Ciljevi hadža (1. dio)

sanel
By sanel

Priredio: Nermin Avdić

Za obavljanje svakog ibadeta propisana je forma obavljanja čijim ispunjavanjem vjernik postiže cilj zbog kojeg je ibadet i propisan, osjeća veličanstvenost tog čina, što u konačnici ostavlja velike i upečatljive tragove u njegovom životu.

Jedan od propisanih ibadeta jeste hadž, koji predstavlja jedan od stubova islama i za koje se vežu brojni fikhski propisi, ali i čije obavljanje rezultira brojnim koristima za vjernika.

U islamu se svi ibadeti sastoje od dvije komponente:

1. fikhski propisi, koji preciziraju vanjsku formu,

2. ciljevi i mudrosti ibadeta, koji ukazuju na tajne i svrhu ibadeta.

Obje su komponente važne i podrobno su pojašnjene u šerijatskim tekstovima, stoga, zadržati se samo na jednoj od njih predstavlja nedostatak, koji vodi ka greškama u obavljanju ibadeta, pa tako i u obavljanju obreda hadža ako se hodočasnici posvete samo ispunjenju fikhskih propisa zapostavljajući ciljeve i mudrosti ibadeta koji obavljaju.

Primjetno je da je danas sva pažnja usmjerena ka fikhskim propisima hadža, kako od samih hadžija tako i od njihovih vodiča, stručnog štaba, koji ih upoznaju sa propisima obavljanja hadža, zanemarujući pojašnjenje stvarne svrhe i ciljeva hadža.

 

Šta znače ciljevi šerijata?

Znanje o ciljevima šerijata temelj je za izvođenje šerijatskih propisa iz dokaza, a ciljevi šerijata znači: izvođenje mudrosti i tajni iz fikhskih propisa.

Izučavanje ciljeva šerijata proteže se kroz djela učenjaka usuli-fikha još od Džuvejnija, imama dvaju harema, i njegovog učenika Gazalija, Allah im se smilovao, zatim onih koji su ih slijedili sve dok nije došao imam Šatibi, Allah mu se smilovao, koji se detaljno posvetio izučavanju ciljeva šerijata u svom djelu El-Muvafekat.

Ciljevi šerijata dijele se na dva dijela:

1. Opći ciljevi u svim ibadetima, bez izuzetka, a to su pet velikih ciljeva: očuvanje vjere, života, razuma, porodice (časti) i imetka.

2. Posebni ciljevi koji su užeg karaktera u nekim ibadetima u odnosu na druge, s tim da ne izlaze iz okvira pet velikih ciljeva.

 

Izostanak ciljeva hadža: posljedice i primjeri

Izostanak ciljeva hadža predstavlja grešku (1) koja je povezana sa obavljanjem obreda hadžija, (2) koja se tiče podučavanja, upućivanja, izdavanja fetvi od učenjaka, daija i vodiča hadžija.

Prva greška nastaje u radu, a druga u znanju. Ako pogledamo većinu hadžija, vidjet ćemo da ne vode brigu o ciljevima hadža zbog svoje privrženosti prema spoljašnjosti obavljanja hadža.

Naprimjer, zikr – spominjanje i veličanje Uzvišenog Allaha, koji je jedan od najvećih ciljeva hadža, nešto što najviše hadžija treba da radi, nešto je čemu se hadžija posvećuje najmanje vremena tokom obavljanja hadžskih obreda.

Isto tako, možemo primijetiti da se hadžijama veoma malo ukazuje na važnost ciljevima hadža, bilo putem predavanja, knjiga, brošura, u hutbama, fetvama, uputama vodiča i sl., dok je, s druge strane, sva pažnja usmjerena na fikhske propise: farzove, ruknove, šartove – uvjete, na ono što kvari hadž, na kefarete – iskupljenja za neke propise i sl.

Moguće je da hadžije ne vode računa o ciljevima hadža jer su stekli uvjerenje da nije potreban nikakav iskup (kefaret) ukoliko ne budu slijedili ciljeve hadža, niti ima ikakav fikhski propis koji ih obavezuje na to. Međutim, hadžije ne znaju da su nerazumijevanje i izostanak brige o ciljevima hadža put koji ih odvodi od dva veličanstvena ploda:

1. slasti i uživanju u toku obavljanja ibadeta,

2. ostvarivanju ispravnih (pozitivnih) posljedica u životu nakon obavljanja ibadeta.

Ukratko o posljedicama izostanka ciljeva hadža:

1. Izostanak ciljeva hadža dovodi do toga da se hadžija sa hadža, u kojem se mnogo pripremao za putovanje, potrošio imetak, odvojio se od svoje domovine, izlagao se neprijatnostima i poteškoćama, vrati svojoj kući onakav kakav je i otišao.

2. Velika žurba na hadžu, želja da se što prije završe obredi i poigravanje sa uzimanjem olakšica po svom nahođenju, dovodi do toga da se obredi ne izvršavaju na način koji je bolji i potpuniji.

3. Propušta se ogromna prilike u životu, dok je hadžija boravio na hadžu, da popravi svoj iman i ponašanje te da tako ojača, osnaži i popravi svoju ličnost.

4. Ugrožava se veliki dio ibadeta ograničavajući se samo na spoljašnjost, bez postizanja unutrašnjeg značenja, mudrosti i tajni.

5. Propušta se ogromna prilika za popravljanje zajednice i društva, pa čak i ummeta općenito u toku hadža, kada se sabralo odabrano društvo na posebnom mjestu u posebnom vremenu.

 

Nastavak u sljedećem tekstu, inšallah…

(Osnova teksta preuzeta je iz govora šejha Hasana Buharija, predavača u Mesdžidul-haramu i profesora na Univerzitetu “Ummul-Kura” u Meki)

 

 

Share This Article