Priredio: Nermin Avdić
Ako čovjek želi da uđe u obrede umre, potrebno je da se okupa kao što se kupa poslije dženabeta[1], da se namiriše sa najboljim mirisom koji ima, a neće mu štetiti ako ostane mirisa nakon oblačenja ihrama[2]. Kupanje prilikom oblačenja ihrama je sunnet[3] kako za muškarce tako i za žene, pa čak i za žene koje su u hajzu[4] ili nifasu[5].
Nakon kupanja i namirisavanja tijela čovjek će obući ihrame, te će klanjati farz–namaz ukoliko bude namasko vrijeme, a ako ne bude onda će klanjati dva rekata s nijetom sunnetu–l–vudua[6]. Žena koja je u hajzu ili nifasu neće klanjati ništa.
Kada završi sa namazom, počinje sa obredima umre izgovarajući: „Lebbejke umreten–Lebbejke Allahumme lebbejk, lebbejke la šerike leke lebbejk, innel hamde ve ni’mete leke vel mulk, la šerike leke.“[7]
(Odazivam ti se umrom – Odazivam se, Allahu moj, odazivam. Odazivam se, Ti nemaš sudruga, odazivam. Zaista svaka zahvala, blagodat i vlast pripadaju Tebi, Ti nemaš sudruga.)
Muškarac će povišenim glasom izgovarati telbiju, dok će žena izgovarati toliko glasno tako da je čuje onaj koji se nalazi pored nje.
Potrebno je da onaj koji obavlja umru mnogo izgovara telbiju, a posebno kada mijenja stanja i vremena, kao naprimjer kada se penje uz uzvisicu ili kada silazi ili kada se približi noć ili dan. Poslije toga neka traži od Allaha Njegovo zadovoljstvo i Džennet i neka se utječe Njegovom milošću od Vatre.
U umri telbija je propisana od oblačenja ihrama do početka tavafa, a u hadžu od oblačenja ihrama do početka bacanja kamenčića na Džemretu–l–Akabe na Dan bajrama.
A kada čovjek uđe u Mesdžidu–l–Haram – ući će desnom nogom i reći:
„Bismillah, ves-salatu ves-selamu ala resulillah. Allahummegfir li zenbi, ve-ftah li ebvabe rahmetike. E’uzu billahi El-Azim ve bi vedžhihi El-Kerim ve bi sultanihi El-Kadim, mineš-šejtani Er-Radžim.“[8]
Zatim će se čovjek uputiti prema Hadžeru–l–esvedu (Crni kamen)[9] kako bi započeo tavaf[10] te će dodirnuti Crni kamen desnom rukom poljubivši ga, a ako ne bude u mogućnosti dodirnut će ga rukom prednjim djelom tjela okrenutim prema Crnom kamenu, a ako ni to ne bude u mogućnosti pokazat će svojom desnom rukom prema Crnom kamenu, ali pri tom postupku neće poljubiti svoju ruku. Međutim, bolje je čovjeku da ne ulazi u velike gužve kako ne bi ometao ljude.
Prilikom dizanja desne ruke čovjek će izgovoriti: „Allahu ekber“ (Allah je najveći). Zatim će krenuti obilaziti oko Kabe tako da mu ona bude s njegove lijeve strane, a kada dođe do Jemenskog ugla[11] dodirnut će ga bez ljubljenja, a ako ne bude u mogućnosti neće se nadmetati s ljudima kako im ne bi naudio, te će reći između Jemenskog ugla i Crnog kamena: “Rabbena atina fi dunja haseneten ve fil ahireti haseneh, ve kina azaben–n– nar. Allahumme inni eseluke el–afve vel afijete fi dunja vel ahireh“.
I svaki puta kada bude prolazio u pravcu Crnog kamena izgovorit će tekbir, a u ostalim krugovima u tavafu izgovarat će zikr, učiti dove, učiti Kur’an – jer tavaf i jest uspostavljen da bi se Allah Uzvišeni veličao[12].
Nakon završetka posljednjeg (sedmog) kruga u tavafu prići će Mekamu–Ibrahimu[13] učeći: „Vet–tehazu mim–mekami Ibrahime musalla.“[14]
Zatim će klanjati dva kratka rekata iza Mekamu–Ibrahima, na prvom rekatu nakon Fatihe proučit će suru „Kul ja ejjuhel kafirun“ , a na drugom „Kul huvAllahu ehad“
Kada završi sa ta dva rekata vratit će se do Crnog kamena i dodirnuti ga ako bude u mogućnosti.
Zatim će otići do Mesa’a[15], pa kada se približi brežuljku Safa[16] proučit će ajet: „Inne Saffa vel Mervete min šeairillah…“ (do kraja 158. ajeta sure El–Bekare)
Potom će se popeti na uzvišeniji dio Safe tako da vidi dijelove Kabe okrenuvši se prednjim dijelom tijela prema njoj, podigavši ruke, te će zahvaliti se Allahu Uzvišenom, a onda će doviti i moliti Ga ono što želi.
A od dova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, na ovom mjestu je: „La ilahe illellah vahdehu la šerike leh, lehul–mulku ve lehul–hamdu ve huve ala kulli šej in kadir. La ilahe illellahu vahdeh, endžeze va’deh, ve nasare abdeh, ve hezemel–ahzabe vahdeh.“ Ponavljao bi to tri puta, a i dovio bi između toga.
Zatim će sići sa Safe i uputiti se prema Mervi hodajući, a kada stigne do mjesta na kojem je zeleno svjetlo jako će potrčati shodno svojoj mogućnosti ne uznemiravajući nikoga sve dok ne stigne do drugog zelenog svjetla, nakon kojeg će hodati uobičajnim hodom sve dok ne stigne na Mervu.
Popet će se na nju, okrenut će se prema kibli (Kabi), podignuti svoje ruke i učiti sve ono što je učio na Safi, osim 185. ajeta iz sure El–Bekare.[17]
Zatim će sići sa Merve i uputiti se prema Safi hodajući po mjestu za hodanje, a trčeći po mjestu označenom za trčanje.
Kada stigne na Safu uradit će sve ono što je uradio i prvi put, a tako će isto postupiti i na Mervi sve dok ne upotpuni sedmi krug. Odlazak od Safe ka Mervi je jedan krug, a povratak na Safu je drugi krug. Čovjek će izgovarati na sa’ju[18] ono što želi od zikra, upućivanja dove i učenja Kur’ana. Kada završi sedmi krug (na Mervi) muškarac će obrijati glavu (to je bolje) ili skratiti kosu, a žena će skratiti kosu u dužini jagodice prsta.
Obaveza je da se brijanje glave obavi po čitavoj glavi ukoliko čovjek bude brijao glavu, a ako bude skraćivao kosu, onda je obaveza također da skrati kosu sa svih strana glave.
Brijanje glave za muškarca je bolje od skraćivanja kose, osim u slučaju da se umra obavlja kratak vremenski period prije hadža kada je bolje da se kosa skrati kako bi ostalo nešto kose da se za vrijeme hadža obrije.
S ovim radnjama završavaju se obredi umre.
Nakon toga prekidaju se zabrane koje su bile u toku ihrama, kao što su spolno općenje sa suprugom, namirisavanje, oblačenje odjeće i drugo.
Hvala Allahu, Gospodaru svih svjetova.
Osnova teksta je prema govoru uvaženog šejha Muhammeda ibn Saliha El–Usejmina, rahimehullah.
[1] Kupanje poslije spolnog odnosa.
[2] Ihrami su odjeća koja se sastoji iz dva dijela, donji dio koji se pričvrsti oko struka i gornji dio koji se prebaci preko ramena. Žene također imaju ihrame, ali su njeni ihrami odjeća u kojoj je inače dozvoljeno izlaziti napolje.
[3] Djelo koje je činio naš Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, za čije činjenje će čovjek dobiti nagradu.
[4] Mjesečni ciklus.
[5] Postporođajni period.
[6] Dva rekata koja se klanjaju poslije abdesta.
[7] Riječi „Telbije“.
[8] Dakle, to je dova koja se inače uči prilikom ulaska u mesdžid.
[9] Crni kamen je kamen iz Dženneta koji je ugrađen u ugao Kabe, a pravac tog ugla je označen zelenim svjetlom.
[10] Tavaf je obilazak oko Kabe sedam krugova počevši i završavši kod Crnog kamena.
[11] Jemenski ugao je ugao koji se nalazi prije ugla Kabe u kojem je Crni kamen, a pokazuje pravac prema Jemenu.
[12] Ako bi čovjek nešto pričao u toku tavafa to mu ne bi pokvarilo tavaf, međutim, bolje je da se uči zikr, Kur’an, dove i sl.
[13] Mekamu Ibrahim je mjesto gdje su bile stope Ibrahima, alejhi selam dok je pravio Allahovu kuću Kabu. Bio je blizu Kabe, ali je za vrijeme halife Omera ibnul Hattaba, radijallahu anhu, malo udaljen od nje kako bi ljudi koji tavafe mogli nesmetano i bez većih poteškoća obilaziti oko Kabe.
[14] El–Bekare, 125.
[15] Mjesto između brežuljaka Safe i Merve na kojem se obavlja sa’j, tj. hodanje između ta dva brežuljka.
[16] Safa je brežuljak koji je bliži Kabi, a Merva je udaljeniji brežuljak.
[17] Ovaj ajet se uči samo pri prvom penjanju na Safu.
[18] Odlazak od Safe do Merve i povratak na Safu.