Snovi i ono što je vezano za njih (2.dio)

Musaid

 

  1. Od Ebu Katade, radijallahu anhu, prenosi se da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Lijep san (u drugoj se verziji navodi: ugodni san) je od Allaha, a ružan san (košmar) je od šejtana, pa kada neko od vas u snu vidi nešto što mu se ne sviđa, neka tri puta pljucne na svoju lijevu stranu i neka kod Allaha zatraži utočište od šejtana (tj. neka prouči: e‘uzu billahi mineš-šejtanir-radžim), pa mu taj ružni san neće nauditi.” Muttefekun alejhi.

Pljuckanje koje se spominje u hadisu odnosi se na simbolično pljuckanje bez izbacivanja pljuvačke. 

Dokumentacija hadisa

Bilježe ga Buhari, Fethul-Bari, 6/338, i Muslim, 2261, 1 i 4. Buhari ga bilježi i u drugoj predaji, Fethul-Bari, 12/430.

Propisi, pouke i poruke

– U ovom  hadisu rečeno je da se san vjernika dijeli na dvije vrste: snovi koji su od Allaha i snovi koji su od šejtana, tj. kojima se šejtan poigrava sa ljudima ili ih želi zastrašiti.

– Lijepi snovi su nagovještaj radosnih vijesti za vjernike.

– U slučaju da čovjek sanja ružan san, postupit će na sljedeći način: tri puta će pljucnuti na lijevu stranu, potom će proučiti istiazu (e‘uzu billahi mineš-šejtanir-radžim), i tada mu taj košmar, uz Allahovu pomoć, neće naštetiti.

  1. Od Džabira, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Kada neko od vas usnije san koji mu se ne dopada, neka na svoju lijevu stranu pljucne tri puta, potom neka kod Allaha tri puta zatraži utočište od prokletog šejtana, (e‘uzu billahi mineš-šejtanir-radžim), a zatim neka se okrene na drugu stranu (tj. neka se sa boka na kojem je ležao prevrne na drugi bok).” Muslim.

Dokumentacija hadisa

Bilježi ga Muslim, 2262.

Propisi, pouke i poruke

– U hadisu je pojašnjeno na koji način treba postupiti kada se usnije ružan san:

  1. tri puta pljucnuti na lijevu stranu,
  2. tri puta kod Allaha zatražiti utočište od prokletog šejtana (tj. proučiti e‘uzu billahi mineš-šejtanir-radžim),
  3. promijeniti stranu na kojoj leži, pa ako je čovjek ležao na desnoj strani, okrenut će se na leđa, ako je ležao usmjeren prema lijevoj strani, okrenut će se na desnu stranu, a ako je ležao na leđima, okrenut će se na desnu stranu, a na lijevu stranu neće se okretati.

844. Od Ebu Eskaa Vasila b. Eskaa, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “U najveće potvore spada da se čovjek pripisuje nekome ko mu nije pravi otac, da tvrdi da su mu oči (u snu) vidjele ono što nisu vidjele, ili da ustvrdi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nešto rekao, a on to nije rekao.” Buhari.

Dokumentacija hadisa

Bilježi ga Buhari, Fethul-Bari, 6/540. Isto tako, Buhari, Fethul-Bari, 12/427, bilježi ga u nešto kraćoj verziji i od Ibn Omera, radijallahu anhuma.

Manje poznata značenja

potvore – množina od riječi potvora, a odnosi se na enormno velike laži.

da tvrdi da su mu oči vidjele ono što nisu vidjele – da kaže da je nešto usnio, a zapravo to nije sanjao.

Propisi, pouke i poruke

– Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, pojasnio je da u najveće laži i potvore spada to kada određena osoba tvrdi da joj je otac neko ko joj u stvarnosti nije biološki otac. To je laž na Allaha jer onaj ko tvrdi da mu je otac neko drugi, pripisujući se tako nekome drugome mimo svoga oca, takav kao da govori da ga Allah nije stvorio posredstvom sperme njegovog pravog oca, već posredstvom sperme nekog drugog čovjeka.

– Iznositi laži u pogledu snova, tj. izmišljati ih, ubraja se u vrstu iznošenja laži i potvora na Allaha Uzvišenog, jer snovi u svojoj osnovi dolaze od Allaha.

– Nije isto lagati na Allaha i lagati na Njegova stvorenja.[1]

– Hadis upozorava na opasnost iznošenja laži na Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, jer onaj ko laže na njega, takav ustvari laže na Allaha, jer sve što je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, govorio, bila je objava od Allaha.

– Lagati na Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i pripisivati mu riječi koje nije izgovorio, zabranjeno je u svakom slučaju, tj. bez obzira bilo to s “lijepom” namjerom ili ne. Prijetnja izrečena u ovom hadisu odnosi se na svaku osobu koja slaže bilo šta i to pripiše Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem. Dakle, nema razlike između onoga ko laže “na Poslanika” (s ružnom i pokvarenom namjerom) i onoga ko misli da “laže u korist Poslaniku”, tj. onoga koji izmišlja hadise sa “lijepom” namjerom.[2]

– Islam je vjera koja svoje sljedbenike odgaja i uči da budu iskreni u svakoj situaciji i u svim prilikama, kako na javi, tako i u snu. Isto tako, moraju biti iskreni prema svakome: prema Allahu, prema Njegovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i prema sebi samima. Zato, blago li se onome ko je iskren, jer se u iskrenosti nalaze spas, smiraj i spokoj!

_____________

Iz knjige “Radost pogleda” komentar djela “Rijadus-salihin”

Autor: Selim b. ‘Id el-Hilali

Preveo: Amir Durmić

Redaktura: Abdulvaris Ribo

Šerijatska recenzija: dr. Safet Kuduzović

____________________

[1] Tj. prva vrsta laži daleko je gora i veća. (op. prev.)

[2] Poznato je da je u historiji islama bilo ljudi koji su izmišljali hadise ne iz mržnje prema Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, ili vjeri općenito, već iz razloga što su htjeli drugima omiliti islam ili ih spriječiti da čine loša djela, te ih lažnim hadisima privoliti da budu pokorni Allahu. (op. prev.)

Share This Article
Leave a comment