Pitanje: Da li ginekološki pregled utječe na ispravnost posta? Naime, pregled je zakazan nekoliko mjeseci prije ramazana, a također je u pitanju muški doktor. Šta da radim po tom pitanju? Odgovor: Uvažena sestro u islamu, spomenuti pregled ne kvari post. Post i ginekološki pregled nemaju nikakvu zajedničku i dodirnu tačku. To su dvije zasebne stvari. Ne vidim niti jedan validan razlog zbog kojeg bismo mogli ustvrditi da čovjek u toku posta ne može da ode doktoru. Veliki broj savremenih učenjaka izrekao je mišljenje o tome da ginekološki pregled ne kvari post.
Što se tiče ginekološkog pregleda od strane muškarca, pogledajte sljedeći link:
A Allah najbolje zna!
Kupanje u toku dana u kojem se posti
Pitanje: Zanima me da li je dozvoljeno ili zabranjeno kupanje u toku posta, odnosno kupanje između sehura i iftara?
Pročitala sam da je dozvoljeno kupanje s tim da se ne gledaju svoja stidna mjesta, ali ipak želim da se konsultiram sa vama.
Hvala unaprijed i Allah vas nagradio!
Odgovor: Uvažena sestro u islamu, na početku želimo da vam se zahvalimo na vašim kontinuiranim posjetama našem web-sajtu kao i na ukazanom povjerenju.
Nema prepreke da se čovjek okupa u toku dana u kojem posti. Ako je u toku noći došao u stanje džunupluka, tada se mora okupati prije izlaska sunca kako bi na vrijeme klanjao sabah.
Ako se čovjek kupa iz nekog drugog razloga u toku dana u kojem posti, nema smetnje da se kupa zajedno sa suprugom. Također, izbjegavanje gledanja u obnaženog supružnika nema nikakve osnove, izuzev u slučaju ako supružnici strahuju da bi to moglo da uzrokuje ejakuliranje ili eventualno da bude razlogom spolnog odnosa, i tada se treba kloniti takvog postupka.
Pogledajte sljedeće fetve:
http://minber.ba/fetve/index.php?option=com_content&task=view&id=1514&Itemid=77
http://minber.ba/fetve/index.php?option=com_content&task=view&id=193&Itemid=37
A Allah najbolje zna.
Stavljanje kapi u oči u toku posta
Pitanje: Kao terapiju konjuktivitisa (upale očiju) dobila sam antibiotske kapi i kremu koje se apliciraju više puta na dan, nanošenjem u oko. S obzirom da se ne unose kroz usta i nisu hranjive, da li njihova primjena kvari post?
Hvala!
Odgovor: Iz vašeg pitanja može se primijetiti da vi dobro razumijete post i suštinu posta.
Prvo ste spomenuli da spomenute kapi ne ulaze u tijelo, ni na usta ni na nos, što je tačno.
Isto tako spomenuli ste da nisu hranjive, što je također tačno.
Stoga, na osnovu spomenutog kažemo da kapi za oči ne kvare post pošto u ljudsko tijelo ne ulaze ni na usta ni na nos, a u svemu tome nisu ni hranjive za ljudsko tijelo.
Ne treba da vas zbuni ako negdje nađete da neko od učenjaka smatra da korištenje kapi za oči kvari post. To u osnovi i jeste stav nekih pravnih škola, ali zbog svega spomenutog, mi kažemo da to ne kvari post.
Da ukapavanje kapi u oči ne kvari post, stav je bio šejhul-islama Ibn Tejmijje, a prije njega taj stav zastupala je većina učenjaka hanefijske pravne škole.
U današnjem vremenu taj stav je odabrao veliki broj učenjaka.
A Allah najbolje zna!
Odlazak kod stomatologa tokom posta
Pitanje: Zamolio bih vas da mi razjasnite da li je moj post doveden u pitanje u sljedećem slučaju: pukla su mi dva zuba i to na obje strane, tako da se moram javiti stomatologu. Ne znam da li će to zahtijevati popravak ili će biti potrebno izvaditi oba zuba, što uključuje primanje lokalne anestezije. Stoga bih vas zamolio da razmotrite situaciju u kojoj sam se našao i da na osnovu toga ukažete na to da li će potrebni stomatološki zahvati pokvariti moj post?
Odgovor: Uvaženi brate u islamu, čovjeku je dopušteno da tokom posta ode stomatologu, naročito ako za tim ima potrebu.
Ako bude vadio zub ili ga popravljao, maksimalno se treba potruditi da ništa ne proguta, ni krvi ni vode.
Što se tiče injekcije – lokalne anestezije, ona ne utječe na ispravnost posta, jer te vrste injekcija nisu hranjive. Dakle, hranjive injekcije kvare post, a one koje se dobijaju protiv bolova, ne kvare post.
Ako iz predostrožnosti možete odgoditi odlazak stomatologu do poslije akšama, svakako bi bilo bolje.
Pogledajte sljedeći link:
http://minber.ba/fetve/index.php?option=com_content&task=view&id=1497&Itemid=77
A Allah najbolje zna!
Pranje zuba i korištenje misvaka u toku posta
Pitanje: Selam alejkum, dragi brate! U ‘’Hanefijskom fikhu’’ (prvi tom, str. 525) pročitao sam da je, po mišljenju imama Šafije, Allah mu se smilovao, pokuđena upotreba misvaka u drugoj polovini dana zato što on smatra da se tako otklanja trag posta i da je također pokuđena upotreba zubne paste i četkice za zube.
Je li ovo stav koji je zauzela većina učenjaka? Konkretno me zanima upotreba četkice i paste za zube pošto se susrećem sa ljudima pa mi bude neugodno zbog zadaha. Da li je to pokuđeno ili da li će, ne daj Bože, utjecati na post? Također, korištenje tekućine za ispiranje usta utječe na valjanost posta?
Allah ti dao svako dobro!
Odgovor: Da, to jeste stav šafijske pravne škole i mnogih drugih učenjaka.
Međutim, jače mišljenje, s aspekta dokaza, jeste mišljenje onih koji smatraju da postaču nije pokuđeno korištenje misvaka tokom cijelog dana. Oni koji to dopuštaju, zasnovali su svoj stav na općenitosti dokaza koji čovjeka podstiču na korištenje misvaka, dok ne postoji vjerodostojan i jasan dokaz koji izuzima korištenje misvaka nakon polovine dana.
Isto tako, gledano sa racionalnog aspekta, to mišljenje nije jako. Jer kod nekoga se tragovi posta (zadah) pojave i prije podne, a opet kod drugih ne postoje tragovi nikako. Pa kako onda da kažemo da se misvak može koristiti do pola dana, a ne može nakon pola dana.
Na osnovu svega spomenutog, uvaženi brate u vjeri, nema smetnje da postač tokom cijelog dana koristi misvak. Analogno tome, nema smetnje da zube očiti pastom i četkicom.
Svakako da se treba maksimalno potruditi da ništa od paste ili vode ne proguta.
Pogledajte sljedeće linkove:
http://minber.ba/fetve/index.php?option=com_content&task=view&id=540&Itemid=28
A Allah najbolje zna!
Ugošćavanje onih koji ne poste
Pitanje: Da li se u toku ramazanskog dana smije ugostiti nemusliman i kako u tom pogledu postupiti sa ljudima koji su muslimani ali ne prakticiraju ništa od vjere (roditelji npr. koji kažu da su muslimani)? Ne znam da li smijem, naprimjer, roditelje ugostiti u toku ramazana: majka ne posti iz zdravstvenih razloga, a i prije je postila pokoji dan, a ona nema ni namaza i ne želi da joj se priča o vjeri, čak moju djecu uzrasta osam i devet godina nagovara da ne poste, da su još mali itd., a otac ne posti iz zdravstvenih razloga, a i nikad nije postio osim što on govori da jest, ali Allah najbolje zna, on nažalost voli slagati, baš što se tiče vjere (kako je pročitao Kur’an 20-30 puta, ono da mu ne bi ko šta pričao), ali eto, nažalost, oni ništa ne prakticiraju.
Za nemuslimane me zanima jer u bašti imam povrća kojeg sad ima puno, a inače to dijelim u komšiluku (kako živim u Švicarskoj gdje niko nije gladan, odnosno davanjem tog povrća ne hranim siromahe), pa me zanima da li to smijem sada u ramazanu, jer inače bi se bacilo?
Allah vas nagradio najboljom nagradom na oba svijeta i molim vas sjetite se u dovi braće i sestara čiji roditelji nisu upućeni, pa i mojih!
Odgovor: Cijenjena sestro u vjeri, generalno pravilo je da se u toku ramazana ne može ugošćavati niko ko je obavezan da posti, a ovo pravilo, po ispravnom mišljenju, obuhvata i nevjernike. To što oni ne poste, to je njihov problem, ali im je obaveza.
Ako su u pitanju oni koji imaju validan razlog, a vi to ocijenite u vašem slučaju, onda nije zabranjeno da čovjek ugosti spomenute osobe, kao što bi ih ugostio i nakon ramazana.
Što se tiče vaših komšija, ja vam savjetujem da im te stvari date u noćnim satima kada prestaje vrijeme posta, nakon akšama, pošto je tada svima dopušteno da jedu. Na taj način objedinit ćete i dobročinstvo prema njima i izbjeći propadanje spomenutog povrća, a nadamo se i izbjeći sumnjive stvari.
Ja sam svjestan da postoji razlika u ugošćavanju i udjeljivanju poklona, ali pošto je taj poklon prehrambeni artikal, onda je, po meni, preče da im to date u vremenu kada se ne posti, navečer.
A Allah najbolje zna!
Da li klanjati vitre u džematu koji klanja po hanefijskom mezhebu?
Pitanje: Dok klanjam u džamiji teraviju za imamom (20 rekata), klanjam i vitr s njima, a umjesto vitra nijjetim nafilu. Kada se vratim kući, klanjam još jedan rekat nafile da bude paran broj i poslije opet u zadnjoj trećini noći klanjam noćni namaz po dva rekata, a zatim vitr jedan rekat. Da li postupam ispravno ili trebam s njima nijjetiti vitr i onda samo klanjati noćni namaz koliko želim? Jedno vrijeme sam izlazio iz džamije prije klanjanja vitra, pa sam pročitao da ipak treba klanjati s imamom do kraja.
Allah te nagradio svakim dobrom!
Odgovor: Ja smatram da vam je prioritetnije da klanjate vitr-namaz za imamom, zato što je period od klanjanja namaza u džamiji i povratka kući dug period u kojem čovjek može da u kući nastavi sa upotpunjavanjem vitr-namaza.
Nakon toga možeš u kući klanjati noćni namaz dva po dva rekata, bez ponovnog klanjanja vitr-namaza.
Što se tiče izlaska iz džamije prije klanjanja vitr-namaza, isto tako smatram da je prioritetnije da se vitr-namaz klanja u džematu, bez obzira što oni klanjaju po hanefijskom mezhebu, kako bi čovjek postigao nagradu obećanu u hadisima Allahovog Poslanika: “Ko klanja sa imamom sve dok ne završi, bude mu upisana nagrada kao da je klanjao cijelu noć.”
Mislim da su to mezhebske razlike koje se u tim pitanjima mogu tolerirati, iako ja smatram da je u osnovi zabranjeno da se klanjaju vitre onako kako se klanjaju našim džamijama, ali ti si u tom slučaju muktedija, a ne imam.
Identično tome je situacija u kojoj bi čovjek klanjao za imamom koji je učinio nešto što po muktedijinom mišljenju kvari abdest (npr. da jede devino meso), a po mišljenju imama, to ne kvari abdest, i namaz za takvim imamom je validan.
A Allah najbolje zna!
Sanjao da jede i pije, da li mu je ispravan post?
Pitanje: Zanima me da li mi je pokvaren post ako sanjam da jedem u snu, čak i ako u snu osjetim slast hrane koju jedem, a tog dana postim?
Da li treba da napostim taj dan?
Odgovor: Uvaženi brate u islamu, ništa što čovjek uradi u snu ne utječe na ispravnost njegovog posta. Čovjek koji u snu polucira, njegov post je validan, po konsenzusu učenjaka, s tim što se treba okupati kada se probudi. U ovoj situaciji nešto se u stvarnosti desilo, poluciranje, pa je to vjera zanemarila, pošto čovjek u snu ne može da kontrolira ni sebe ni i svoje snove. Tako isto je i sa osobom koja sanja da jede ili pije u toku dana u kojem posti.
Allahov Poslanik je kazao: “Pera su podignuta od trojice….”, pa je spomenuo jednog od njih: “…spavač dok se ne probudi”.
A Allah najbolje zna.
Stidim se svojih snova
Pitanje: Imam sedamnaest godina i naravno postim ramazan, ali imam jedan problem (malo mi je neugodno, ali…). Naime, nakon što zapostim, doživim “mokre snove” (poslije sehura), pa me brine da li to kvari moj post, jer zapostim, a ujutro se probudim i ne znam šta da radim. Nadam se brzom odgovoru. Hvala!
Odgovor: Uvaženi posjetioče i naš brate u vjeri, ne treba da se stidiš da pitaš o propisima svoje vjere.
Ako se dogodi da postač polucira u snu, njegov post je ispravan po konsenzusu islamskih učenjaka. Na to ukazuju riječi Allahovog Poslanika: ”Trojici se ne pišu (loša) djela: onome ko spava dok se ne probudi, maloljetniku dok ne dostigne punoljetstvo, ludom dok ne ozdravi.”
Što znači, ako se desi da ejakuliraš u snu, kada ustaneš treba da se okupaš i da nastaviš svoj post. Post čovjeka koji ejakulira u snu je ispravan i nije grješan zbog toga.
A Allah najbolje zna!
Ponovni e-mail: Hvala vam, zaista nisam očekivao ovako brz i konkretan odgovor. Neka vam Allah podari sve najbolje!
Da li gutanje komadića misvaka kvari post?
Pitanje: Da li gutanje komadića misvaka kvari post?
Odgovor: Čovjek koji u toku posta koristi misvak, ili pere zube četkicom i zubnom pastom, treba da se maksimalno potrudi da ništa od toga ne proguta. Ako bi namjerno progutao komadić misvaka, to bi pokvarilo njegov post, ali ako se to desi nenamjerno, nadamo se da to neće pokvariti njegov post.
A Allah najbolje zna!
Do kada se smije jesti i kada se mora zanijetiti
Pitanje: Imam jedno pitanje u vezi posta. Naime, u mektebu i od svojih roditelja naučila sam da ramazanski post moramo zanijetiti prije sabaha, odnosno da ustajanje na sehur i jedenje mora biti prije sabaha. Kada nastupi vrijeme sabaha, tad se prestane jesti i piti, tj. tada počinje post. Međutim, nedavno sam čula da se to sve mora obaviti, mislim, prije nastupanja zore. Dakle, kada se tačno treba zapostiti i do kada se može jesti ujutro?
Odgovor: Obavezni post se obavezno treba zanijetiti prije nastupanja zore (nastupanja sabaha). Sa nastupanjem zore prestaje se sa jedenjem i pijenjem i tada počinje post. Ono što ste naučili od prije, to je ispravno.
Možda ono što ste čuli je govor o nafili. Nafila-post je dozvoljeno zanijetiti i nakon nastupanja zore, pod uvjetom da čovjek ništa nije pojeo nakon nastupanja zore.
A Allah najbolje zna!
Napaštanje posta nakon što je prošao jedan ramazan
Pitanje: Ukoliko žena nije napostila propuštene dane prošlog ramazana, da li je moguće da to naposti poslije ovog ramazana?
Odgovor: Svakako da može da naposti, i ne samo da može, već joj je to obaveza.
U slučaju da je napaštanje propuštenih dana odgodila bez opravdanog razloga, tada bi se moglo kazati da je to i grijeh, ali ako je to učinila iz opravdanog razloga, kao dojenje djeteta ili kontinuirana trudnoća, tada nije grješna i obaveza je da to naposti što prije.
A Allah najbolje zna!
Odgovorio: Elvedin Pezić, prof.