Priredio: Bilal Dervišić
Na početku smo spomenuli hadis od Džabira ibn Abdullaha u kojem se spominju riječi Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “…neka klanja dva rekata…”,(1) stoga nije potrebno posebno pojašnjavati ovaj jasni izraz, što je svakako konsenzus islamskih učenjaka, iako, možemo kazati, postoji jedan dio učenjaka šafijskog mezheba koji dozvoljavaju da se istihara-namaz klanja i više od dva rekata. (2)
Šta učiti u istihara-namazu
U hadisu o istihara-namazu ne spominju se posebne sure niti ajeti, ali i pored toga učenjaci su preporučivali određene ajete ili sure.
Kaže imam Nevevi: “Na prvom rekatu učit će suru El-Kafirun, a na drugom suru El-Ihlas.” (3)
Imam Iraki kaže: “Ni u jednom hadisu o istihara-namazu nisam našao da se određuje šta će se učiti na ova dva rekata, ali se općenito može prihvatiti učenje ove dvije sure jer su one ustvari sure iskrenosti, pa će biti odgovarajuće za namaz u kojem se iskreno obraćamo, ispoljavamo svoju nemoć i predajemo se Uzvišenom Allahu, ali ako bi učio dva ajeta koja bliže odgovaraju istihari, bilo bi bolje, a to su riječi Uzvišenog: ‘Gospodar tvoj stvara šta hoće, i On odabire. Oni nemaju pravo da biraju. Hvaljen neka je Allah i vrlo visoko iznad onih koje s Njim izjednačuju’,(4) i ajet: ‘Kada Allah i Poslanik Njegov nešto odrede, onda ni vjernik ni vjernica nemaju pravo da po svom nahođenju postupe, a ko Allaha i Poslanika ne posluša, taj je sigurno skrenuo s pravog puta’.” (5)
Šejh Asim Karjuti kaže: “S obzirom na to da šerijatom nije određeno šta učiti na istihara-namazu, onda i ne postoji nešto što je bolje od nečeg drugog, jer mi obožavamo Uzvišenog Allaha samo onako kako nam je predočeno u Kur’anu i sunnetu, i zato kažemo, da onaj koji obavlja ovaj namaz može učiti šta želi, bez da se pridržava jednih određenih ajeta i sura, a da postoji nešto što su nam spomenuli određeni učenjaci, sigurno bi nam bilo dostavljeno od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. (6)
Kada se u istihara-namazu uči istihare-dova
U riječima Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “…a zatim…”, u dijelu hadisa o istihara-namazu: “…neka klanja dva rekata neobaveznog namaza, a zatim neka prouči dovu…”, iz spoljašnosti hadisa razumije se da istihare-dovu treba učiti poslije namaza, tj. nakon predatog selama, jer riječ (summe) “a zatim” podrazumijeva prijelaz izvršioca radnje iz jednog stanja u drugo, tj. onaj ko obavi namaz, predat će selam, a zatim proučiti dovu. (7)
Imam Nevevi navodi mišljenja učenjaka koji spominju da riječ (summe) “a zatim” znači poredak, te shodno tome, onaj ko obavlja istihara-namaz, proučit će istihare-dovu nakon sjedenja – tešehhuda, a prije selama, jer se u namazu dova uči na sedždi ili na sjedenju – tešehhudu. (8)
Također se spominje mišljenje da riječ (summe) “a zatim” znači poredak sa zaostatkom, tj. prelazom iz jedne radnje u drugu, i razumije se da se istihare-dova uči nakon namaza, što ustvari predstavlja podršku prvom mišljenju. (9)
Šejhul-islam Ibn Tejmijje kaže: “Istihare-dovu dozvoljeno je proučiti prije selama, a i poslije selama, a s obzirom na to da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, učio mnogo dovu prije selama, bolje je istihare-dovu proučiti prije selama, a Allah, dželle dželaluhu, najbolje zna!” (10)
Iz priloženog vidimo da je istihare-dovu dozvoljeno proučiti u namazu poslije Ettehijjata i Salavata, a prije selama, a također i poslije selama, a šta je bolje, kažemo da Allah, dželle dželaluhu, najbolje zna.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Bilješke:
(1) Sahihul-Buhari, 1662.
(2) Futuhatir-rabbanijje, 3/348.
(3) El-Ezkar, 110.
(4) Sura Kasas, 68 ajet.
(5) Sura Ahzab, 36 ajet.
(6) Hadisu salatil-istihareti, 57.
(7) Buhdžetu-nufusi, 2/88.
(8) Fethul-bari, 13/376.
(9) Hadisu salatil-istihareti, 58.
(10) El-Fetaval-kubra, 2/265.
Ostali članci iz serijala:
ISPRAVNO SHVATANJE I OBAVLJANJE ISTIHARA-NAMAZA (1. dio) – Jezičko i terminološko značenje istihare
ISPRAVNO SHVATANJE I OBAVLJANJE ISTIHARA-NAMAZA (3. dio) – Komentar hadisa o istihara-namazu
ISPRAVNO SHVATANJE I OBAVLJANJE ISTIHARA-NAMAZA (4. dio) – Radi čega se klanja istihara-namaz
ISPRAVNO SHVATANJE I OBAVLJANJE ISTIHARA-NAMAZA (5. dio) – Status istihara-namaza