Priredio: mr. Osman Smajlović
Ramazan i ibadeti u njemu često se u ajetima i hadisima dovode u vezu s Allahom na način da te ibadete Uzvišeni Allah pripisuje Sebi, a dosljedno izvršavanje tih ibadeta u ovom mjesecu naziva istinskim vjerovanjem za što On posebno nagrađuje. Tako naprimjer, Uzvišeni Allah kaže da je ljudima propisao post “da bi bili bogobojazni”, a u kudsi hadisu navodi se da je Svevišnji Allah rekao: ”…postač ostavlja svoju hranu, piće i strasti zbog Mene. Post je Moj i Ja za njega nagrađujem, a svako dobro djelo nagrađuje se deseterostruko.”
U drugoj verziji navodi se: ”Za svako djelo čovjek će biti višestruko nagrađen: svako dobro djelo nagrađuje se deseterostruko, pa sve do sedam stotina puta. Uzvišeni Allah rekao je: ’Osim posta, on je Moj i Ja za njega nagrađujem. Moj rob ostavlja svoje strasti i hranu radi Mene!’ Postač ima dvije radosti: prvu kada se iftari, a drugu kada susretne svoga Gospodara, a zadah iz usta postača Allahu je prijatniji i ljepši od mirisa miska.”
Vezivanje Ramazana za Allaha i vjerovanje u Njega ibadetima u ovom mjesecu daje posebnu dimenziju, dimenziju uzvišenosti, osjećaja takvaluka, bogobojaznosti i strahopoštovanja. Također, takav pristup imanski motiviše svakog muslimana i muslimanku da ramazan provedu na način sa kojim će biti zadovoljan njihov Gospodar. Jer čvrsto vjeruju da nagrada biva od Plemitog Allaha.
Imam Buhari, Allah mu se smilovao, u svome Sahihu naslovio je poglavlje: “Postiti ramazan nadajući se nagradi (kod Allaha) dio je vjerovanja, dobrovoljno klanjanje u toku ramazanskih noći sastavni je dio vjerovanja. ”
Došao je božanski poziv “…o vjernici” ili “…o vi koji vjerujete” na početku kur’anskog ajeta sa kojim se propisuje post. A na kraju isto tog ajeta spomenut je takvaluk, bogobojaznost, kao jedan od ciljeva posta i mudrosti zbog koje je propisan: “O vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan onima prije vas, da biste se grijeha klonili. ” ( El-Bekare, 183)
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, izrekao je tri vjerodostojna hadisa u kojima spominje vrijednost posta, dobrovoljnog noćnog namaza i ibadeta u noći Lejletul-kadr: ”Ko provede ramazan u ibadetu, vjerujući (u Allaha) i računajući (samo na Njegovu nagradu), oprostit će mu se ranije učinjeni grijesi. ” ( Buhari, 37);
”Ko isposti ramazan vjerujući (u Allaha) i računajući (samo na Njegovu nagradu), oprostit će mu se ranije učinjeni grijesi. ” ( Buhari, 38) i : ”Ko Lejletul-kadr provede u pobožnosti, vjerujući i računajući (samo na Allahovu nagradu), oprostit će mu se ranije učinjeni grijesi… ” ( Buhari, 1901)
U svim hadisima ponavljaju se poslaničke riječi ”vjerujući i nadajući se nagradi od Allaha”, tj.vjerujući u obaveznost pomenutih ibadeta i njihovu vrijednost i nadajući se nagradi upravo od Plemenitog Allaha.
Uzvišeni Allah vezuje vrijednost posta i predviđenu nagradu za njega za Svoje plemenito ime: ”Post je Moj i Ja za njega posebno nagrađujem … ” ( Buhari, 7492)
A dokaz iskrenosti postača manifestuje se u vezivanju posta za ime Njegova Gospodara: ”… jer čovjek zbog Mene ostavlja svoju strast, jelo i piće… ” ( Buhari, 7492)
Postaču pripadaju radosti na dunjaluku i ahiretu, a ahiretska radost vezuje se za Allahovo plemenito ime odnosno za susret sa Njim: ” a druga radost jeste kada se susretne sa svojim Gospodarom. ” (Buhari, 7492)
Jedna od mnogobrojnih vrijednost posta pojašnjava se na način da se vezuje za Allahovo plemenito ime: ”Zaista je neugodni zadah iz usta postača Allahu ugodniji od mirisa miska! ” ( Buhari, 7492)
Da bi se postač podstakao na lijep karakter i ostavljenje neistinita govora, postupanja po njemu i neznanja pojašnjava mu se da: “Onaj ko se ne prođe grešnog govora i loših djela, pa Allahu nije potrebno da takav ostavlja ni jelo ni piće.” (Buhari, 6057)