Priredio: Vedad Mustedanagić
Prenosi Ebu Hurejra, radijallahu anhu, da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Kada nastupi ramazan, otvore se džennetska vrata, a zatvore džehennemska i šejtani se stavljaju u okove.“ (Buhari i Muslim)
Post u mjesecu ramazanu, klanjanje teravih namaza, ustajanje na sehur, povećani zikr i učenje Kur’anu jačaju čovjekovu vezu sa Uzvišenim Gospodarom. I što je čovjekova veza jača sa Njegovim Gospodarom, to mu je veća šansa da uspostavi dodatne navike koje će ga još više približiti Gospodaru.
Ramazan je idealna prilika da čovjek uspostavi zdrave i kvalitetne navike, koje će, ako Bog da, nastaviti sprovoditi tokom svog života. Da bi određena stvar pronašla svoje mjesto u stalnoj praksi treba da se prakticira kontinuirano i postepeno, upravo onako kako nam je preporučio naš Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem. Prenosi Aiša, radijallahu anha, da je Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, bilo najdraže ono djelo na kojem se ustraje. (Buhari i Muslim)
A, Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Budite umjereni i ustrajni na Pravom putu.“ (Muslim)
Ovom prilikom ćemo predstaviti tri navike, odnosno tri ibadeta, nadajući se da će oni naći svoje mjesto u našim srcima i kako u ramazanu, tako i van njega.
Duha namaz
Klanjanje duha namaz bila bi idealna prilika da se probudimo malo ranije, a ne neposredno pred podne namaz. Prenosi se od Ebu Hurejre radijallahu anhu: „Moj prijatelj, sallallahu alejhi ve sellem, preporučio je tri stvari da ih ne napuštam dok ne umrem: postiti tri dana svakog mjeseca, klanjati duha-namaz i spavati po obavljenom vitr-namazu.“ (Buhari i Muslim)
Prenosi Ebu Zerr, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Svako jutro je svako od vas dužan na svaki svoj zglob dati sadaku. Svako izgovoreno ‘subhanallah’ je sadaka, svako izgovoreno ‘elhamdulillah’ je sadaka, svako izgovoreno ‘la ilahe illalllah’ je sadaka, svako izgovoreno ‘Allahu ekber’ je sadaka. Naređivanje dobra je sadaka. Zabranjivanje zla je sadaka. A sve to zamjenjuje klanjanje dva rekata duha-namaza.“ (Muslim)
Jutarnji i večernji zikr
Kaže Uzvišeni u Kur’anu (u prijevodu značenja): ‘I spominji Gospodara svoga ujutro i u predvečerje, u sebi, ponizno i sa strahopoštovanjem i ne podižući jako glas, i ne budi nemaran.’ (El-A’raf, 205) Svako ko se želi uvjeriti u vrijednost jutarnjeg i večernjeg zikra neka pogleda u prijevod značenja zikrova koji se uče ujutro i navečer.
Jedan od sedam medinskih pravnika Uban b. Osman prenio je od svoga oca Osmana, radijallahu anhu, jedan od zikrova koji se uči ujutro i navečer: „Koji god Allahov rob po tri puta ujutro i navečer prouči: ‘U ime Allaha, sa čijim imenom nikakvo zlo ni na Zemlji ni na ne nebu ne može naškoditi, a On sve čuje i zna!’, zaista mu niko i ništa neće štetu nanijeti.“ (Ebu Davud i Tirmizi, koji kaže da je hasen-sahih)
Godinu dana prije svoje smrti Uban je dobio jaku paralizu, toliko jaku da je dobila naziv Ubanova paraliza. Međutim, on je i dalje prenosio ovaj hadis i tvrdio da je ovo istina, jer dan kada je dobio ovu paralizu je bio dan kada nije proučio ovaj zikr.
Čitanje knjiga
Možda neko nije ni znao, ali dok je sjedio ili ležao i čitao islamsku literaturu on je zapravo bio u ibadetu. Čitanje islamskih knjiga predstavlja jedan od načina stjecanje šerijatskog znanja i to spada u jedan od najvećih ibadeta. Veliki broj dobrih prethodnika, najboljim dobrovoljnim djelom smatrali su stjecanje šerijatskog znanja. Sufjan es-Sevri, rahmetullahi alejhi, rekao je: „Nema vrjednijeg djela od traženja znanja, pod uvjetom da je nijjet ispravan.“ (Ibn Abdulberr, Sveobuhvatni pokazatelj znanja i njegove blagodati, str. 32.)
Čitanje islamske literature ne predstavlja neki veliki napor, a mnogo nagrade dobivamo čineći taj ibadet. Ima ljudi koji su čvrsti u svojoj vjeri i želji da urade mnogo hajra, međutim načini i metode kako da to postignu nisu im baš najbolji. Čitanjem knjiga saznajemo načine i metode kako obožavati svog Gospodara, kako svoja dobra djela umnožit, kako ostati ustrajan na Allahovom putu i još mnogo toga. Sve su to plodovi stjecanja šerijatskog znanja.
Jedan od načina kako čitati knjigu jeste da odredimo vrijeme (npr. jedan sat), a ne da odredimo broj stranica, jer se zna desiti da postavimo visoku ljestvicu, a ne uspijemo je preskočiti.