Tajna je nešto što se po običaju krije i ne odaje, bez obzira da li je njeno skrivanje i tajenje dogovoreno i precizirano jasnim riječima ili se njeno tajenje, usljed određenih okolnosti i indicija, samo po sebi podrazumijeva. Rekao je Uzvišeni Allah: “…i ispunjavajte obavezu, jer će se za obavezu, zaista odgovarati!” (El-Isra, 34)
Uzvišeni Allah naređuje vjernicima da ispunjavaju preuzete obaveze kojima su zaduženi, jer će za preuzetu obavezu i odgovarati.
Očita je veza između naslova poglavlja i ajeta koji je ovdje citiran. Naime, čuvanje tajne poznato je među ljudima kao vrsta obaveze, pa je samim tim ajet obuhvata svojom općenitošću.
- Od Ebu Seida el-Hudrija, radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Uistinu će najgori položaj kod Allaha na Sudnjem danu imati onaj čovjek koji intimno priđe svojoj supruzi, a i ona na isti način priđe njemu, a zatim u javnost iznese njene tajne.” Muslim.
Dokumentacija hadisa
Bilježi ga Muslim, 1437.
U lancu prenosilaca ovog hadisa nalazi se izvjesni Omer b. Hamza el-Amri koji je nepouzdan prenosilac. U biografiji spomenutog prenosioca, hafiz Zehebi za ovaj je hadis ustvrdio da je munker,[1] rekavši: “…ovu predaju Omer prenosi od Abdurrahmana b. Sa‘da, a on od Ebu Seida, koji kaže da ju je čuo od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem”, pa je nakon toga spomenuo citirani hadis. Nakon toga, hafiz Zehebi rekao je: “Ovu Omerovu predaju mnogi su opovrgli smatrajući je munker predajom.” (Mizanul-itidal, 3/192)
Ovu je predaju, između ostalih, slabom ocijenio i naš šejh Ebu Abdurrahman, Allah mu se smilovao[2], u djelu Adabuz-zifaf.
Manje poznata značenja
koji intimno priđe svojoj supruzi – koji s njom ima spolni odnos.
iznese njene tajne – spominje ljudima intimne pojedinosti između njega i njegove supruge nakon što se osame, te iznosi detalje ljubavne predigre i svega onoga što se zbiva među njima nakon što pristupe samom činu spolnog odnosa.
Propisi, pouke i poruke
– Otkrivanje tajne i širenje onog što se dešava u toku spolnog odnosa među bračnim drugovima veliki je grijeh, što se zaključuje iz prijetnje i nagovještaja velike kazne za onoga ko to bude činio.
– Obostrana obaveza bračnih drugova jeste da brižno čuvaju međusobne tajne i da ih nikako ne otkrivaju.
– Pored toga što je ova predaja u osnovi slaba i ne ispunjava uvjete vjerodostojnosti, postoje druge vjerodostojne predaje u kojima se strogo zabranjuje otkrivanje detalja onoga što se dešava među bračnim drugovima prilikom intimnog odnosa. U hadisu koji prenosi Esma b. Jezid, radijallahu anha, navodi se da je ona jednom prilikom bila prisutna kod Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, gdje je sjedilo još okupljenih muškaraca i žena, pa ih je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, upitao: “Da li ponekad možda neki muškarac drugima priča o onome što čini sa svojom suprugom, ili pak možda neka žena iznosi ono što čini sa svojim mužem?” Svi prisutni su zašutjeli i niko ni riječi nije izustio. Tada je Esma rekla: “Da, Allahov Poslaniče, tako mi Allaha, one o tome pričaju, a i oni o tome govore!” Na to Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, reče: “Nemojte tako činiti, jer to nalikuje postupku šejtana koji na putu sretne šejtanicu, pa je obgrli i obljubi dok ljudi u njih gledaju.”
Ovaj hadis bilježi Ahmed, i ima mnoštvo puteva kojima se prenosi. Prenose ga Ebu Hurejra, Selman, radijallahu anhu, i drugi.
– Pored navedenog, spoznao sam još jednu mudrost spomenute zabrane. Naime, širenje pojedinosti o intimnom životu supružnika i razotkrivanje detalja koji u svojoj osnovi bračne drugove približavaju jedno drugom te među njih unose ljubav i pažnju, grješnicima i bestidnicima može biti motivacija da nasrnu i atakuju na čedne i poštene žene, kao što i bestidnicama te informacije isto tako mogu biti povod da pokušaju zavesti i na grijeh navesti iskrene i bogobojazne vjernike. Nažalost, ova je pojava već bila uzrok propasti mnogih porodica koje su živjele u skladu i spokoju. Stoga, vjernici i vjernice moraju biti na oprezu, te držati se podalje od ove ružne i odvratne navike, kako se njihova stopala ne bi pokliznula i skrenula sa Pravog puta nakon što su njime sigurno koračala.
- Od Abdullaha b. Omera, radijallahu anhuma, prenosi se da je Omer, radijallahu anhu, nakon što je njegovoj kćerki Hafsi umro muž, rekao: “Sreo sam Osmana b. Affana, radijallahu anhu, pa sam mu ponudio da se oženi Hafsom, rekavši mu: ‘Ukoliko želiš, oženit ću te Hafsom, Omerovom kćerkom?’ Osman reče: ‘Razmislit ću o svemu i sagledati svoje stanje.’ Sačekao sam neko vrijeme, a onda me opet susreo Osman, radijallahu anhu, pa mi je rekao: ‘Odlučio sam da se još ne ženim.’Nakon toga, sreo sam Ebu Bekra, radijallahu anhu, pa sam mu rekao: ‘Ako želiš, oženit ću te Hafsom, kćerkom Omerovom’, nakon čega on zašuti i ništa mi ne odgovori. To mi je teže palo nego što me Osman odbio. Nakon što je od tog događaja prošlo nekoliko dana, Hafsu zaprosi Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, pa sam je za njega i udao. Poslije me susreo Ebu Bekr, radijallahu anhu, pa mi je rekao: ‘Možda si se na mene bio rasrdio nakon što si mi bio ponudio Hafsu da se njome oženim, a ja ti ništa nisam odgovorio?’ ‘Da’, rekoh. On tada reče: ‘Ništa me drugo nije spriječilo da ti na tvoju ponudu odgovorim do spoznaja da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, spominjao Hafsu, a ja nisam želio da odam njegovu tajnu. Da je od Hafse, radijallahu anhu, odustao Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i da je nije oženio, ja bih je zasigurno primio.’” Buhari.
Dokumentacija hadisa
Bilježi ga Buhari, Fethul-Bari, 7/317.
Manje poznata značenja
to mi je teže palo – više me naljutilo.
spominjao Hafsu – rekao da se njome želi oženiti.
Propisi, pouke i poruke
– Čovjeku je dozvoljeno da svoju kćerku ili sestru ponudi na udaju onima koji su poznati po dobru i lijepim osobinama, jer to donosi korist osobi kojoj je ponuda upućena.
– Hadis ukazuje na vrijednost skrivanja i čuvanja tajne, međutim, kada tajnu otkrije njen vlasnik, tj. onaj koji je insistirao da se ona čuva, tada ju je dozvoljeno otkriti jer je nestao povod njenog skrivanja.
– Prijekor ili kritike koje čovjek uputi nekome, nužno ne narušavaju niti kvare ljubav koja je prisutna među njima. Kaže se: Što je ljubav veća, kritika je žešća! Zbog toga je Omerova, radijallahu anhu, kritika koju je uputio Ebu Bekru, radijallahu anhu, bila žešća od kritike koju je uputio Osmanu, radijallahu anhu, jer su njihovo međusobno uvažavanje i uzajamna bratska ljubav bili na izuzetno velikom stepenu.
– Lijepo je prihvatiti ispriku od onoga ko je ponudi.
– Isto kao i djevica, i udovica prilikom udaje mora imati dozvolu svog velijja –šerijatskog skrbnika, i nije joj dozvoljeno da samu sebe uda.
[1] Munker je vrsta slabog hadisa, a označava hadis koji prenosi slab prenosilac, čija se predaja suprotstavlja predajama jednog ili više pouzdanih prenosilaca. (op. prev)
[2] Autor misli na šejha Albanija, Allah mu se smilovao. (op. prev.)
______________
Iz knjige “Radost pogleda” komentar djela “Rijadus-salihin”
Autor: Selim b. ‘Id el-Hilali
Preveo: Amir Durmić
Redaktura: Abdulvaris Ribo
Šerijatska recenzija: dr. Safet Kuduzović