Piše: Nermin Avdić
Hatibi imaju običaj započeti svoju hutbu hvaleći i uzdižući Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, što je, bez sumnje, jako pohvalno.
Međutim, i pored toliko mnogo vjerodostojnih (sahih) hadisa,neki hatibi navode lažne hadise koji se pripisuju Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, što je velika greška. Jedan od tih hadisa je i slijedeći:
“Nakon što je Adem, alejhis–selam, učinio grijeh, rekao je: ‘O Gospodaru, tako Ti prava Muhammeda, oprosti mi!’
Pa je Allah rekao: ‘O Ademe, kako znaš za Muhammeda a još ga nisam stvorio?’
Reče: ‘Gospodaru, kada Si me stvorio Svojom rukom, i kada Si udahnuo u mene dušu, podigao sam glavu i vidio na stubovima Arša napisano: Nema istinskog boga, osim Allaha. Muhammed je Allahov poslanik. Pa sam znao da nećeš uz Svoje ime dodati osim ono koje najviše voliš od svih stvorenja.’
Reče Allah: ‘Istinu si kazao, Ademe. On je meni najdraže stvorenje. Zatražio si od Mene njegovim pravom, pa ti opraštam. I da nije Muhammeda ne bih ni tebe stvorio.'”
Da pogledamo, šta su kazali neki stručnjaci u vezi spomenutog hadisa:
Kaže ez-Zehebi, rahimehullah: “Lažan hadis…” a takođe kaže: “Ova predaja je neispravna” u djelu Mizanul-i’tidal.
Takođe je isto potvrdio Ibnul–Hadžer, rahimehullah u djelu Lisanul–mizan.
Rekao je Bejheki: “Ovo predaju prenosi jedino Abdurrahman ibn Zejd ibn Eslem na ovaj način, a on je slab prenosilac.
Isto je potvrdio Ibn Kesir, rahimehullah u djelu El–Bidaje ven–nihaje.
Šejh Albani, rahimehullah, veli u svojoj zbirci slabih hadisa: “Lažan hadis.”
Međutim, jedan hatib je u svojoj hutbi još dodao: da ovaj hadis prenosi Hakim u Mustedreku, pa šta kazati na to, dakle, postoji izvor?
Prvo: svakako da gotovo za sve izreke postoje izvori ali to ne znači da je ispravno.
Drugo: Hakim kaže da je ispravan lanac prenosilaca ovog hadisa. Ali, ako je ispravan lanac to ne znači da je hadis vjerodostojan (sahih) nego je to samo jedan od uvjeta vjerodostojnosti.
Treće: Hakim je, inače, bio popustljiv po pitanju ocjenjivanja vjerodostojnosti hadisa.
Četvrto: I sam Hakim je kazao za prenosioca Abdurrahmana ibn Zejda da je ubacivao u hadise, pa kako da bude hadis vjerodostojan?
Također je rekao u svom djelu El–Medhalu ila ma’rifeti sahih mines–sekim: “Abdurrahman ibn Zejd ibn Eslem prenosi od svog oca lažne hadise, a to nije skriveno nikome ko god razmisli od učenjaka te struke…” (Pogledati: Silsiletul-ehadis ed-daife od šejha Albanija, 1-47/38)
Ne znam koji je razlog da se navode hadisi koji su lažni na Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da li je to neznanje, nedovoljno istraživanja, iako je utvrđivanje vjerodostojnosti hadisa u našem vremenu mnogo olakšano..
Stoga, prije citiranja govora Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, treba provjeriti da li je to on zaista kazao ili ne.
Da nas Allah Milostivi uputi na ono što je najbolje i da radimo po tome!