Priredio: Nermin Avdić
Od Ebu Hurejre, Abdurrahman ibn Sahr, radijallahu anhu, se prenosi da je rekao: “Čuo sam Allahovog poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: ‘Ono što sam vam zabranio klonite ga se, a ono što sam vam naredio uradite koliko možete. Jer, zaista su uništeni oni koji su bili prije vas zbog previše zapitkivanja i razilaženjem sa svojim vjerovjesnicima.’”
Bilježe Buharija i Muslim
1. Biografija ashaba koji prenosi hadis
To je Abdurrahman ibn Sahr ed–Devsi, el–Jemani, a po pitanju njegovog imena i imena oca je veliko razilaženje, a najbliže ispravnom je spomenuto.
Jedne prilike je naišao pored male mačke te je uzeo i privio uz sebe, i bila je s njim pa je dobio nadimak Ebu Hurejre od ar. hurra–mačkica.
Bavio se čuvanjem stoke i veoma kasno je primio islam, te je učinio hidžru u Medinu u svojoj 28. godini i sreo je Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, na Hajberu u kojem je i učestvovao 7. god. po h.
Jedne prilike je rekao: „Odrastao sam kao jetim, a učinio sam hidžru kao miskin (siromah).“
Bio je imam, hafiz, ashab Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.
Od Ebi Kesir Jezid ibn Abdurrahmana se prenosi da je rekao: „Rekao mi je Ebu Hurejre: ‘Tako mi Allaha, Allah nije stvorio vjernika koji čuje za mene ili me vidi a da me ne zavoli.’ Pa sam rekao: ‘A kako znaš to, o Ebu Hurejre?’
Reče: ‘Moja majka je bila mnogoboškinja, pozivao sam je u islam ali je odbijala. Jedne prilike sam je pozvao u islam pa sam čuo od nje o Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, ono što sam mrzio, te sam mu došao plačući i rekao: ‘O Allahov poslaniče, pozivao sam svoju majku u islam pa je odbila, te sam je danas pozvao a ona je o tebi rekla ono što mrzim. Učini dovu da uputi majku Ebu Hurejre.’ Pa je rekao Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: ‘ Allahu moj, uputi majku Ebu Hurejre!’ Zatim sam izašao radostan zbog dove Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Nakon što sam došao do vrata bila su zatvorena, a čuo sam je: ‘Sačekaj malo Ebu Hurejre!’, čuo sam zvuk prosipanja vode.
Okupala se, obukla i požurila prema vratima, otvori i reče: ‘O Ebu Hurejre, svjedočim da nema drugog boga osim Allaha i svjedočim da je Muhammed Njegov rob i poslanik.’
Zatim sam se vratio Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, plačući od dragosti i rekoh: ‘O Allahov poslaniče, obraduj se, Allah je primio tvoju dovu i uputio majku Ebu Hurejre.’ Zatim je zahvalio i pohvalio Allaha i rekao dobro.
Rekao sam: ‘Allahov poslaniče, dovi Allahu da mene i moju majku vole svi vjernici a da i mi njih volimo.’ Reče Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: ‘Allahu moj, podari da ovog Tvog roba i njegovu majku zavole svi vjernici i da oni vole sve vjernike!’
Zato nema nijednog vjernika da je čuo za mene ili me vidio a da me nije zavolio.“
Mnogo se bavio traženjem znanja i učenjem hadisa napamet, a to mu je čak i Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, potvrdio.
Spada u ashabe el–muksirune tj. koji su najviše prenijeli hadisa.
Bio je skroman i siromašan i bio je od Ehlus–suffa a to su siromasi koji su stanovali u džamiji jer nisu imali baš ništa od imetka. Mnogo puta veoma gladan. Jedne prilike se bio onesvjestio pa su ljudi pomislili da ima epilepsiju (padavicu) te je pao na zemlju. A na to kaže Ebu Hurejre: „Zaista nisam imao padavicu nego sam pao od gladi.“
Ponekad je pitao ashabe za neki hadis samo radi toga da ga povede svojoj kući te mu dadne da pojede nešto i da mu onda saopći hadis, a on je znao taj hadis…
2. Povod (sebeb) izricanja hadisa
Od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, se prenosi da je rekao: „Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nam je održao hutbu, pa je rekao: ‘O ljudi, Allah vam je propisao hadž pa ga obavljajte!’
Pa reče čovjek: ‘Je li svake godine, o Allahov poslaniče?’ Šutio je sve dok nije rekao tri puta, a onda je Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ‘Da sam rekao: ‘Da’ – bilo bi vam to obaveza (vadžib) a vi to ne biste mogli.’ Zatim reče: ‘Pustite onako kako sam vam ostavio, jer su zaista uništeni oni koji su bili prije vas zbog pitanja i razilaženjem sa svojim vjerovjesnicima. Pa, ako vam nešto naredim uradite to koliko ste u stanju, a ako vam nešto zabranim ostavite ga.’“
3. Komentar hadisa
“Ono što sam vam zabranio klonite ga se”
Zabrana je zahtjev od strane onoga koji je iznad da se nešto ne uradi, pa čak iako ne bi bio takav. A poznato je da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, iznad nas (po utjecaju i počasti).
“Klonite ga se” tj. udaljite se tako da budete vi na jednoj strani, a to zabranjeno na drugoj.
“A ono što sam vam naredio uradite koliko možete.” tj. uradite koliko ste u stanju.
Razlika između zabrana i naredbi je što je kod zabrana rečeno: “فاجتنبوه“ – Klonite ga se, a nije rečeno: „Koliko možete“.
Razlog tome je što se zabrana svi ljudi mogu klonuti, ali kod naredbi neko može uraditi a neko to nije u stanju, pa zbog toga kaže kod naredbi: „uradite koliko možete”.
“Jer, zaista su uništeni oni koji su bili prije vas” tj. podrazumijeva židove, kršćane u užem smislu, ali i ostale.
Židovi su bili posebni po pitanju postavljanja bespotrebnih pitanja koje su im samo štetili. Zato, kada im je rekao njihov poslanik, Musa, alejhis–selam: “Allah vam je naredio da zakoljete kravu!” počeli su postavljati bespotrebna pitanja: “Kakva je ta krava, koje boje treba da bude, koje vrste i sl.”
“zbog previše zapitkivanja” tj. postavljanje pitanja od kojih nema nikakve koristi, čak bude od njih i šteta, kao što je primjer židova sa pitanjem o kravi.
“razilaženjem sa svojim vjerovjesnicima” tj. uništilo ih je upravo to razilaženje sa svojim vjerovjesnicima koji su im bili poslani.
Slijedi nastavak inšallah…