Priredio: Sead ef. Jasavić
Blizina berzi, pijaca, trgovina i stovarišta robe: Od Ebu Hurejre, r.a., se prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Neće nastupiti Sudnji dan sve dok se ne pojave mnoge fitne – smutnje i neredi, dok se ne uveća laganje i dok se pijace-tržnice ne budu veoma približile.” (Ahmed, 2/519.) Od Ebu Hurejre r.a., se prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Sudnji Dan neće nastupiti sve dok znanje ne nestane, dok se fitne – smutnje i neredi ne pojave, dok se laganje ne uveća, dok se vrijeme ne okrati, dok se trgovi i pijace međusobno ne približe, i dok se ne uveća heredž. Bi rečeno: Što je to heredž? Reče: Ubistvo.“ (Sahih, Ibnu Hibban, br.6718.)
Ebu Hurejre r.a., pripovjeda kako je neki čovjek došao Allahovom Poslaniku s.a.w.s., upitavši ga: Kada će Sudnji Dan? Poslanik s.a.w.s., reče: Upitani o tome ništa ne zna više od onoga koji pita! Poduči nas onda nekim od predznaka Sudnjega Dana – reče ovaj. Poslanik s.a.w.s., reče: „Kad se trgovine međusobno zbliže. Šta znači to kad se trgovine međusobno zbliže – upita čovjek? Poslanik s.a.w.s., reče: Kad se ljudi počnu jadati jedni drugima kako slabo zarađuju; vanbračne djece će tada biti mnogo, ogovaranje će se rasprostranit, bogataši će se poštovati i cijeniti, griješnici će po džamijama glasove podizati, kriminalci će biti gornji, a blud će biti javan!“ (Ibnu Merdivejh)
Mekhul prenosi da je neki čovjek prišao Poslaniku s.a.w.s., upitavši ga: Kada će nastupiti Sudnji Dan? Poslanik s.a.w.s., reče: Upitani o tome ništa ne zna više od onoga koji pita – ali su ovo neki od predznaka Sudnjega Dana: „Zbližavanje trgovina, kiša bez ploda, pojava gibeta-ogovaranja, pojava vanbračne djece, poštovanje i respekt prema bogatašima, galama po džamijama od strane griješnika, loši će ovladati dobrima – pa ko doživi to vrijeme, neka bježi sa svojom vjerom i nek’ se strogo drži svoje kuće!“ (el-Fiten, el-Mervezi, br.1796.)
Šejh Hamud el-Tuvejdžeri, u svom djelu „Ittihaful-Džema’ah fil-Fiteni vel-Melahimi ve Ešratil-Sa’ah“, 1/498-499., kaže:
“Što se blizine pijaca/tržnica tiče, njeno tumačenje se navodi u jednom (daif) hadisu, u kojem se kaže da se misli na slabost tržišta i njegovu stagnaciju uz veoma male zarade. Spolja gledajući, a Allah, dž.š., najbolje zna, to je ipak znak velike međusobne blizine ljudi (tj. gradova), čemu smo svi svjedoci. Sve je to uzrokovano raznim prevoznim sredstvima, vazdušnim, kopnenim i morskim, kao i raznim električnim aparatima koji prenose glas, poput radija, televizije i internet medija i mobilne telefonije televizor koji približiše i zbližiše zemaljske berze, pijace i trgovine.
Neće doći do promjene cijena nekog artikla, na nekom mjestu, a da za to odmah ne saznaju drugi trgovci ili pak većina trgovaca po svijetu; poskupljavajući svoju robu, ako je došlo do poskupljenja, ili joj smanjuju cijenu ako je došlo do toga. Trgovci po robu odlaze svojim automobilima, pa makar se trgovine i stovarišta nalazila na udaljenosti i do jednog dana hoda. Sa avionima odlaze u mjesta koja su udaljena na mjesec i više dana hoda, momentalno završavaju svoje potrebe i vraćaju se odmah u toku ili sljedećeg dana.
Berze, pijace i trgovine su se međusobno zbližile na jedan od tri načina:
a) brzina saznavanja poskupljenja cijena ili njihova pada i sniženja,
b) brzina kretanja od jedne berze-pijace ka drugoj, pa makar među njima bila velika razdaljina,
c) njihova blizina se može ogledati i u visini cijena i procjeni robe od strane vlasnika u čemu će ih momentalno pratiti drugi trgovci.“
Brza i svakodnevna kupo-prodaja koja se danas vrši putem interneta je najbolji primjer ostvarenja spomenutog hadisa u našem vremenu. Čovjek je u mogućnosti da, iz svoje kuće, pretražuje, razgleda i kupuje milione artikala raznih vrsta roba, a isto tako je u stanju da, direktno iz svoje kuće, nudi i stavlja na prodaju šta god hoće od svoje robe – što nam samo ukazuje na to da se nalazimo u Ahiriz-Zemanu, i da je Sudnji Dan mnogo blizu. Internet je doprinio ekspresnom savlađivanju vremenskih i prostornih razlika i udaljenosti.
Trgovine i kupo-prodaje su se danas toliko međusobno približile da u jednom tržnom centru možete naći gotovo svu vrstu robe. Dakle, približavanje trgovina se desilo kako vremenski tako i prostorno, a također i u cijenama kao i u načinu kupo-prodaje, što sve zajedno samo potvrđuje riječi Allahovog Poslanika s.a.w.s.: “Neće nastupiti Sudnji dan sve dok se ne pojave mnoge fitne – smutnje i neredi, dok se ne uveća laž i dok se pijace/tržnice ne budu veoma međusobno približile.” (Ahmed, 2/519.) – što u njegovo s.a.w.s., vrijeme, kao i hiljadu godina nakon njega, apsolutno nije bilo na snazi, već su ljudi po nekoliko dana ili sedmica ili mjeseci znali provoditi u ćiradžijstvu i karavanama i putovanju, kako bi se snabdjevali osnovnim životnim namirnicama, a i kako bi prodali ili trampili svoje proizvode za nešto drugo. Danas je sve to mnogo drugačije, mnogo lakše i mnogo bliže, ali i ta blizina kupo-prodaje može nositi u sebi brojna laganja i prevare čemu su skloni trgovci, što kasnije sa sobom dpnosi fitne, iskušenja i probleme – stoga molimo Allaha dž.š., da nas sačuva fitni i iskušenja, vidljivih i nevidljivih. Amin, ja rabbe-‘alemin!
Priredio: Sead ef. Jasavić, prof.fikha