Preveo: mr. Ahmed Purdić
Hafsa bint Omer, radijallahu anhuma, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Ko ne zanijjeti post prije zore, on nema posta.” Hadis bilježe Ebu Davud i Et-Tirmizi, a ispravno je mišljenje da se ovdje radi o predanju ashaba.
U predanju koje bilježi En-Nesai kaže se: “Ko ne odluči tokom noći, prije zore, da će postiti, on nema posta.”[1]
Od Abdullaha b. Omera, radijallahu anhuma, prenosi se da je govorio: “Ko ne zanijjeti post prije zore, on nema posta.” Bilježi ga Malik.[2]
Riječi: “Ko ne zanijjeti post…” znače donošenje čvrste odluke, a značenje hadisa je: “Ko prije zore ne donese čvrstu odluku da će postiti, on nema posta.”[3]
Et-Tirmizi, Allah mu se smilovao, kaže: “Prema mišljenju nekih učenjaka, ovo znači da post nije validan onome ko prije zore ne zanijjeti da će postiti ramazanski ili zavjetni post, ili da će napostiti propuštene dane ramazana. Dakle, ukoliko ne zanijjeti prije zore, post mu neće biti ispravan.
Što se, pak, tiče dobrovoljnog posta, dozvoljeno je da se zanijjeti i nakon svanuća. To je stav Šafije, Ahmeda i Ishaka.”[4]
Pouke i propisi
- Da bi post bio validan, mora postojati odluka (nijjet) da se posti u ime Uzvišenog Allaha. Shodno tome, ako bi se neko sustezao od hrane i pića zbog dijete, ili iz zdravstvenih razloga, ili zbog slabog apetita i tome slično, on se ne bi tretirao kao postač koji će imati nagradu.
- Nijjet je u srcu, pa kome naumpadne da će sutra postiti, on je zanijjetio.
- Obavezni post, kao što je ramazanski, zavjetni i iskupni post (keffaret), mora trajati cijeli dan, od zore do zalaska sunca, a to može postići samo onaj ko je prije zore zanijjetio da će postiti. Onaj ko odluku donese tokom dana, njegov post nije trajao cijeli dan i zato njegov post nije validan. Dakle, obavezni post mora se zanijjetiti prije zore.
- Dozvoljeno je zanijjetiti post tokom bilo kojeg dijela noći, bez obzira da li se radilo o obaveznom ili dobrovoljnom postu. Ako bi poslije takve odluke (tokom noći, ali prije nastupanja zore) učinio nešto što kvari post (konzumiranje jela, pića i tome slično), time ne bi pokvario svoju odluku i ne treba je poslije toga ponavljati.
Nastavit će se inšaAllah…
Iz knjige: El-Munteka lil hadis fi ramadan – Odabrane besjede o ramazanu
Autor: Dr. Ibrahim b. Muhammed El-Hukajl
[1] Ebu Davud, 2454, Et-Tirmizi, 730, En-Nesai, 4/196, Ibn Madža, 1700, Ahmed, 6/287, i Ibn Huzejma, 1933, koji ga smatra autentičnim. Ovaj hadis prenosi se kao merfu i kao mevkuf predanje, a ispravno je da je on mevkuf, tj. hadis čiji lanac prenosilaca doseže samo do ashaba.
[2] Muvetta Malik, 1/288.
[3] Tuhfetul-ahvezi, 3/352.
[4] Tirmizijina zbirka hadisa, 3/125, prijevod i komentar Mahmut Karalić.