Piše: Fahret Kadrić
Uzvišeni Gospodar iz Svoje apsolutne i savršene mudrosti odlikovao je neke ljude nad drugim ljudima. Jednima je dao posebne počasti i uzvisio ih nad ostatkom ljudskog roda. Poslanik Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, najodabraniji je i najčasniji od svih ostalih poslanika. Kur’an za njegov moral veli: „Ti si (o Muhammede), doista, na najuzvišenijem stupnju morala.“ (El-Kalem, 4) Onaj ko posjeduje najuzvišeniji moral nesumnjivo je najdostojniji da odgoji najčasniju porodicu koja je ikad kročila dunjalukom. Ta najsavršenija i najodgojenija porodica jeste Poslanikova, sallallahu alejhi ve sellem, porodica (ehlul-bejt, Alu-Muhammed).
Ko ulazi u okvire ehlul-bejta?
Prenosi Ibnu Džerir od Sa’da b. Ebi Vekkasa, radijallahu anhu, da je rekao: “Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, jednom prilikom, kada mu je spuštena objava, uzeo je Aliju, njegova dva sina (Hasana i Husejna), te Fatimu, radijellahu anhum, te ih ogrnuo svojom odjećom a potom je rekao: – Gospodaru, ovo je moja porodica i moj ehlul-bejt!” Shodno ovome hadisu, a i mnogim drugim predajama zaključujemo da u okvire ehlul-bejta mimo Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, ulaze četiri osobe: Alija, Fatima, Hasan i Husejn, radijallahu anhum. No, ehlul-bejt nije ograničen isključivo na prethodno spomenute osobe. Uvjerenje ehlu-sunneta jeste da i Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, supruge ulaze u okvire ehlul-bejta, a u nastavku ćemo spomenuti jasan kur’anski ajet kao agrument koji ide u prilog ovoj tvrdnji.
Naime, pojam ehlul-bejt u kontekstu govora o Poslanikovoj, sallallahu alejhi ve sellem, porodici spomenut je u suri Ahzab u 33. ajetu. Ajeti koji prethode ovom ajetu kao i oni koji dolaze poslije u cjelosti govore o Poslanikovim, sallallahu alejhi ve sellem, suprugama. Uzvišeni Allah kaže: „I boravite u kućama svojim (o žene Vjerovjesnikove), i ljepotu svoju, kao u davno pagansko doba, ne pokazujte, i namaz obavljajte i zekat dajite, i Allaha i Poslanika Njegova slušajte! Allah želi da od vas, o ehlul-bejte, grijehe odstrani i da vas potpuno ocisti.” Tumačeći posljednu rečenicu ovog ajeta Ibn Kesir zastupa stav da su ove riječi Allaha Uzvišenog jasan šerijatski tekst na osnovu kojeg se dokazuje da žene Allahovog poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, ulaze u sastav ehlul-bejta. One su povod objave ovog ajeta, a povod objave ulazi u objavu, u vezi s čim postoji potpuna saglasnost među ulemom. Na koncu kažemo da u okvire Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, porodice ulaze njegove supruge, kći Fatima, zet Alija te njihovo dvoje djece Hasan i Husejn, radijjalahu anhum.
Odlike i vrijednosti pripadnika ehlul-bejta
Zejd b. Erkam prenosi hadis u kojem stoji da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Ja vam ostavljam dvije velike stvari: prva je Knjiga Uzvišenog Gospodara, u njoj je uputa i svjetlo, pa je prihvatite i čvrsto je se pridržavajte! Zatim je podsticao na pridržavanje i razvijanje ljubavi prema Allahovoj Knjizi, a potom je rekao: – I druga stvar je moj ehlul-bejt. Podsjećam vas na Allaha u pogledu mog ehlul-bejta! Podsjećam vas na Allaha u pogledu mog ehlul-bejta! To je ponovio tri puta.“ (Muslim) Kao što se iz hadisa jasno vidi, Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nam je u emanet ostavio da se brinemo za njegov ehlul-bejt i da ih volimo te da im poštovanje iskazujemo. A kako i ne bismo kada je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem za svoju kćerku Fatimu, r.a. kazao: „O Fatima! Zar te ne čini zadovoljnom to što si najbolja među ženama vjernika, ili najodabranija žena ovoga ummeta?“ (Muttefekun alejhi) Za svoga zeta i amidžića Aliju, r.a je kazao: „Ti (o Alija) si od mene i ja sam od tebe.“ (Buhari) U hadisu kojeg prenosi Usame b. Zejda stoji da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, za Hasana i Husejna, r.a. rekao: „Ovo su sinovi moji, i sinovi moje kćeri; Moj Allahu, zaista ih ja volim pa neka su Tebi dragi i neka Ti je drag onaj ko njih voli.“ (Tirmizi)
Ehlu-sunnet i ehlul-bejt
Kao što je evidentno iz prethodno citiranih predaja vrijednost ehlul-bejta je odista velika a njihov je položaj poseban. Stoga je stav i uvjerenje pripadnika ehlu-sunneta da je poštovanje i iskazivanje ljubavi prema pripadnicima ehlul-bejta obaveza. Pripadnici ehlu-sunneta u ovoj obavezi svakodnevno ustrajavaju spominjući Poslanikovu, sallallahu alejhi ve sellem, porodicu na svakom namazu učeći: „Allahume salli ala Muhammedin we ala ali Muhammed…“ Riječi ‘ali Muhammed’ označavaju Poslanikovu, sallallahu alejhi ve sellem, porodicu.
Neosporavajući položaj i mjesto koje pripadnicima ehlul-bejta zaista pripada, pripadnici ehlu-sunneta svoje vjerovanje u pogledu ehlul-bejta baziraju na temeljima jasnih predaja bez omalovažavanja i zanemarivanja prava koja pripadaju ehlul-bejtu. S druge strane, pripadnici ehlu-sunneta ne pretjeruju u pogledu iskazivanja ljubavi i poštovanja prema ehlu-bejtu. Mi ih volim i poštujemo, ali ipak znamo da su oni samo ljudi koji nemaju niti su ikada posjedovali božanska svojstva. Naše vjerovanje u pogledu ehlul-bejta mora biti umjereno bez pretjerivanja ali u isto vrijeme položaj i značaj ehlul-bejta ni po koju cijenu ne smije biti zanemaren i zapostavljen.
Ako se želimo približiti Allahu i sebi priskrbiti nešto od prefinjenog ahlaka i morala kojeg je posjedovala najodgojenija i najčasnija porodica onda se neminovno moramo posvetiti iščitavanju literature koja govori o njihovim životima. Porodica koju je lično odgojio Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, zasigurno odiše najprefinjenijim i najposebnijim svojstvima koja ćemo apsorbovati jedino ako se pobliže upoznamo s odlikama i posebnostima ehlul-bejta.