Priredio: Sead Kumro
Pod ustrajnošću se podrazumijeva čvrsto pridržavanje islamskih principa, kako u ispravnom vjerovanju, tako i u djelima i ponašanju. U ovom vremenu raširilo se shvatanje ustrajnosti kao ustrajnosti u vjeri općenito. Iltizam u arapskom jeziku znači držanje za nešto, dok je upotreba riječi istikamet prikladnija, jer je istikamet terminološki izraz koji se navodi u Kur’anu i sunnetu. Sufjan b. Abdullah, radijallahu anhu, pitao je Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: ”O Allahov Poslaniče, reci mi nešto o islamu, za što nikoga drugog neću pitati?” Reče: ”Reci: Vjerujem u Allaha, a zatim ustraj.” (Muslim)
Također, rekao je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: ”Ustrajte, blago li se vama ako ustrajete.“ (Ibn Madže, vjerodostojan, od Ebu Umame)
Poslanik, sallallahu aleji ve sellem, rekao je: ”Ustraj i uljepšaj svoje ponašanje prema ljudima.” (Hakim, Ibn Hibban)
Allah Uzvišeni naredio je Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, da ustraje, a to je ujedno i naredba onima koji ga slijede. Kaže Uzvišeni: ”Ti ustraj, kao što ti je naređeno, i oni koji su uz tebe, i ne prelazite mjeru, jer On vidi ono što radite.” (Prijevod značenja Hud,112.)
Sada ćemo navesti nekoliko definicija ustrajnosti, zatim ćemo spomenuti općenito značenje ustrajnosti u Allahovoj vjeri.
Prenosi se da je Ebu Bekr, radijallahu anhu, za riječi Uzvišenog: ”Oni koji kažu naš Gospodar je Allah, a potom ustraju” (prijevod značenja Fussilet, 30), rekao: ”Neće mu nikoga ravnim smatrati”, tj. ustrajat će u tevhidu.
Omer, radijallahu anhu, rekao je: ”Ustrajnost je da ustraješ u naredbama i zabranama, a ne da se izvlačiš poput lisice”, tj. da radiš ono što je naređeno i da se kloniš onoga što je zabranjeno.
Od Alije, radijallahu anhu, prenosi se da je za ustrajnost rekao: ”Obavljajte farzove.”
Od Hasana, rahmetullahi alejhi, prenosi se da je rekao: ”Ustrajte u Allahovoj odredbi, pokoravajte Mu se i izbjegavajte grijehe.”
Ibn Tejmijje, rahmetullahi alejhi, rekao je: ”Ustrajte u ljubavi i ibadetu prema Njemu, i ne okrećite se od Njega ni desno ni lijevo.”
Rekao je En-Nevevi, rahmetullahi alejhi: ”Ustrajnost je obaveza pokornosti Uzvišenom.”
Ibn Kajjim, rahimetullahi alejhi, rekao je: ”Ustrajnost je naziv za sve što spada u vjeru. To je iskreno ispovijedanje vjere Allahu Uzvišenom, i ona je povezana sa riječima, djelima, stanjima i namjerama.”
Kao da je Ibn Kajjim, u svojoj definiciji ustrajnosti, obuhvatio sve što je prethodno spomenuto. Tako je ustrajnost zajednička riječ za ustrajnost u tevhidu, naredbama i zabranama, u obavljanju farzova, ostvarenju ibadeta, u ljubavi prema Allahu, u pokornosti Njemu Uzvišenom i u ostavljanju grijeha.
Kaže Ibn Redžeb: ”Ustrajnost je slijeđenje Pravog puta, bez naginjanja desno ili lijevo. A to podrazumijeva činjenje dobrih djela, spoljašnjih i unutrašnjih, i ostavljanje svih grijeha. Stoga ova oporuka sadrži sve vrline vjere.”
Abdurrahman es-Sa’di rekao je: ”Ustrajnost je neprekidna pokornost Allahu i Njegovom Poslaniku.”
Ovo nam pokazuje da je ustrajnost Allahova vjera koju je On propisao, kao i uputa Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Stoga je onaj kojeg opisujemo da se drži vjere, na prirodi i osnovi koju je Allah naredio svakom muslimanu, a to je da izvršava obaveze i da se pokorava Allahu.
Onaj koji ustrajava u vjeri, on izvršava obaveze i kloni se zabrana, i ustrajava u pokornosti i izvršavanju obaveza, kao i u ljubavi i u robovanju. To je osnova kod svakog muslimana.
Nažalost, mi danas vidimo one što ustrajavaju, i mislimo da je to nešto dobrovoljo i pohvalno! I vidimo one koji su upali u grijehe, i čine ružna djela, pa kažemo: Ovo je normalna osoba!!! Ne, tako mi Allaha! Ovo nije normalna osoba, ova osoba je nemarna prema svojoj vjeri.
Ustrajnost je Allahova vjera, i svako onaj koji se ne drži Allahove vjere, pa kako za njega da kažemo da je na osnovi. Kaže Uzvišeni: ”Kur’an je samo pouka svjetovima, onome od vas koji hoće da je ustrajan” (prijevod značenja Et-Takvir, 27-28), tj. ko želi da vjeruje.
Ustrajnost je i slijeđenje upute Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, a onaj ko je ne bude slijedio, u velikoj je opasnosti, jer je najbolja uputa – Poslanikova, sallallahu alejhi ve sellem, uputa, a najgore su stvari inovacije, jer svaka inovacija je novotarija, a svaka novotarija je zabluda, i svaka zabluda vodi u Vatru. Stoga su za ispravnost nekog djela potrebne dvije stvari: iskrenost i dosljedno slijeđenje Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.
Kaže Allah Uzvišeni: ”I doista, ovo je Pravi put Moj, pa se njega držite i druge puteve ne slijedite, pa da vas odvoje od puta Njegova, to vam On naređuje da bi ste Ga se bojali.” (Prijevod značenja El-Enam, 153.)
Vidimo da je ustrajnost slijeđenje Pravog puta i da onaj koji bude slijedio neke druge puteve, upada u nevolju i opasnost da se ne vrati na Pravi put, i tako zaluta i bude upropašten.
Stoga je Allah Uzvišeni naredio Svome Poslaniku i ummetu da se drže Pravog puta, rekavši: ”Ti ustraj, kao što ti je naređeno, i oni koji su uz tebe, i ne prelazite mjeru, jer On vidi ono što radite.” (Prijevod značenja Hud, 112.) Allah je naredio Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i onima koji su sa njim, da ustraju kao što im je naređeno i da ne idu niti desno niti lijevo, i da ne pretjeruju i da ne prelaze ono što im je Allah propisao.
Ibn Abbas, radijallahu anhuma, rekao je za ovaj ajet: ”Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, nije objavljen teži ajet od ovoga, stoga je i rekao: ‘Osijedila me sura Hud i njene sestre’” (misli se na sure Vakia, Murselat, Nebe’, Et-Takvir; Tirmizi, vjerodostojan).
Iz knjige: ”Ustrajnost – odlike i zapreke“, autora šejha Musneda el-Kahtanija