

Svevišnji kaže: “Zatim se na nebo usmjerio dok je nebo još maglina bilo, pa njemu i Zemlji rekao: ‘Pojavite se milom ili silom!’ ‘Pojavljujemo se drage volje!’, odgovorili su” (Fussilet, 11), to jest pojavit ćemo se Tebi pokorni.

Uzvišeni kaže: “Mi smo nebesima, Zemlji i planinama ponudili emanet, pa su se ustegli i pobojali da ga ponesu.” (El-Ahzab, 72)

Također, u suri Er-Rahman, u šestom ajetu Uzvišeni kaže: “I zvijezde i drveće sedždu čine.” Pored ovoga Gospodar, u suri El-Isra, kaže da nema ničega u prirodi a da ne veliča Stvoritelja svega: “Njega veličaju sedmera nebesa, i Zemlja, i onī na njima; i ne postoji ništa što Ga ne veliča, hvaleći Ga; ali vi ne razumijete veličanje njihovo. On je doista blag i mnogo prašta.” (El-Isra, 44)

Uzvišeni Allah, pored toga što je objavio ovaj ajet povodom događaja koji se tiče sinova Israilovih, u opisu tvrdoće njihovih srca, koja su ostala takva pored mnoštva dokaza koje im je slao, također je objavio ovaj ajet vjernicima, kao upozorenje da se čuvaju tvrdoće srca, da izbjegavaju sve što može dovesti do toga, poput javnih grijeha koje čovjek može učiniti verbalno i praktično, kao i skrivenih grijeha koje čovjek čini srcem poput zavisti, mržnje, oholosti, samodopadljivosti, i drugih. Vjernicima je obaveza da se trude da održavaju svoja srca čistim od bilo kakvih grijeha, jer je čistoća srca uvjet spoznaje Milostivog Allaha, što je garancija uspjeha na ovom i budućem svijetu. Uzvišeni kaže: “Zar nije vrijeme da se vjernicima srca smekšaju kad se Allah i Istina koja se objavljuje spomene, i da oni ne budu kao onī kojima je još davno data Knjiga, pa su srca njihova, zato što je proteklo mnogo vremena, postala nemilosrdna, i mnogi od njih su nevjernici.” (El-Hadid, 16)

Svevišnji kaže: “Zar je isti onaj čije je srce Allah učinio sklonim islamu, pa on slijedi svjetlo Gospodara svoga? Teško onima čija su srca neosjetljiva kad se spomene Allah, oni su u pravoj zabludi!” (Ez-Zumer, 22)

Čistoća srca podrazumijeva njegovu nježnost i ljepotu, a ona se dobija čestim traženjem oprosta, upućivanjem dove, spominjanjem Allaha – zikrom, tajnim djelima, čitanjem, učenjem i slušanjem Kur’ana, te razmišljanjem o njegovim poukama. Nema srca koje je bilo tvrdo i bezosjećajno a da ga Allah Blagi, nakon iskrenog pokajanja, neće učiniti živim i mehkim. U ovom kontekstu je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, upozorio muslimane na ovaj organ, koji je ili nosilac dobra ili nosilac zla, rekavši: “U čovjekovom tijelu ima jedan organ i ako je on zdrav, cijelo je tijelo zdravo, a ako je bolestan, cijelo je tijelo bolesno, a to je srce.” (Muslim, br. 1599)

Odgojne poruke

  • Nepokornost Allahu neizvršavanjem naredbi i činjenjem zabranjenih stvari osnovni je razlog tvrdoće srca.
  • Nepokornost Musau, alejhis-selam, bila je razlog tvrdoće srca sinova Israilovih, pa je shodno tome i nepokornost Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, razlog tvrdoće srca.
  • Tvrdoća srca razlog je skretanja sa ispravnog puta.
  • Nije nužno razumijevanje određenog propisa da bi se taj propis izvršavao. Allah nam je propisao obaveze koje smo dužni izvršavati, međutim, mudrost određenih djela skrivena nam je i nepoznata, što ne podrazumijeva ostavljanje tog djela.
  • Svevišnji je uporedio tvrdoću srca sa tvrdoćom kamena, želeći ljudima opisati do kojeg se stepena neposluha nepokornošću može doći.
  • Tvrdoća srca otklanja se pokajanjem, traženjem oprosta, učenjem Kur’ana i drugim dobrim djelima.
  • Vjernicima je propisano da se trude da imaju što mekša srca.
  • Osoba mehkog srca ne samo da je na posebnom stepenu kod Gospodara već je i na posebnom položaju kod ljudi. Takva osoba je blaga, susretljiva, razumna i trudi se da nikome ne učini nešto loše.

El-Asr, br. 124.

 

 

 

Share This Article
Leave a comment