Hatib: Nezim Halilović Muderris
Braćo i sestre u islamu! Tema današnje hutbe je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem – milost svjetovima.
Podsjećam sebe i vas na 107. ajet Sure El-Enbija, gdje Allah, dželle še’nuhu, govoreći o Muhammedu, sallallahu alejhi ve sellem, kaže:
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ
A tebe smo poslali samo kao milost svjetovima.
Na pomenutu temu govorim dan uoči Dana državnosti Republike Bosne i Hercegovine i dva dana poslije izricanja prvostepene presude Međunarodnog suda u Hagu ratnom zločincu Ratku Mladiću, kojom je osuđen na doživotnu zatvorsku kaznu, što je i najveća kazna koju može izeći pomenuti Sud. Sramno je u isto vrijeme što Sud ratnog zločinca nije osudio i po prvoj tačci optužnice za genocid u šest opština i to: Ključ, Kotor Varoš, Sanski Most, Prijedor, Vlasenica i Foča, jer je kako je Sud zaključio tamo ubijeno „relativno malo Bošnjaka“. Ako je ispravan prijevod, a Sud se prekjuče oglasio da je u pitanju pogrešan prijevod, onda je ovo zaista sramno.
Osuđeni ratni zločinac Ratko Mladić se na žalost među velikim brojem Srba u Bosni i Hercegovini i Srbiji, kao i nosiocima najviših funkcija iz reda srpskog naroda u institucijama Bosne i Hercegovine, Manjeg entiteta i Srbije doživljava kao „junak srpskog naroda u čiju je odbranu stao“. Jadnog li junaka i jadne li podrške zločincu koji je komandovao Vojskom RS-a, potpomognut vojskom Srbije u vrijeme kada su počinjeni stravični zločini i genocid koji je provodila Srpska vojska tamo gdje je stizala čizma srpskog vojnika i dokle je dosezala njihova artiljerija?
A mi dobri Bošnjaci uzimamo za Svjedoka, Allaha, azze ve dželle, Gospodara svjetova i On nam je dovoljan Svjedok da je nad nama počinjen najstravičniji genocid i da smo se mi uprkos embargu na uvoz naoružanja, goloruki, muški borili i da na zločine zločinaca nismo uzvraćali istom mjerom, već smo poštivali islamske i samim time i međunarodne norme ratovanja!
Neka su zato prokleti svi zločinci i njihovi pomagači i mentori, uz dove Allahu, azze ve dželle, da zločince iskuša teškim bolestima, neimaštinom i gubljenjem potomstva i učini ih ibretom za one koji pouku primaju!
Braćo i sestre, jesmo li svjesni kur’anske istine da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, poslan kao milost svim svjetovima, a ne samo kao milost muslimanima? Znamo li da je on, sallallahu alejhi ve sellem, bio najmilostiviji čovjek, najskromniji, najpobožniji, najdarežljiviji, najhrabriji, najoštroumniji i najplemenitiji i je li nam on, sallallahu alejhi ve sellem, istinski uzor?
Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, posljednji Allahov, dželle še’nuhu, poslanik, imam svih poslanika, poslan je ne samo Kurejšijama i Arapima, već cijelom čovječanstvu do Sudnjega dana. On je pečat svih poslanika i milost svjetovima. Povjeren mu je časan zadatak da ljudima prenese Kur’an, Allahovu Objavu, koja je Uputa čovječanstvu, u koji nema sumnje, za koji se Allah, subhanehu ve te’ala, obavezao da će ga čuvati, a Kur’an ljudski rod upućuje, raduje, upozorava, liječi, štiti i rasterećuje.
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, dolazi da potvrdi ranije objave i da im da pečat, kao što stoji u hadisu koji bilježi imam Buharija:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: “إِنَّ مَثَلِي وَمَثَلَ الْأَنْبِيَاءِ مِنْ قَبْلِي كَمَثَلِ رَجُلٍ بَنَى بَيْتًا فَأَحْسَنَهُ وَأَجْمَلَهُ إِلَّا مَوْضِعَ لَبِنَةٍ مِنْ زَاوِيَةٍ فَجَعَلَ النَّاسُ يَطُوفُونَ بِهِ وَيَعْجَبُونَ لَهُ وَيَقُولُونَ: “هَلَّا وُضِعَتْ هَذِهِ اللَّبِنَةُ؟” قَالَ: “فَأَنَا اللَّبِنَةُ وَأَنَا خَاتَمُ النَّبِيِّينَ.” (البخاري)
Prenosi Ebu Hurejre, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Primjer mene i poslanika prije mene je kao primjer čovjeka koji gradi kuću, ukrašava je i uljepšava, izuzev ćoška gdje nedostaje cigla. Ljudi je obilaze i diveći se govore: “Kada bi samo bila još ova cigla, bila bi potpuna?!” Kaže: “Ja sam ta cigla i ja sam posljednji poslanik!” (Buharija)
Imam Et-Taberi kaže da islamski učenjaci imaju dva mišljenja u pogledu značenja ajeta: A tebe smo poslali samo kao milost svjetovima.:
a) Jedni kažu da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Allahova, dželle še’nuhu, milost za sve ljude na Zemlji, bili oni mu’mini ili kafiri (nevjernici). Ovo mišljenje se pripisuje i Ibn Abbasu, radijallahu anhu, koji kaže: „Ko povjeruje u Allaha i u Sudnji dan biće mu data milost Allahova kako na ovome tako i na budućem svijetu, a ko ne povjeruje u Allaha i Njegova Poslanika biće sačuvan od kolektivnih kazni koje su pogađale prijašnje narode!“
b) Drugi kažu da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Allahova milost samo za one koji su vjernici. Ovo mišljenje se bilježi od Ibn Zejda, koji kaže: „Riječ „svjetovi” se odnosi samo na one koji su povjerovali u misiju Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, i koji su mu se pokorili, dok je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, iskušenje za one koji ga nisu prihvatili i za one koji nisu povjerovali u Knjigu koja mu je objavljena!“
Imam Et-Taberi na kraju zaključuje riječima: „Tačnije mišljenje je ono prvo, tj. da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, milost za sve ljude na Zemaljskoj kugli, kako vjernike tako i nevjernike. Što se tiče vjernika, zbog toga što ih je Allah, dželle še’nuhu, putem Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, uputio pravome putu, uvodeći ih u džennet zbog imana i vjerovanja u ono s čime je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, došao kao i zbog rada i sprovođenja svega toga u djelo! Što se tiče nevjernika, Allahova milost prema njima se ogleda u tome što je Allah, dželle še’nuhu, otklonio od nevjernika, nakon pojave Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, kazne koje su snalazile prijašnje generacije onih naroda koji su poricali poslanstvo prijašnjih Allahovih poslanika.“
Imam El-Kurtubi u komentaru Allahovih, dželle še’nuhu, riječi: A tebe smo poslali samo kao milost svjetovima., kaže: „Allah, dželle še’nuhu, je poslanike stvarao radi ostvarenja milosti, dok je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, sam po sebi milost za ljude, jer je njegovo pojavljivanje postalo znak bezbjednosti i mira svih ljudi na Zemlji sve do Sudnjega Dana. Prijašnji Allahovi poslanici nisu bili na ovome stepenu.“
Imam El-Ševkani, komentirajući ajet A tebe smo poslali samo kao milost svjetovima., kaže: „Muhammede, nismo te poslali sa Šeriatom, niti sa propisima, ni zbog čega drugog do zbog Naše milosti i rahmeta prema svim stvorenjima i ljudima. Ono zbog čega smo te ljudima poslali je samo Naša neizmjerna milost prema njima! Ono sa čime smo te poslali, u tome je sreća kako ovoga tako i budućeg svijeta!“
Braćo i sestre, izvršavajmo sve naše obaveze, a posebno vodimo računa o propisanim namazima! Čuvajmo i jačajmo naš džemat i slijedimo sunnet Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem! Volimo se u ime Allaha, azze ve dželle, čuvajmo se grijeha i budimo u svakom trenutku spremni za smrt i polaganje računa na Sudnjem danu!
Gospodaru, učvrsti nas na putu islama! Pomozi našoj ugroženoj braći i sestrama ma gdje bili, a posebno onima u Palestini, Siriji, Iraku, Kašmiru, Mijanmaru, Jemenu, Libiji i Egiptu! Sačuvaj nas od zla Tvojih i naših neprijatelja! Spletke neprijatelja Ummeta i naše Domovine vrati na njih i zabavi ih njima samima! Učini nas od onih koji ne zaboravljaju svoju slavnu historiju i koji dostojanstveno hodaju mubarek bosanskom zemljom, natopljenom šehidskom krvlju! Daj našim vođama mudrosti i snage da prevaziđu međusobne nesporazume za naše zajedničko dobro i učini ih odlučnijim i jasnijim u njihovoj političkoj borbi! Smiluj se našim umrlim roditeljima i precima koji su na nas prenijeli svjetlo Dina! Uputi našu djecu i potomke i učini ih prvacima ummeta i boljim čuvarima Dina i Domovine od nas i radostima naših očiju i srca na ovom i budućem svijetu! Oprosti nam grijehe, sakrij naše sramote i primi naša dobra djela! Budi nam Milostiv na Sudnjem danu i počasti nas u džennetu društvom poslanika, iskrenih, šehida i dobrih!
وَالسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ!