Priredio: Sead ef. Jasavić
Kada robinja rodi sebi gospodara: U podužem hadisu Džibrila, spominje se da je Allahov Poslanik s.a.v.s., rekao: “Obavijestit ću te o predznacima Sudnjeg dana: Kada robinja rodi sebi gospodara.” (Buharija, 1/114.) U Muslimovoj predaji se navodi: “Kada robinja rodi svoga gospodara.” (Muslim, 1/163.) Ulema se razišla po pitanju ovih hadisa na nekoliko mišljenja, od kojih hafiz Ibn Hadžer rhm., spominje četiri:
1. Imam el-Hattabi rhm., kaže: “To znači širenje islama, ovladavanje nevjerničkim i neislamskim mjestima, te i njihovo porobljavanje. Kada čovjek bude imao u vlasništvu robinju koja mu rodi dijete, onda to njeno dijete dolazi na stepen njenog gospodara, samim tim što je ono dijete njena upravitelja.” Imam el-Nevevi rhm., spominje da je ovo mišljenje velikog broja učenjaka. (Ima i onih koji smatraju da je situacije obrnuta tj. da će nevjernici ovladavati muslimanskim državama, pa će im robiti žene i djecu, koje će odvajati jedne od drugih, pa će se dešavati da se kasnije, iz neznanja, spoje međusobno)
Hafiz Ibn Hadžer rhm., kaže : “Njegovo (el-Hattabijevo) mišljenje je diskutabilno, jer je porod robinja bio prisutan i u vrijeme kada je izrečen ovaj hadis, dok se zauzimanje nevjerničkih gradova i uzimanja istih u roblje dešavalo s početka širenja islama. Ovo što nam je navedeno u hadisu govori nam o stvarima koje će se desiti pred sami Sudnji dan.”
2. Da će vlasnici robinja prodavati robinje koje su im rodile djecu. To će se toliko proširiti da će doći vrijeme da će ih kupovati njihova vlastita djeca a da neće znati ništa o tome.
3. Da robinja rodi dijete sa slobodnim čovjekom (tj. osobom koja nije rob), ili u prostituciji, potom vlasnik proda robinju, koja se kreće od vlasnika do vlasnika, sve dok je kasnije ne kupi njen sin (ne znajući da mu je ona mati), ili pak njena kći. Ovo se svodi na metodologiju malo prijašnjeg izlaganja.
4. Da dođe do neposlušnosti djece prema svojim roditeljima, tako da se počnu ponašati prema njima kao da su njihovi vlasnici a da su im roditelji roblje, zbog raznih vrsta prezira, zlostavljanja, udaranja, iskorištavanja. Sve je ovo metaforički nazvano robovanjem. Rabb je, ustvari, istinski odgajatelj, o čemu nam zbori predaja od Ajše r.a., u kojoj stoji da je čula Poslanika s.a.w.s., kako kaže: „Neće nastupiti Sudnji Dan, sve dok dijete ne postane osoro i ljuto…“ (el-Mu’udžem el-Evsat, Taberani, br.6427.)
Hafiz Ibn Hadžer rhm., kaže: “Ovo mišljenje je kod mene najbliže stvarnosti, zbog same svoje sadržine, koja nas upućuje na neobična i čudna stanja u kojima se nalazi ovaj ummet. Kada dođe vrijeme da se normalne pojave počnu javljati u suprotnim (nenormalnim) pojavama, znajmo da je Sudnji dan blizu, kao na primjer: kada dijete postane roditelj ili odgajatelj, kada donji postane gornji, što odgovara sljedećem predznaku Sudnjeg dana: „Kada goli i bosi postanu kraljevi (vladari) na Zemlji.” (Fethul-Bari, 1/122-123.)
5. Navest ćemo i peto mišljenje koje zastupa Ibn Kesir, Allah mu se smilovao, a ono glasi: “Pred sami Sudnji dan roblje će postati moderno, tako da će se kod nekog čovjeka robinja više pitati nego li slobodne žena”, upoređujući to sa dijelom hadisa: “Kada vidiš gole i bose i siromašne kako se nadmeću u gradnji kuća.”
Svi smo svjedoci tome da je neposlušnost prema roditeljima veoma raširena bolest, a da stvar bude još gora slabo je ko od nas imun na nju odnosno svi smo joj itekako podložni. U skladu s time, navešćemo par ajeta i hadisa, koje ćemo koristiti kao lijek ili pak preventivu kako bi se zaštitili kobnih posljedica ove opake bolesti:
Allah dž.š., kaže: „Gospodar tvoj zapovijeda da se samo Njemu klanjate i da roditeljima dobročinstvo činite. Kada jedno od njih dvoje, ili pak oboje, kod tebe starost dožive, ne reci im ni: “Uh!”, i ne podvikni na njih, i obraćaj im se riječima poštovanja punim. 24. Budi prema njima pažljiv i ponizan, i reci: “Gospodaru moj, smiluj im se, oni su mene, kad sam bio dijete, njegovali i pazili!” (el-Isra’, 23,24.)
Allah dž.š., kaže: „Mi smo svakog čovjeka zadužili time da bude dobar prema roditeljima svojim. Ali, ako te oni budu nagovarali da Meni nekoga ravnim smatraš, o kome ti ništa ne znaš, onda ih nemoj poslušati u tome. Meni ćete se svi vratiti, pa ću vas Ja o onome što ste radili obavijestiti.“ (Ankebut, 8.)
Poslanik s.a.w.s., kaže: „Hoćete li da vas obavijestim o najtežem grijehu…“ U ovom hadisu je spomenuo i neposlušnost prema roditeljima. (Muttefekun ‘alejh)
Poslanik s.a.w.s., kaže: „Raziluk i zadovoljstvo Allaha dž.š., je u raziluku i zadovoljstvu roditelja; srdžba i ljutnja Allaha dž.š., je u srdžbi i ljutnji roditelja!“ (Sahih. Sunen Tirmizi, 1900.)
Poslanik s.a.w.s., kaže: „Roditelj je središnji ulaz dženneta, pa ako hoćeš čuvaj, a ako hoćeš gubi!“ (Sahih. Sunen Tirmizi, 1901.) tj. sačuvaj ta vrata za sebe ili ih izgubi!
Poslanik s.a.w.s., kaže: „U džennet neće ući „Akk“ – osoba koja je neposlušna prema svojim roditeljima, niti „Mennan“ – osoba koja kada nešto da to drugima uvjek spočitava, niti notorni alkoholičar, niti osoba koja barata sihrovima i magijom!“ (Sahih. Sunen Nesa’i, 8/318.)
Abdullah b. Omer r.a., kaže: „Došao je jedan beduin Poslaniku s.a.w.s., kada ga upita: Koji su teški grijesi? Poslanik s.a.w.s., mu reče: Obožavati nekog drugog mimo Allaha dž.š.! A potom koji: Reče: Neposlušnost prema roditeljima! A potom koji: „Lažna zakletva!“ (Sahihul-Buhari, 6675.)
Poslanik s.a.w.s., kaže: „U džennet neće ući osoba koja je neposlušna prema roditeljima, kao i ona koja poriče kader – Allahovo određenje!“ (Sahih. Musned Ahmed, 6/441.)
Od Amra b. Murreh el-Džuhenija se bilježi da je neki čovjek rekao: „O Allahov Poslaniče, ako budem klanjao pet dnevnih namaza, i budem postio mjesec Ramazana, i budem davao propisani zekat, i budem obavio hadždž – šta zaslužujem? Poslanik s.a.w.s., mu reče: Ko tako bude postupao biće proživljen sa poslanicima, iskrenim i šehidima – ali samo ako ne bude bio neposlušan prema svojim roditeljima!“ (Sahihu Ibnu Hibban, br. 3438.)
Od Ebu Bekre r.a., se bilježi sljedeća predaja: „Svi grijesi se znaju ostaviti za na Sudnji dan izuzev neposlušnosti prema roditeljima; zbog toga čovjek biva kažnjen i na ovom svijetu!“ (Hasen. Hakim 4/156.)
Poslanik s.a.w.s., kaže: „Dijete se ne može odužiti svom roditelju, osim u slučaju da ga nađe među zarobljenicima i robljem, pa ga kupi i oslobodi ga ropstva!“ (Sahihu Muslim, 1510.)
Poslanik s.a.w.s., kaže: „Neka je Allahovo prokletstvo nad neposlušnikom prema svojim roditeljima!“ (Hasen. Hakim, 4/153.)
Od Vehba b. Munebbiha rhm., se bilježi da je rekao: „Alah dž.š., je rekao: O Musa, poštuj roditelje svoje, a onaj ko to radi biće mu život duži, i imaće dobro dijete. Ko bude neposlušan roditeljima svojim, život će mu biti kraći, i imaće neposlušno dijete!“
Ka’ab rhm., je rekao: „Tako mi Onoga u čijoj je ruci moja duša – Allah krati život neposlušniku prema roditeljima svojim kako bi ga što brže kaznio, a povećeva život osobi poslušnoj roditeljima svojim kako bi ga što više nagradio!“
Priredio: Sead ef. Jasavić, prof.fikha
Imam „Sultanija“ džamije, Plav, CG