Priredio: Amir Durmić
Pored obaveznih, tj. farz-namaza za koje će ljudi na Sudnjem danu prvo polagati račun, postoji još popriličan broj različitih vrsta namaza koje Uzvišeni Allah ljudima nije strogo naredio, ali ih je, preko Svoga poslanika Muhammeda, s.a.v.s., podstakao da ih u određenim prilikama i vremenima što češće obavljaju, a sve s ciljem da steknu Njegovo zadovoljstvo i približe se Njegovoj milosti. Ovo je prvi u nizu tekstova koji će, uz Allahovu pomoć, tretirati razna pitanja vezana za vrijednosti, koristi, vrste i propise dobrovoljnih – nafila-namaza. Imajući u vidu da je ova oblast izuzetno obimna, u ciklusu tekstova na ovu temu pokušat ćemo se držati principa jasnosti i sažetosti, a uz to izbjeći detaljne pravne rasprave pri određenim pitanjima oko kojih islamski učenjaci imaju podijeljena mišljenja. Tekstovi će uglavnom biti priređivani prema djelu Sahihu fikhis-sunne ve edilletuhu, autora Ebu Malika Kemala b. Es-Sejjida Salima uz povremeno vraćanje i na druge izvore. Dakle, klasifikacija tema, referenciranje izvora kao i ocjena hadisa i raznih predaja, uglavnom su preuzeti iz spomenutog djela.
Molimo Uzvišenog Allaha da u ovom radu bude koristi za islam i muslimane.
Važnost i koristi dobrovoljnih namaza
Na veliku vrijednost kao i mnogostruke koristi koje vjerniku donosi obavljanje dobrovoljnih namaza, između ostalog, ukazuju i sljedeće činjenice:
1. Obavljanje namaza je najbolji tjelesni ibadet koji jedan musliman može obaviti. Također, namaz je i najbolje djelo kojim se vjernik može približiti svome Gospodaru. U tom kontekstu, Muhammed, s.a.v.s., rekao je: ”…i znajte da je namaz najbolje djelo koje ste u stanju učiniti.” (Ahmed, Musned, 5/282, od Sevbana, radijallahu anhu)
2. Mnogo dobrovoljnih namaza vjerniku podiže stepen u Džennetu. Jedne prilike Rebi’a b. Malik el-Eslemi, radijallahu anhu, rekao je Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem: ”Tražim od tebe da budem u Džennetu i to u tvome društvu!”, a Poslanik, s.a.v.s., reče mu: ”Pripomogni se (u ostvarenju svoje želje) time što ćeš što češće biti na sedždi.” (Muslim, Sahih, br. 489.)
3. Ova vrsta namaza upotpunjuje obavezne namaze koji su obavljeni na nepotpun i krnjav način. Ponekad musliman obavi obavezni tj. farz-namaz, međutim, za njega mu se kod Uzvišenog Allaha upiše samo djelimična nagrada jer je u tom namazu bio odsutan, nemaran ili je činio određene radnje i pokrete koji ne kvare namaz, ali umanjuju njegovu vrijednost. Na ovu činjenicu ukazuje nam sljedeći hadis. Od Ammara b. Jasira, radijallahu anhuma, prenosi se da je rekao: ”Čuo sam Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kako kaže: ‘Čovjek (ponekad) završi svoj (farz) namaz a od njegove nagrade mu je upisana samo njegova desetina, ili devetina, ili osmina, ili sedmina, ili šestina, ili petina, ili četvrtina, ili trećina ili polovina.” (Ebu Davud, Sunen, br. 796, Ahmed, Musned, 4/321, i drugi.)
Dakle, iz hadisa je vidljivo da ljudima uvijek neće biti upisana potpuna nagrada za obavljene farz-namaze. Klanjanjem dobrovoljnih namaza, vjernik upotpunjava farzove koji su manjkavi i krnjavi. Poslanik, s.a.v.s., rekao je: ”Prvo za što će čovjek na Sudnjem danu polagati račun jeste namaz. Naš Gospodar će kazati Svojim melekima, a On je o svemu najbolje upoznat: ‘Pogledajte (farz) namaze Moga roba, da li ih je obavio na najpotpuniji način ili u njima ima manjkavosti?’ Ukoliko njegovi namazi budu obavljeni na najpotpuniji način, na takav način će mu i biti upisani, a ako budu krnjavi, Allah će reći: ‘Pogledajte da li Moj rob ima dobrovoljnih namaza?’ Ukoliko bude imao dobrovoljnih namaza, Uzvišeni Allah će reći: ‘Upotpunite (farz) namaze Moga roba sa njegovim nafilama…”’ (Hakim, El-Mustedrek, 1/394, br. 965, od Ebu Hurejre, radijallahu anhu)
Opća podjela dobrovoljnih namaza
U najširem smislu, dobrovoljne namaze možemo podijeliti na dvije vrste:
Prva vrsta: Opći ili bezuvjetni dobrovoljni namazi koji se klanjaju bez nekog posebnog povoda ili prilike i koji nisu ograničeni određenim brojem rekata. Shodno mišljenju nekih islamskih učenjaka, legitimno je da musliman otpočne ovakav namaz bez da je prethodno odlučio koliki broj rekata će klanjati, te ima pravo da taj namaz završi onda kada to u toku namaza odluči, bez obzira da li je klanjao paran ili neparan broj rekata. (En-Nevevi, El-Medžmu’u, 3/541)
Kao dokaz za ovu tvrdnju, spominju predaju u kojoj se navodi da je Ebu Zerr, radijallahu anhu, jednom klanjao mnogo rekata namaza, a nakon što je predao selam, El-Ahnef b. Kajs ga je upitao: ”Znaš li uopće da li si predao selam nakon parnog ili neparnog broja rekata?”, a on mu odgovori: ”Ako ja to ne znam, pa Uzvišeni Allah je s time dobro upoznat. Ja sam čuo svoga prisnog prijatelja Ebul-Kasima (tj. Muhammeda), sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: ”Koji god musliman Uzvišenom Allahu učini jednu sedždu, On ga zbog nje uzdigne za jedan stepen i oprosti mu jedno loše djelo.” (Ahmed, Musned, 5/164)
Pored toga, najbolje je na svim dobrovoljnim namazima, bez obzira radilo se o dnevnim ili noćnim nafilama, predavati selam poslije svaka dva rekata i po tom pitanju ne postoji spor među islamskim učenjacima. Na to ukazuje hadis u kojem je Poslanik, s.a.v.s., jednom od ashaba rekao: ”Noćni namaz se klanja dva po dva rekata, a kada se pobojiš da se približilo vrijeme zore, onda klanjaj jedan rekat vitr-namaza.” (Buhari, Sahih, br. 990, Muslim, Sahih, br. 749, od Abdullaha b. Omera, radijallahu anhuma)
Druga vrsta: Posebni dobrovoljni namazi, tj. namazi koji se klanjaju u posebnim prilikama, vremenima i situacijama, i čija su forma kao i broj rekata šerijatom detaljno formulirani i precizirani. Postoje dvije opće kategorije ove vrste dobrovoljnih namaza, i to:
a) dobrovoljni namazi koji se klanjaju uz obavezne dnevne namaze, odnosno farzove. Ovu vrstu namaza zovemo i sunnet-namazi;
b) povremeni dobrovoljni namazi koji ni na koji način nisu povezani sa klanjanjem obaveznih dnevnih namaza, već se radi o samostalnim, tj. zasebnim namazima koji imaju svoje posebne povode i uzroke ili vremena u kojima se obavljaju.
Ostali članci iz serijala:
DOBROVOLJNI NAMAZI – VRIJEDNOSTI, VRSTE, PROPISI (1. dio) – Važnost i koristi dobrovoljnih namaza
DOBROVOLJNI NAMAZI – VRIJEDNOSTI, VRSTE, PROPISI (2. dio) – Pritvrđeni i nepritvrđeni sunneti
DOBROVOLJNI NAMAZI – VRIJEDNOSTI, VRSTE, PROPISI (5. dio) – Podnevski i ikindijski sunneti