Priredio: Sead ef. Jasavić
Brzi protok vremena: Ebu Hurejre r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Vrijeme će se približit-okratit, dobrih djela će malo biti, sebičnjaštvo će se pojaviti, a heredž će se povećati! Što je to heredž – upitaše. Reče: Ubistva, ubistva!“ (Sahihul-Buhari, br.6037.) Ebu Hurejre r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Vrijeme će se približiti-okratiti, znanje će nestati, fitne i smutnje će se pojaviti, kao sebičnjaštvo, a heredž će se uvećati. Bi rečeno: Što je to heredž? Reče: Ubistvo!“ (Sahihu Muslim, br.6964.)
Enes b. Malik r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Neće nastupiti Sudnji Dan sve dok se ne okrati vrijeme, kada će godina biti poput mjeseca, mjesec poput džumaha, džum’ah poput jednog dana, dan poput sata a sat poput upaljenje šibice!“ (Sunen Tirmizi, br.2332.)
Od Ebu Hurejre r.a., se prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Okratiće se vrijeme, imetka će biti dosta, smutnje će se pojaviti, a heredž će se uvećati. Rekoše: Što je to heredž, o Allahov Poslaniče? Reče: Ubistvo, ubistvo!“ (Musned Ahmed, br.10802.)
Oko stvarne činjenice, šta to u stvari znači, učenjaci su se razišli na nekoliko mišljenja:
1- Pod brzinom protoka vremena se misli na manjkavost nafake u tom vremenu. Ibnu Hadžer rhm. kaže: “Ovo smo osjetili još u našem vremenu. Svjedoci smo brzine prolaska vremena koje nismo zapamtili u doba onih koji su živjeli prije nas.” Fethul-Bari, 13/16.
2- Pod brzinom protoka vremena se misli na vrijeme u kojem će se pojaviti Mehdi i Isa a.s.. U tom vremenu će ljudi uživati u dunjalučkim ljepotama, izobilju, sigurnosti i prednjačenju pravednosti. U takvim okolnostima ljudima se dani užitaka čine vrlo brzim i kratkim, makar oni i dugi bili, dok im se trenuci poteškoća čine veoma dugim, makar i kratki bili.
3- Pod brzinom protoka vremena se misli na stanje naroda zbog pomanjkanja vjere, tako da, skoro, među njima neće biti onih koji će upućivati na dobro a odvraćati od zla. Nadvladat će griješenje, pojavit će se veliki broj griješnika i prestupnika. Sve to će biti uzrokom ostavljanja traženja znanja i zadovoljstvom sa neznanjem. Po pitanju znanja svi su ljudi različiti, samim različitim stepenima znanja; kao što kaže Uzvišeni: “a nad svakim znalcem ima još znaniji.” (Jusuf, 76)
4- Pod brzinom protoka vremena se misli na veliku rasprostranjenost prevoznih sredstava, vazdušnih i kopnenih, koji se odlikuju velikom brzinom, što svakako, sve udaljene stvari čini bliskim.
5- Pod brzinom protoka vremena se misli na stvarnu njegovu brzinu, koja će nastupiti pred Sudnji dan. Do ovoga još nije došlo, što nam
potvrđuje i činjenica stanja koje će biti sa pojavom Dedždžala. Dan će biti kao godina, potom kao mjesec, potom kao sedmica. Isto kao što će se ovako produživati dani, tako će se i smanjivati. To sve je uzrokom poremečaja svjetskih zakona i blizina nestanka ovoga svijeta.
Ibn Ebu Džemre kaže: “Postoji vjerovatnoća da se pod brzinom protoka vremena misli na njegovu kratkoću, prema onome što nam je navedeno u hadisu: “Neće nastupiti Sudnji dan sve dok godina ne postane kao mjesec”. Prema tome, ovo skraćenje može biti stvarno ili imaginarno (zamišljeno): Što se stvarnog tiče, ono se još nije dogodilo, i to je jedno od pojava koje će se dogoditi pred sami Sudnji dan. Što se imaginarnog tiče, ono ima svoju dužinu od same svoje pojave. To dobro poznaju vjerski i ovozemaljski učenjaci. Svi oni su svjedoci da nemogu uraditi i dostići onoliko koliko su nekada radili. Svaki od njih se žali na to s nepoznavanjem pravog razloga. Moguće je da se to događa zbog smanjenog imana (vjerovanja) i pojave raznih naopakih radnji. To sve bi uzrokom da se na to ne obazire mnogo ljudi, bez obzira koliko mogu učiniti na poboljšanju onoga što ih sve zaokuplja. Nema sumnje da je nafaka u zemlji i na zemlji povezana sa snagom imana, izvršavanjem naredbi i čuvanjem od onoga što je zabranjeno. Dokaz tome su riječi Uzvišenog Allaha: “A da su stanovnici sela i gradova vjerovali i grijeha se klonili, Mi bismo im blagoslove i s neba i iz zemlje slali…” (Al-A’raf, 96)