Pitanje: Selam alejkum! Trudna sam već peti mjesec, elhamdulillah. Postim ove dane ramazana i stvarno nemam nikakvih tegoba, hvala Allahu, dž.š., ali ipak jedan dio mene se boji da ovim postom ne naškodim djetetu. Znam da nisam obavezna da postim, da mogu da napostim ili izvršim iskup, ali ja ipak mislim da je u postu bereket, i da ono što će biti ne može me mimoići (kader)… Zanima me vaše mišljenje, da vas Allah, s.v.t., nagradi!
Odgovor: Ako prilikom posta osjetite tegobe ili osjetite da bi to doista štetilo bebi, tada vam je dozvoljeno da ne postite.
Dakle, sve dok vam ne šteti, vi ste obavezni postiti.
Allah vam podario sve najbolje!
Za detaljnije pojašnjenje pogledajte sljedeće linkove:
http://minber.ba/fetve/index.php?option=com_content&task=view&id=1490&Itemid=77
http://minber.ba/fetve/index.php?option=com_content&task=view&id=1259&Itemid=37
A Allah najbolje zna!
Post osobe koja ne smije biti gladna duže od sat vremena
Pitanje: Selam alejkum! S obzirom da imam ulcus duodenum (čir na dvanaestopalačnom crijevu), da li smijem postiti ramazan? Doktori su mi rekli da ne smijem ostati gladan duže od sat vremena.
Odgovor: Uvaženi brate u islamu, savjetujem vam da pročitate sljedeći odgovor, propis je identičan kao i u vašem slučaju:
http://minber.ba/fetve/index.php?option=com_content&task=view&id=1505&Itemid=77
A Allah najbolje zna!
Klanjanje vitr namaza u džamiji
Pitanje: Selam alejkum! Zanima me da li je dozvoljeno klanjati vitr-namaz u džematu, jer sad se u svim džamijama klanja tako, odmah poslije teravije-namaza, a teško je izaći iz džamije odmah poslije teravije? Odgovor: Smatram da nema smetnje da čovjek klanja vitr-namaz sa džematom, naročito ako postoje dodatni faktori koji to opravdavaju, kao što spomenuto u pitanju. A Allah najbolje zna!
Farbanje kose u toku posta
Pitanje: U velikoj sam dilemi. Čitam da je farbanje drugom bojom osim kanom dozvoljeno, ali da li je to dozvoljeno tokom posta? Da neću pokvariti post? Molim vas da mi što prije odgovorite.
Odgovor: Post se vezuje za konzumiranje hrane koja ulazi u tijelo na otvore usta i nosa. Pošto u farbanju kose ne postoji ništa slično sa konzumiranjem hrane, taj postupak je u osnovi dopušten. O tome postoje mnoge fetve (pravni odgovori) velikog broja učenjaka današnjeg doba.
Allah vam podario dobro na oba svijeta.
A Allah najbolje zna!
Post osobe koja radi u restoranu u kojem se prodaje alkohol
Pitanje: Ja radim u ugostiteljskom objektu gdje se prodaje alkohol većinom navečer pa me zanima da li mi je dozvoljen post na takvom mjestu.
Odgovor: Uvažena i cijenjena sestro u islamu, mnogo nas raduje vaše javljanje.
Što se tiče posta na takvom mjestu, on je u osnovi ispravan, s tim što musliman treba da se u toku posta dodatno potrudi u ostavljanju onoga što je vjerom zabranjeno.
Uvažena sestro u islamu, ne mogu a da vam ne sugeriram, iako to niste pitali, da vjerniku ili vjernici nije dopušteno da rade u restoranu ili bilo kojem drugom lokalu u kojem se prodaje alkohol.
Nadam se da ćete naći vremena da pročitate sljedeći odgovor:
http://minber.ba/fetve/index.php?option=com_content&task=view&id=1134&Itemid=57
Allah vam podario dobro na oba svijeta!
A Allah najbolje zna!
Propis o osobi koja jede pet minuta prije zore
Pitanje: Selam alejkum uvaženi brate, moje pitanje glasi: Ako sam pet minuta prije zore zanijetio u srcu da ću postiti taj dan i onda prije nastupanja zore u tih pet minuta pojedem ili popijem nešto, da li je moj post pokvaren?
Odgovor: Ako sigurno znaš da si jeo u periodu prije nastupanja zore, ne vidim iz kojeg bismorazloga kazali da je vaš post neispravan. Znači, sva poenta je u pojavi zore, ako znate da ste jeli prije nastupanja zore, vaš post je ispravan.
A Allah najbolje zna!
Post nevjernika
Pitanje: Selamu alejkum, poštovani! U ovom ramazanu prihvatio sam da postim i nadam se da ću ispostiti cijeli ramazan, ali stvar je u tome što još nisam prihvatio islam, ustvari nisam izgovorio šehadet pa bih vas molio da mi kažete da li će moj post biti prihvaćen kod dragog Allaha. Svakako imam namjeru prihvatiti islam, ali bih to učinio u nekoj od džamija pred svjedocima da sa ponosom mogu reći da sam od tog dana MUSLIMAN. Unaprijed hvala na odgovoru i nadam se da vam moje pitanje neće oduzeti mnogo vremena.
Odgovor: Uvaženi posjetitelju, na početku želimo da vam se zahvalimo na vašoj posjeti.
To što vi postite svakako je pokazatelj vaše dobre namjere da u budućnosti želite da primite islam.
Ali, nažalost, to nije dovoljno. Da bi post ili bilo koji drugi ibadet bio primljen kod Allaha, mora da bude urađen od muslimana. U pogledu toga ne postoji razilaženja kod islamskih učenjaka.
Dragi moj posjetitelju, ja ću vam dati kratak savjet:
Ako vi izgovorite šehadet i primite islam, naročito u ovom mjesecu, kako biste se priključili muslimanima u postu ramazana, to ne isključuje da sutra negdje to obznanite i u nekoj od džamija da se organizira neka manifestacija, gdje ćete vi ponovo izgovoriti šehadet.
Zašto to?
Iz dva razloga, prvo da biste mogli da postite i da vaš post bude prihvaćen kod Allaha.
Drugo, insan ne zna kada će mu Melek smrti pokucati na vrata. Možda se to desi prije organiziranja neke fešte, a šta tada? A ako to uradite, pa makar bili i sami i da za to ne zna niko, vi ste spašeni, pa makar ljudi to i ne znali, i makar vas ne zakopali na islamski način.
Po islamu, onaj ko ne izgovori šehadet nije musliman, pa makar bio duboko ubijeđen da je samo islam ispravna vjera.
Sve najbolje od srca vam želimo!
Ponovni e-mail: Hvala vam na brzom odgovoru, izgovorio sam šehadet mada nisam imao svjedoka a nadam se da ću uskoro i u nekoj od džamija to učiniti. Puno ste mi pomogli sa ovim odgovorom i sada se baš osjećam iskrenim prema Allahu i znam da Ga neću iznevjeriti u svom učenju i prakticiranju islama.
Post osobe koja nije ispravno odjevena
Pitanje: Sinoć mi je jedan drug postavio pitanje na koje nisam znao odgovor pa bih vas zamolio da mi pomognete. Da li kvari post ako je čovjek nepropisno odjeven i takvog ga vide ostali ljudi, naprimjer da šeta u kratkom šorcu iznad koljena?
Odgovor: Post i spomenuto odijevanje nemaju nikakvu zajedničku i dodirnu tačku. To su dvije zasebne stvari, tako da takvo odijevanje ne uzrokuje neispravnost posta.
Musliman treba da se maksimalno potrudi da njegov avret (stidni dio tijela – ono što je između pupka i koljena) ne pokazuje nikome osim svojoj supruzi.
U spomenutom slučaju, ako je šorc bio kratak, podignut mnogo iznad koljena i ako se ukazalo stidno mjesto pred onima koji to ne smiju da vide, to može samo da umanji nagradu posta, ali nikako da ga pokvari.
A Allah najbolje zna!
Gutanje pljuvačke u toku posta
Pitanje: Imam jedno pitanje u vezi posta. Naime, danas sam u toku posta oprao zube četkicom i pastom za zube. Vodio sam računa da nijedna kap vode ne uđe u grlo i u potpunosti sam presušio unutrašnjost usta poslije pranja. Nakon toga sam otišao u džamiju, i prije namaza, ali i u toku samog namaza pojavila mi se velika količina pljuvačke koju sam morao progutati. Osjetio sam u želucu svježinu od te pljuvačke. Da li mi je post pokvaren i da li sam dužan napostiti ovaj dan? Napominjem da je između pranja zuba i pojave pljuvačke prošlo oko pola sata, ali mene brine to što sam osjetio svježinu u pljuvački izazvanu pastom za zube.
Odgovor: Uvaženi brate u islamu, učenjaci današnjeg doba su dopustili korištenja paste za zube prilikom pranja zuba u toku posta.
Vi ste postupili najbolje što ste mogli. Normalno je da se u pljuvačci osjeti okus paste za zube. Ista je stvar sa sokom koji izlazi iz misvaka kojim se čiste zubi, a koji je dopušten u toku posta.
Stoga se nadamo da to ne utječe na ispravnost posta.
A Allah najbolje zna!
Post i ribolov
Pitanje: Selam alejkum, uvaženi šejh!
Da li je dozvoljeno baviti se ribolovom tokom ramazana?
Da vas Gospodar Uzvišeni nagradi svakim hajrom na oba svijeta!
Odgovor: Uvaženi brate u islamu, na početku želimo da vam se zahvalimo na posjeti.
Post i ribolov nemaju nikakvu zajedničku i dodirnu tačku. To su dvije zasebne stvari. Ne vidim niti jedan validan razlog zbog kojeg bismo kazali da čovjek u toku posta ne može da se bavi ribolovom.
A Allah najbolje zna!
Grljenje prilikom svakog susreta i prilikom svakog izlaska sa teravije
Pitanje: Neka braća nakon teravije-namaza hoće da se rukuju i grle svaku noć, pa me zanima da li je ta praksa bila poznata kod poslanika Muhammeda, salallahu alejhi ve sellem, ili ashaba, tj. da li su se vazda poslije teravije grlili i rukovali i upućivali čestitke na obavljenom namazu? Kako postupiti u takvim situacijama?
Odgovor: Uvaženi brate, ni Allahov Poslanik, ni ashabi nisu prakticirali grljenje prilikom svakog susreta. Grljenje je propisano samo ako se čovjek ne vidi sa određenom osobom duže vremena, kada se vrati sa putovanja.
Propisano je da se čovjek poselami i rukuje sa bratom muslimanom prilikom susreta.
Kako postupiti?
Na lijep način ljudima kazati da to nije sunnet.
A Allah najbolje zna!
Spolni odnosu u toku ramazana, između iftara i sehura
Pitanje: Selam alejkum! Da li je dozvoljeno da muž i žena opće nakon iftara i da se obavezno okupaju prije sehura i koliko je uopće to dozvoljeno u toku ramazana?
Odgovor: Uvaženi brate u islamu, ukratko, ne postoji nikakva šerijatska zapreka da muž spolno opći sa suprugom u toku noći, u periodu između iftara i sehura, po jednoglasnom stavu učenjaka.
U hadisu koji su zabilježili Buharija i Muslim od Ummu Seleme stoji da je Poslanik znao dočekati zoru kao džunup, imavši tokom noći odnos sa nekom od svojih supruga, a potom bi se okupao i nastavio postiti.
Analogno ovome, dozvoljeno je ženi koja vidi znakove čistoće od mjesečnice ili nifasa prije zore (čak i nekoliko trenutaka prije zore), da odgodi kupanje poslije prestanka mjesečnice nakon nastupanja zore, i njen post će biti ispravan pod uvjetom da je donijela odluku za post prije nastupanja zore.
A Allah najbolje zna!
Post osobe koja radi u kasinu
Pitanje: Imam nedoumicu u vezi valjanosti posta osobe koja radi na mjestu koje je po islamu haram. Naime, moj brat u islamu radi u kasinu i nije siguran da li će mu Allah primiti post zbog toga što radi na takvom mjestu. Allah da te nagradi na odgovoru!
Odgovor: Post i rad u kasinu nemaju nikakvu zajedničku i dodirnu tačku. To su dvije zasebne stvari, tako da ta stvar ne uzrokuje neispravnost posta.
Musliman treba da se maksimalno potrudi da prilikom posta ne čini ono što je vjerom strogo zabranjeno.
Rad na spomenutom mjestu može samo da umanji nagradu posta, ali nikako da ga pokvari.
A Allah najbolje zna!
Prisustvovanje na bajramskom sijelu na kojem ima muzike
Pitanje: Selam alejkum! Prilikom Bajrama moja rodbina se okupi na jednom mjestu, a to okupljanje popraćeno je bajramskim programom (muzika itd.), miješanje muškaraca i žena (oskudno obučene – rodice, tetka itd.), duhan, ogovaranje, razvratne priče (njima sastavni dio života, normalna stvar), znaći familija daleko od islama. Da li trebam da sa njima budem na Bajramu, na tom okupljanju, da li ću biti grješan ako se ne pojavim? Od savjeta nema koristi, islam im nije ni na kraj pameti. Drugo pitanje: Da li trebam da posjećujem rodbinu koja je kupila stan na kredit (nije ga briga što je to haram), da li mi je dozvoljeno da ulazim u te stanove?
Odgovor: Uvaženi brate, kada islamski učenjaci govore o svadbi kažu da je onome ko bude pozvan obaveza da se odazove, ali pod uvjetom da na toj svadbi ne bude onoga što je vjerom zabranjeno.
Ako su učenjaci zabranili obavezni odlazak, zbog prisustva onoga što je haram, pa kako onda da čovjek obrazloži i dopusti odlazak na neki skup koji nije ni blizu na tom nivou obaveznosti.
Smatram da vam nije dozvoljeno da idete na takvo druženje.
Normalno, to ne isključuje da organizatorima na lijep način pojasnite razlog vašeg nedolaska, i da predložite uklanjanje onoga što je u koliziji sa načelima vjere, od spomenutih i u pitanju nabrojanih stvari. Ako bi oni pristali na to, samo sijelo ne vidim da je sporno, tako da se možete odazvati, u toj situaciji, ako pristanu na izbacivanje zabranjenih stvari sa sijela.
Što se tiče odlaska u posjetu rodbini koja je kupila stan od kamate, u tome nema zapreke. Ako bismo na taj način razmišljali, tada bismo sebi otežali život, ako ne i učinili ga nemogućim.
Ako bismo prilikom ulaska u nečiji auto morali da znamo kako je kupio taj auto, i ako je od zabranjenih sredstava, tada da se ne vozimo sa njim itd., zamislite u kakvoj bismo se situaciji tada našli.
S druge strane, možda (to ne znači da ja to smatram ispravnim) su se u tom postupku oni poveli za fetvom nekog od učenjaka ko je dopustio kupovinu kuće putem kamatnoga kredita.
Rezime:
Vama je dopušteno da posjetite takvu rodbinu, pa čak da im na lijep način, kada vidite da je za to adekvatna prilika, spomenete da su kamatni krediti islamom strogo zabranjeni, bez obzira da li se njime kupovala kuća ili nešto drugo.
A Allah najbolje zna!
Odgovorio: Elvedin Pezić