Ostvarivanje ubudijjeta i iskrenost u ibadetu Allahu Jedinom, je obaveza žene i muškarca podjednako, a put do toga ne može biti osim sa znanjem. Zbog toga je traženje korisnog znanja naređeno obadvoma. Kaže Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: ”Traženje nauke je obaveza svakom muslimanu.” Ovo prenosi Ibn-Madže u predgovoru svoga Sunena, a taj je hadis hasen. (Misbahuz-zudžadže, 1:94)
Napomena prevodioca: Ubudijjet je potčinjenost, ropstvo, robovanje Allahu, bez da mu se pripisuje sudrug, a ibadet je bogoslužje, obredi, pobožno djelo, robovanje, obožavanje i pokornost Allahu, sve ono što Allah voli i sa čime je zadovoljan od riječi i djela, javnih i tajnih.
“Svakom muslimanu”, to je forma koja podrazumjeva i muškarca i ženu, pa je traženje nauke obaveza za ženu, kao što je to obaveza i za muškarca. Ono što se podrazumjeva pod obaveznim znanjem, ovdje, jeste šerijatsko znanje, koje je prijeka potreba muslimanu, radi popravljanja njegove akide, poboljšavanja njegovog ibadeta i sistematizacije i planiranja njegovih životnih pitanja, i to iz znanosti Kitaba i sunneta.
Vezano za područje islamskih nauka, i historiju žene muslimanke, navest ćemo najsvjetlije primjere iz života Siddike (Iskrene), kćerke Siddika (Iskrenog), majke pravovjernih, Aiše, kćerke Ebu-Bekra, Allah bio zadovoljan s’ njom i njenim ocem.
Ona je ljubav Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i najdraža žena njegovom srcu. Oženio ju je po naredbi svoga Gospodara, a donio mu je Džibril njen lik u komadu svile, prije nego što će je oženiti.
Naslovio je El-Buhari poglavlje u svome Sahihu u “Knjizi braka” ovako: “Poglavlje gledanja u ženu prije braka”, a zatim je prenio hadis sa senedom čiji tekst glasi: “Rekao je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, Aiši: “Pokazano mi je u snu kako te dovodi melek u platnu od kvalitetne svile, govoreći mi: “Ovo je tvoja žena.” Zatim sam otkrio veo sa tvoga lica, pa kad ono ti. Rekao sam: Ako ovo bude od Allaha, ostvarit će se.” Ovo prenosi El-Buhari na nekoliko mjesta u svome Sahihu, u djelu “Menakibul-ensar (Vrijednosti Ensarija)”, poglavlje “Poslanikova ženidba sa Aišom” (Fethul-bari, 8:223), kao i u “En-Nikah (Brak)” (Fethul-bari, 9:180). Prenosi Ibn-Hajjan od Aiše, radijellahu anha: “Kod Poslanika me je doveo Džibril”, što nas upućuje da je spomenuti melek u stvari Džibril. (Fethul-bari, 9:181)
Nije se, sallallahu alejhi ve sellem, oženio sa djevojkom mimo nje. Živjela je sa Poslanikom, sallallahu alejhi ve sellem, devet godina, a postala je udovica u osamnaestoj. Preselila je, Allah bio zadovoljan sa njom, 17-tog ramazana 58. godine po Hidžri, a zakopana je u Bekijji. (El-Isabe, 8:17, 20, 21)
Allah ju je odabrao za dragu ženu Svome poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, kada je bila u cvijetu svoje mladosti i jeku oštroumnosti i bistrine, da bi bila čista stranica u koju se urezuje znanje poslanstva.
Ovo je od mudrosti Uzvišenog Allaha radi očuvanja vjere. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je primjer i uzor ummetu. Na nama je da ga slijedimo u svim segmentima njegovog života, kao što je, između ostalog, njegovo ponašanje u kući, postupanje sa porodicom i u stvarima koje nisu poznate osim njegovim ženama.
Radi ovog vrlo važnog zakonodavnog cilja Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je ženio mnogo žena kako bi jedna drugu upotpunjavale u pamćenju njegovog sunneta u kući i bračnom životu, te prenošenju istog do ummeta.
U tome je najbolja bila iskrena Aiša, majka pravovjernih, radijellahu anha. Zapamtila je od znanja poslanstva ono što nije zapamtila ni jedna druga, pa ga je raširila u ummetu.
Ona je od ashaba koji mnogo prenose hadis, a oni su manjina, kao: Ebu-Hurejre, Ibn-Abbas, Ibn-Omer i Enes, Allah bio zadovoljan sa svima njima. Prenijela je od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, 1210 hadisa. Složili su se El-Buhari i Muslim na 174 njena hadisa, dok sam El-Buhari bilježi 54, a sam Muslim njih 68. (Vidi: El-Idžabe od Ez-Zerkešija, str. 40) Najviše o čemu prenosi su propisi, zbog toga se kaže da je prenijela ummetu četvrtinu šerijata. To kaže El-Hakim Ebu-Abdillah, autor djela “El-Mustedrek”. (El-Idžabe, str. 59)
Radi napomene: Ashabi i tabiini, koji prenose od Aiše, nisu vidjeli majku pravovjernih, nego su slušali hadise iza zastora, shodno ajetu: “… a ako od njih (žena) nešto tražite, tražite to od njih iza zastora. To je čestitije i za vaša i za njihova srca.” (El-Ahzab, 53) Izuzetak su mahremi (bliži rod), kao što su njen otac Ebu-Bekr, sestrići Abdullah (ashab) i Urve (tabi’in), sinovi Esme kćerke Ebu-Bekra. (nap. prev.)
Kaže hafiz Muhammed ibn Šihab Ez-Zuhri: “Kada bi se sabralo svo Aišino znanje i znanje svih ostalih žena, Aišino znanje bi bilo bolje.” (El-Idžabe, str. 56) Ez-Zuhri je među uglednijim tabi’inima. Susreo se sa velikim brojem ashaba Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Od njih je slušao hadise. Neki od tih ashaba su: Abdullah ibn Omer, Abdullah ibn Džafer, Sehl ibn S’ad, Enes ibn Malik, Džabir ibn Abdullah i drugi.
Aiša, radijellahu anha, je bila najdraža osoba Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, od svih ljudi. Prenose El-Buhari i Muslim od Amra ibn El-Asa, radijellahu anhu, da je upitao Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Ko ti je najdraži od ljudi?” Rekao je: ”Aiša.” Pa ga je upitao: “A od muškaraca?” Reče: “Njen otac.” (Fethul-bari, 7:18 i Sahihu-Muslim, 4:1856) Pritvrđeno je u Sahihul-Buhariju da je Ammar ibn Jasir rekao o Aiši: “Ja znam da je ona njegova, sallallahu alejhi ve sellem, supruga na dunjaluku i na Ahiretu.” (Fethul-bari, 7:106)
Mesruk, radijellahu anhu, kada bi prenosio hadis od nje, rekao bi: “Pričala mi je Siddika (Iskrena), kćerka Siddika (Iskrenog), najmilija žena Allahovog miljenika.” (El-Isabe, 8:12)
Bilježi Muslim u svome Sahihu da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao svojoj kćerci Fatimi, radijellahu anha: “Zar ne voliš ono što ja volim?” Rekla je: “Naravno da volim.” Rekao je: “Pa zavoli ovu.” i pokazao je na Aišu.” (Sahihu-Muslim, 4:1891)
Kažu učenjaci: “Kada Allah Uzvišeni spomene u Kur’anu ono što Mu mnogobošci pripisuju, veliča sam Sebe riječima subhanellah (Hvaljen neka je Allah).” Kaže Allah, dželle še’nuhu: “Nevjernici govore: “Allah je sebi uzeo dijete.” Subhanehu – Hvaljen neka je On!” (El-Bekare, 116)
Kaže Allah, dželle še’nuhu, vezano za Aišu, radijellahu anha: “Zašto niste, čim ste to čuli, rekli: “Ne dolikuje nam da o tome govorimo, subhaneke – hvaljen neka si Ti! To je velika potvora!” (Sura En-Nur, 16)
Veličao je Allah sam Sebe riječima “subhanellah”, u odbacivanju poročnosti Aiše, kao što je veličao sam Sebe u odbacivanju svake manjkavosti i nesavršenstva sa Svoga bića. (El-Idžabe, str. 53)
Kaže Ez-Zamahšeri: “Kada bi podrobno analizirao Kur’an i istraživao ono čime se prijeti griješnicima, nebi našao da je Allah Uzvišeni i u čemu grublji i strožiji kao u osudi Aišine, radijellahu anha, potvore.” (El-Keššaf, 3:67)
Zbog toga su četvorica imama, kao i drugi učenjaci islama, čije se riječi uvažavaju, jedinstveni da onaj ko potvori Aišu, radijellahu anha, za blud postaje nevjernik i izlazi iz islama. Od njega se razvodi njegova žena, ne ukopava se u groblju muslimana, niti mu se klanja dženaza, zbog toga što je zanijekao šesnaest ajeta iz Kur’ana spuštenih o nevinosti Aiše, radijellahu anha.
Pa neka se Allah smiluje Siddiki kćerci Siddika, opravdanoj sa nebesa. Koliko je samo dala ummetu ogromnog hajra sa svojim širenjem Poslanikovog znanja i koliko smo samo vidjeli dobra od njenog blagoslova. Neka Allah bude zadovoljan s’ njom i neka je učini zadovoljnom i sretnom.
Korištena literatura:
1-Kur’an (iz medinskog Mushafa, štampan 1405. po H.)
2-Ibn-Sad, Muhammed (umro 230. po H.) “Et-Tabekatul-kubra”, štampa: Daru-Sadir, Bejrut
3-Ahmed ibn Hanbel (umro 241. po H.) “El-Musned”, “Tertibul-musned” (El-Fethur-rabbani) Es-Saidi, “Fadailus-sahabe”, štampa: Univerzitet Ummul-Kura, Mekka, 1403. po H.
4-El-Buhari, Muhammed ibn Ismail (umro 256. po H.) “El-Džamius-sahih”, štampa: Es-Selefije, Egipat
5-Muslim, Ibnul-Hadždžadž (umro 261. po H.) “El-Džamius-sahih”, štampa: El-Halebi
6-Ibn-Madže, Muhammed ibn Jezid (umro 257. po H.) “Es-Sunen”, štampa: El-Halebi
7-Et-Tirmizi, Muhammed ibn Isa (umro 297. po H.) “Es-Sunen”, štampa: El-Halebi
8-Ibn-Abdil-Ber, Jusuf ibn Abdullah (umro 463. po H.) “El-Istiab fi mearifeti el-ashab”, štampa: Nehda, Egipat
9-Ez-Zamahšeri, Mahmud ibn Omer (umro 528. po H.) “El-Keššaf”, štampa: El-Mekteba et-tidžarijja, Egipat
10-El-Muhib Et-Taberi, Ahmed ibn Abdullah (umro 694. po H.) “Zehairrul-ukba fi menakibi zevil-kurba”, štampa: El-Kudsi, Egipat, 1356. po H.
11-Ez-Zerkeši, Muhammed ibn Abdullah (umro 794. po H.) “El-Idžabe”, štampa: El-Mekteb el-islami, Damask
12-El-Makrizi, Ahmed ibn Ali (umro 845. po H.) “Imtaul-esma’i” (rukopis)
13-Ibn-Hadžer, Ahmed ibn Ali (umro 852. po H.) “Fethul-bari”, štampa: El-Mekteba es-selefija, Egipat, “El-Isabe fi temjizi es-sahabe”, štampa: Nehda, Egipat
Autor: dr. Abdul-Aziz A. El-Kari’, profesor na Islamskom univerzitetu u Medini
Sa arapskog preveo: Jasir F. Dizdarević