Piše: Medin Mušić (student na Islamskom univerzitetu u Medini)
Dani su stranice djela, pa ih ispuni onim najboljim. Prilike prolaze poput oblaka, pa ko se ukrca na lađu nemarnih, propustit će ih, jer kada se spoje odugovlačenje i lijenost, neuspjeh je neminovan.
Postoje djela koja čovjeku donose nagradu i nakon njegove smrti i odlaska sa ovog prolaznog svijeta, te svako ko za spasom traga trebao bi da se trudi da ih čini i da ih ne propušta, te da ih čini koliko god je to u njegovoj mogućnosti.
Kada čovjek umre i duša se vrati svome Stvoritelju, s njim će poći samo djela koja je uradio za svoga života. Ako su ta djela dobra, pa blago njemu, jer je postigao veliko dobro. A ako su loša, teško se njemu, jer je propustio priliku da se spasi.
Enes b. Malik, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Umrlog prati troje, pa se dvoje vrati, a jedno s njim ostaje. Slijede ga njegova porodica, njegov imetak i njegova djela. Njegova porodica i imetak se vrate, a njegova djela ostaju s njim.” (Buhari i Muslim)
Bera, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao da će vjerniku kabur biti proširen koliko mu pogled doseže, te je dodao: “Doći će mu čovjek vedrog lica, lijepe odjeće i prijatnog mirisa i reći će mu: ‘Raduj se svojoj sreći, ovo je dan koji ti je obećan.’ Čovjek će ga upitati: ‘Ko si ti? Tvoje lice izgleda da donosi samo dobro.’ Tada će mu reći: ‘Ja sam tvoje dobro djelo.’
A nevjerniku i grešniku doći će čovjek odvratna lica, ružne odjeće i gadnog mirisa, pa će reći: ‘Teško tebi, ovo je dan koji ti je obećan.’ Čovjek će upitati: ‘Ko si ti? Tvoje lice izgleda da donosi samo loše.’ Tada će mu reći: ‘Ja sam tvoje loše djelo.’” (Ahmed, Musned, vjerodostojan)
Životi su već određeni, sudbine su podijeljene i svakom čovjeku već je određeno koliko će uživati na ovom svijetu. Ti, o čovječe, otkad si se rodio, skraćuješ svoj život i gradiš ono što te u kaburu čeka.
Zamisli da sada umreš! Šta bi ostavio nakon svoje smrti? Koja su to dobra djela koja bi se tebi pripisala da si ih uradio, pa da za njih očekuješ nagradu? Koliko si muslimana nečemu podučio? Koliko si zalutalih na pravi put uputio? Koliko si sadnica zasadio? Koliko si hadisa Poslanika, alejhis-selam, prenio? Imam Šafija, rahmetullahi alejhi, rekao je: “Neki su umrli, a njihove vrline nisu, dok drugi žive, a među ljudima mrtvi su.”
Ono što čovjek ostavi i što se od njega pamti, bilo dobro ili loše, za to će biti nagrađen ili kažnjen. Allah, džellešanuhu, kaže: “Mi ćemo, zaista, mrtve oživiti i Mi smo zapisali ono što su uradili i djela koja su iza sebe ostavili; sve smo Mi to u Knjizi jasnoj pobrojali.” (Jasin, 12) Ono što čovjek uradi i ostavi iza sebe, dobro i zlo, kod Allaha je zapisano. Ono što je rekao, uradio ili svojim ponašanjem pokazao, sve se to bilježi. Neke noge koje su koračale ovim životom i nakon toga otišle u prošle generacije, iščezle su bez traga, a nečiji tragovi još su tu iako oni nisu, otišli su, ali spomen na njih ispunjava dunjaluk.
Jedna od dova Ibrahima, alejhis-selam, bila je: “Gospodaru moj, daj da me po dobru spominju oni poslije mene!” (Eš-Šuara, 84), tj. daj mi lijep spomen među Svojim robovima, vjernicima, i daj da ostane lijep trag poslije mene. Rafii, rahimehullah, rekao je: “Ako ništa novo ne uradiš u životu, postaješ višak u njemu.”
Jedna od velikih Allahovih blagodati prema vjernicima jeste i to što im je otvorio vrata dobrih djela koja mogu činiti u životu a da im nagrada za to teče i nakon smrti. Stanovnici kaburova zatočeni su u kaburskim tminama, odvojeni od svojih djela, tako zarobljeni ne mogu uraditi nijedno djelo, a bit će pitani za ono što su uradili u životu. Među njima su i vjernici kojima dobra djela teku i nakon njihove smrti. Spomenut ću ti neke od njih, a ti se potrudi i budi uporan u njima.
Pozivanje u Allahovu vjeru i oživljenje zapostavljenog sunneta
Jedno od najvećih djela koja traju i poslije smrti jeste pozivanje u Allahovu vjeru, upućivanje onih koji su u zabludi i onih koji su zalutali. Zato je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Tako mi Allaha, da Allah tvojim sebebom uputi na Pravi put nekog čovjeka, bolje ti je nego da imaš krda crvenih deva.” (Buhari i Muslim)
Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko bude pozivao ka uputi, imat će nagradu svih onih koji ga budu slijedili, a da im se pritom ništa neće umanjiti od nagrade. Ko bude pozivao u zabludu, imat će grijeh svih koji ga budu slijedili, a da se od njihovog grijeha ništa neće umanjiti.” (Muslim)
Džerir b. Abdullah, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko oživi neki lijepi (zapostavljeni) sunnet imat će nagradu za to kao i nagradu svih onih koji po njemu budu postupali, a da se njima neće umanjiti nagrada, a ko u islamu oživi neku ružnu praksu, snosit će grijeh za to, kao i grijeh svih onih koji po tome budu postupali, a da se njima neće umanjiti kazna!” (Muslim)
Ebu Mesud el-Ensari, radijallahu anhu, rekao je: “Neki je čovjek došao do Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i rekao mu: ‘Allahov Poslaniče, daj mi jahalicu, zaista je moja jahalica stradala.’ Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, odgovori mu: ‘Ja nemam jahalicu da ti je dam, ali idi tom i tom čovjeku.’ Otišao je čovjeku na kojeg ga je uputio Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i on mu je dao jahalicu. Nakon toga, došao je Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i obavijestio ga o tome, a Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, reče: ‘Onaj koji ukaže na dobro ima nagradu kao i onaj ko to dobro uradi.’” (Muslim)
Nećeš ništa izgubiti ako pozoveš druge na put istine, naprotiv, dobit ćeš velike nagrade za to. Nažalost, mnogi muslimani zaboravili su na ovu veliku priliku!
Rijetko ko podsjeća drugog na Uzvišenog Allaha, a neki misle da je pozivanje u Allahov put i širenje sunneta Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, obaveza samo daija i učenjaka. Da je to zaista tačno, islam bi odavno nestao, jer je prenošenje Allahove poruke obaveza svih muslimana, koju izvršava svako prema svojoj mogućnosti. Abdullah b. Amr, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Prenesite od mene, makar jedan ajet.” (Buhari)
Isto tako griješi onaj ko misli da ne treba pozivati ljude na dobro koje sam ne praktikuje. Ne trebaš čekati da počneš postiti ponedjeljkom, pa tek onda pozivati druge na to. Ako to činiš, ti si na dobitku. Pametan i razuman čovjek trudi se, koliko može, da čini dobra djela, obavezna i preporučena, i poziva druge da ih čine. Čak i ako ponekad sam to ne čini, neće zanemariti pozivanje na put dobra.
Širenje korisnog znanja
Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Kada čovjek umre, prestaju mu teći djela izuzev u tri slučaja: trajne sadake, korisnog znanja ili dobrog djeteta koje za njega dovi.” (Muslim)
Širi korisno znanje da bi ti život u kaburu bio lakši i da bi ti Allah povećao nagradu. Pogledaj koliko su ljudi, koje samo Allah zna, imali koristi od knjige poput Buharijevog Sahiha. Nema sumnje da imam Buhari, rahmetullahi alejhi, uživa u nagradi za svoje djelo i to kada god neko čita hadise koje je on zabilježio. Širi korisno znanje na sve načine koji ti se pruže: bilo da je to kupovina knjige i poklanjanje nekome, ili ostavljanje Mushafa u džamije. Dovoljna je dova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Neka Allah uljepša lice onome ko čuje moj govor, zapamti ga i prenese.” (Ahmed, Tirmizi, Ibn Madža, vjerodostojan)
Sadaka
Uzvišeni Allah kaže: “Ko je taj koji će Allahu lijep zajam dati, pa da mu ga On mnogostruko vrati?” (El-Bekara, 245); “Primjer onih koji imovinu svoju troše na Allahovom putu sličan je zrnu iz kojega nikne sedam klasova, a u svakom klasu po stotinu zrna” (El-Bekara, 261).
Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko podijeli sadaku u vrijednosti jedne datule od svoje dobre, poštene, zarade, a Allah i ne prima nego samo dobro, Allah će mu je primiti Svojom desnicom, a potom joj za njenog vlasnika (dobročinitelja) podizati vrijednost, kao što svaki od vas uzgaja svoje ždrijebe dok ne postane kao brdo.” (Buhari
Zaista je sadaka jedno od najplodonosnijih i najuzvišenijih djela, ona je trgovina u kojoj se čovjek ne može prevariti. Ako Allahu daš zajam, makar nešto sitno, a Allah je bogat i ne ovisi ni o kome, On će ti vratiti mnogo više. Zato se treba truditi u udjeljivanju i trošenju na Allahovom putu, a Allah mnogostruko nagrađuje.
Vakuf, trajno dobro
Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Čovjek neće prestati imati nagradu i nakon svoje smrti za ono što je učinio, poput znanja koje je prenio, ili djeteta koje je ostavio da dovi za njega, ili džamije koju je sagradio, ili puta koji je izgradio, ili potoka koji je prokopao, ili sadake koju je dao za svog života, a koja ga prati nakon smrti.” (Ibn Madža, hasen)
U islamskoj historiji mnogo je onih koji su iza sebe ostavili mnoge vakufe, džamije, škole, bolnice, a za koje i dan-danas imaju nagradu jer se njihovi vakufi koriste u dobru. Kome je Allah, džellešanuhu, otvorio dunjaluk treba se truditi da ostavi neki vakuf iza sebe, rijeku dobrih djela koja ne prestaje teći.
Sadnja sadnice
Enes b. Malik, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Nema nijednog muslimana koji zasadi sadnicu ili posije usjev s kojeg štogod pojede ptica, čovjek ili životinja, a da mu se to sve ne računa posebnom sadakom.” (Buhari i Muslim)
Ebu Derda prenosi da je čovjek prošao pored njega dok je on sadio sadnicu pa mu je rekao: “Zar ti da sadiš, a ti si ashab Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem?” Na to mu je Ebu Derda odgovorio: “Polahko, čuo sam Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: ‘Svakome ko zasadi sadnicu, pa s toga pojede čovjek ili bilo koje Allahovo stvorenje, to će biti upisano kao sadaka.’” (Ahmed, hasen) Ovi hadisi podstiču nas da ulažemo u projekte koji koriste zajednici, poput sadnje drveća ili biljaka koje mogu koristiti i ljudima i životinjama, jer sve to nosi nagradu koja ne prestaje.
Dobro dijete
Jedno od djela koja se ne prekidaju nakon čovjekove smrti jeste i ako je ostavio dobro dijete koje dovi za njega. Dobro dijete može koristiti svome roditelju na sljedeće načine:
- Svojom dovom za njega. Ona će mu koristiti kada mu bude najviše trebala. Ebu Hurejra, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Doista će Allah uzdići stepene pokornom robu u Džennetu, pa će on upitati: ‘Gospodaru moj, odakle meni ovo?’, a Allah će mu reći: ‘Zbog traženja oprosta tvoga djeteta za tebe.’” (Ibn Madža, hasen)
- Dobra djela koja će uraditi za svoje roditelje, kao što je sadaka, umra itd.
- Važno je odgajati svoju djecu u vjeri i učiti ih da budu od koristi društvu. Na taj način djeca će nastaviti činiti dobra djela i biti izvor dobrih djela za svoje roditelje, čak i nakon njihove smrti.
Smrt u borbi na Allahovom putu
Selman, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Dan stražarenja na Allahovom putu bolji je od mjesec dana (dobrovoljnog) posta i namaza. A ko umre stražareći na Allahovom putu, bit će nagrađen od Allaha za djelo koje je učinio, a ako je živ, bit će nagrađen opskrbom i siguran od kaburskih iskušenja.” (Muslim)
Ebu Umama, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Četiri stvari nastavljaju donositi nagradu za onog ko ih je učinio, čak i nakon njegove smrti: onaj ko je umro na straži na Allahovom putu, onaj ko je tražio korisno znanje, onaj ko je udijelio sadaku, onaj ko je ostavio potomstvo koje dovi za njega.” (Ahmed, hasen)
Smrt u borbi na Allahovom putu nosi neizmjernu nagradu i čovjek koji pogine u ovoj borbi može se smatrati najpovlaštenijim i najvrlijim čovjekom na ahiretu.
Imam Sujuti sročio je ova djela u sljedeće stihove:
Kada čovjek umre, djela prestaju teći
osim onih deset koji vode vječnoj sreći:
znanje što si prenio, dova sina,
sadnica zasađena i sadaka trajna,
Mushaf u naslijeđu, na granici bdijenje,
kopanje bunara i rijeke dovođenje,
kuća za stranca, za smještaj sagrađena,
ili Allahova kuća, za Njegova spomena,
i podučavanje plemenitog Kur’ana,
uzmi ta djela iz hadisa, tačno pobrojana.
Kada čovjek umre, završio je svoj život u kući djela, nakon toga seli se u kuću svođenja računa, pa je ovaj život prilika za žive da rade dobra djela, i da se opreme opskrbom za putovanje, a najbolja opskrba je bogobojaznost.
Molim Uzvišenog Allaha da svoje dane iskoristimo na ovom svijetu u pokornosti Njemu i Njegovom zadovoljstvu.
El-Asr, br. 124.