Neki načini izražavanja zahvalnosti na blagodatima

sanel
By sanel

Autor: Dr. Fejsal b. Miš’al b. Saud

Prijevod: Elvedin Rešid Huseinbašić

 Mnogo je načina izražavanja zahvalnosti na blagodatima, a neki od njih jesu sljedeći:

  1. Stalno obnavljati zahvalnost na blagodatima i na omogućavanju iskazivanja zahvale na njima. U tom kontekstu prenosi se da je Davud, alejhis-selam, rekao: “Gospodaru, kako da Ti zahvalim kad je i moja zahvalnost blagodat od Tebe?” Tada mu je objavljeno: “Sad si Mi zahvalio, Davude.”[1]
  2. Čovjek treba biti uvjeren da je blagodat od Allaha i da jedino On zaslužuje da bude obožavan i da Mu se zahvaljuje i da bude hvaljen. U tom kontekstu prenosi se da je Musa, alejhis-selam, rekao: “Gospodaru, Adema si oblikovao Svojom rukom, udahnuo si u njega dušu, naredio melekima da ga pozdrave sedždom, podučio si ga nazivima svih stvari… Kako ti je mogao zahvaliti na svemu?” Allah mu je rekao: “Znao je da je to od Mene. Ta spoznaja bila je zahvala za Mene. Svaka blagodat stvorenjima na nebesima i zemlji dolazi od Allaha.”[2]
  3. Zahvalnost se iskazuje riječima “elhamdulillah – hvala Allahu”. Enes b. Malik, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Allah je zadovoljan kada rob nešto pojede ili popije, pa kaže ‘elhamdulillah’.”[3] Ibn Ebu Dun’ja i Bejheki bilježe od Aiše, radijallahu anha, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Nuh, alejhis-selam, nikada nije izašao iz nužnika, a da nije rekao: ‘Hvala Allahu, koji mi je dao da osjetim užitak čišćenja, a prije toga je dao da osjetim slast hrane. Ono što je dobro, dao je da ostane u meni, a ono što je loše, dao je da bude odstranjeno.’” Selman el-Farisi, radijallahu anhu, rekao je: “Nuh, alejhis-selam, nazvan je zahvalnim robom zato što on nikada nije nešto novo obukao, niti pojeo ili popio, a da nije zahvalio Allahu.”[4] Neki tabiini su govorili: “Ko osjeti da mu dolaze blagodati, neka često izgovara ‘elhamdulillah’, jer zahvalnost se iskazuje spominjanjem dobročinitelja.”[5] Pričao je Abd b. Ebu Nuh: “U jednom priobalnom mjestu neki me čovjek upitao: ‘Koliko si puta Uzvišenom Gospodaru učinio nešto ružno, pa ti je On dobrim uzvratio?’ ‘To se ne može nabrojati’, odgovorih mu. ‘Jesi li Mu ikada uputio poziv u pomoć, a da ti On nije u pomoć pritekao?’ ‘Ne, Allaha mi’, odgovorih. ‘On mi je uvijek dobro činio i pomagao mi.’ ‘A jesi li ikada od Njega nešto zatražio, a da ti nije dao?’ ‘Sve što sam Mu tražio, On mi je uslišao i podario mi. Kada god sam tražio pomoć, On mi je pomogao.’ ‘Kada bi ti neki čovjek uradio ono što ti Njemu činiš, kako bi ti uzvratio?’ ‘Kaznio bih ga na svaki mogući način. ’ ‘Pa je li iko preči da mu budeš zahvalan od Njega, koji ti je uvijek činio dobro?! Njemu je lakše da Mu ljudi budu zahvalni nego da ih kažnjava. Njemu je dovoljna iskrena zahvalnost i On je zadovoljan da Mu se tako zahvali.”
  4. Učiti vjersko znanje zasnovano na Kur’anu, sunnetu, govoru ashaba i učenjaka iz prvih generacija muslimana. Neznanje vodi nezahvalnosti i poricanju blagodati, a znanje prosvjetljuje srca i vodi blagodatima.
  5. Činiti dobročinstvo stvorenjima. Allahove blagodati predstavljaju dobročinstvo prema tebi, a ti si dužan zahvaliti Allahu tako što ćeš činiti dobro stvorenjima, posebno siromasima i njima sličnima. Idris, alejhis-selam, rekao je: “Niko Allahu ne može bolje zahvaliti na blagodatima nego tako što će činiti dobro stvorenjima. Tako će on postupiti prema stvorenjima isto kako je s njim postupio Stvoritelj. Stoga, ako želiš da te Uzvišeni Allah nastavi obasipati blagodatima, onda ti nastavi pomagati siromašne.
  6. Pokazivati blagodati tako da se vide na čovjeku. Međutim, ovdje moram napomenuti da čovjek treba da pokaže od blagodati samo toliko da se vide njeni tragovi na čovjeku, a ne da pokazuje sve blagodati, jer postoji opasnost od uroka. Pokazivanje blagodati je drago čovjeku, ali ako se pokažu pred zavidnim čovjekom, tada može biti probuđena njegova skrivena mržnja jer je u nedaći nesretan, a u blagodati urekne. Sakrivati svoje stanje u oba slučaja osobina je odlučnog čovjeka. Nemoj biti poput razglašivača koji ne mogu nositi svoje tajne i otkrivaju ih i onima koji nisu dostojni toga. Ponekad jedna riječ može biti uzrok propasti čovjeka.[6]
  7. Međusobno se savjetovati u ime Allaha. Dakle, jedan od načina iskazivanja zahvalnosti Allahu jeste naređivanje dobra i odvraćanje od zla, mudro i lijepim savjetom, te raspravljanje na najljepši način. Ništa od toga ne treba smatrati beznačajnim.
  8. Potpomagati se u dobru i bogobojaznosti. Rekao je Uzvišeni Allah: “Pomažite se u dobru i bogobojaznosti i nemojte se pomagati u grijehu i neprijateljstvu.” (El-Maida, 2) U to spada i strpljenje na neugodnostima na tom putu, kao što je rekao Uzvišeni: “Tako Mi vremena! Ljudi su zaista na gubitku, osim onih koji vjeruju, rade dobra djela, preporučuju istinu i preporučuju strpljenje.” (El-Asr, 1–3)
  9. Činiti mnoštvo dobrih djela i udaljavati se od grijeha. Rekao je Uzvišeni Allah: “Allah neće promijeniti stanje jednog naroda dok oni ne promijene sami sebe.” (Er-Ra‘d, 11) Kada oni promijene svoja loša djela u pokornost, Allah će njima promijeniti stanje u dobro, blagodat i bereket.

_______________________

[1] Vidjeti: Kurtubi, El-Džami li ahkamil-Kur’an, u tumačenju ajeta: “Ako biste brojali Allahove blagodati ne biste ih mogli pobrojati”.

[2] Kurtubi, El-Džami li ahkamil-Kur’an, 1/398; Semerkandi, Tenbihul-gafilin, str. 230.

[3] Muslim, Sahih, hadis br. 2734.

[4] Ed-Durrul-mensur, 5/236–237.

[5] Medaridžus-salikin, 2/61; Semerkandi, Tenbihul-gafilin, str. 230.

[6] Ibn Dževzi, Sajdul-hatir, str. 178.

Share This Article