Sudnji Dan i njegovi predznaci… (09.dio)

sanel
By sanel

Priredio: Sead ef. Jasavić
Allah dž.š., kaže: „I upozori ih na bliski Sudnji dan kada će srca do grkljana doprijeti i popriječiti se, kada nevjernici ni prisna prijatelja ni posrednika neće imati koji će uslišan biti.“ (el-Mu’umin, 18.) Avf b. Malik r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Računaj da će se desiti šest stvari pred nastup Sudnjega Dana: moja smrt, oslobođenje Jerusalima (Bejtul-Makdis), i kuga od koje će se umirati isto onako kako pomor zna pogoditi brave. Nakon toga će se pare i bogatstvo raširiti toliko da će se čovjeku davati 100 dinara-zlatnika, a on će se zbog toga naljutiti! Zatim slijedi fitna – smutnje, iskušenja i ratovi, koji neće poštedjeti ni jednu arapsku kuću…“ (Sahihul-Buhari, br.3176.)

Pojava fitni – smutnji i iskušenja

Riječ fitna prvashodno označava iskušenje, ispit i probu, ali se kasnije ustalila njena upotreba u značenju svega lošeg i ružnog poput grijeha, nevjerstva, ubijanja, paljevina, smutnji itd..

Poslanik s.a.w.s., je između ostalog nagovijestio i period nastanka velikih fitni – smutnji i iskušenja, perioda u kojima će se pomiješati istina sa neistinom, kada će se razdrmati mu’mini i vjernici, pa će osvanuti vjernicima a omrknuti nevjernicima, ili će omrknuti kao vjernici a osvanuti kao nevjernici, kad god se budu takve fitne javljale. Vjernik će govoriti: Ovo će da me upropasti, pa kada bi jedno iskušenje prošlo naići će drugo za koje će reći: E ovo je to koje se neće moći preteći, i tako će se fitne u nedogled smjenjivati sve do nastupa Sudnjega Dana.

Ebu Musa el-Eš’ari r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Pred nastup Sudnjega Dana nastupiće Fitne – smutnje i iskušenja, nalik mračnim noćnim tminama, kada će čovjek osvanuti kao vjernik a omrknuti kao nevjernik, ili će omrknuti kao vjernik a osvanuti kao nevjernik. Onaj koji će tada sjediti biće bolji od onoga koji stoji, a onaj koji stoji će biti bolji od onoga koji hoda, a onaj koji hoda biće bolji od onoga koji trči. Polomite kacige vaše, iskidajte tetive sa vaših lukova i strijela, a sabljama o kamen udrite. Ako vam neko s lošom namjerom dođe nek’ postupi onako kako je bolji od dvojice sinova ademovih postupio!“ (Musned imama Ahmeda, 4/408.; ‘Avnul-Ma’abud šerh Sunen Ebi Davud, 11/337.; Sunen Ibnu Madždže, 2/1310.; Mustedrek el-Hakim, 4/440., i kaže: Ovo je hadis sahih seneda, i ako ga Buharija i Muslim ne bilježe. Imam Zehebi rhm., se nije izjasnio po pitanju ovog hadisa.)

Ovaj hadis aludira na to da će muslimani zapadati u međusobne fitne i sukobe zbog raznoraznih razloga. Ako je problem među njima toliko očit i jasan, i jasno se prepoznaje ko je zalim a ko mazlum, i lako je razlučiti između toga ko je nasilnik a ko potlačeni – onda je muslimanu obaveza da tada stane zulumćaru nepravednom na put, a da pomogne mazluma potlačenog.

U slučaju da neki problem nije očit i jasan, i da se teško može razaznati ko je zalim a ko mazlum, i ne bude se moglo lako razlučiti između toga ko je nasilnik a ko potlačen – onda će u toj situaciji musliman da se ustegne od sukoba, i neće svojim fizičkim zalaganjem pomagati ni jednu od zaraćenih i suprostavljenih strana. Ovo je pravilo onda kada je u pitanju među-muslimanski sukob, a ako je u pitanju sukob muslimana sa nemuslimanom – onda nam je u svakom slučaju obaveza fizički i na svaki drugi način odbraniti muslimana od napada nemuslimana!

U svakom slučaju musliman je osoba koja je pravedna, koja voli pravdu i na svaki način je pomaže i štiti. Jedino onog momenta, kada čovjek ne može razaznati šta je pravda a šta nepravda, jer je određena situacija mnogo šubheli i nejasna – onda će musliman prvashodno čuvati samoga sebe od toga da ne bude jedan od nepravednih zulumćara čineći ili govoreći nešto što nije trebao ili nije smio.

Ebu Hurejre r.a., prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: „Preteknite dobrim djelima fitne koje će nastupiti nalik mračnim noćnim tminama, kada će čovjek osvanuti kao vjernik a omrknuti kao nevjernik, ili će omrknuti kao vjernik a osvanuti kao nevjernik – prodajući svoju vjeru za nešto malo dunjaluka!“ (Šerhul-Nevevi ala Sahihi Muslim, 2/133.)

Ovaj hadis Poslanika s.a.w.s., traži od nas da naše slobodno vrijeme ispunimo dobrim djelima raznih tipova, jer nas može zadesiti vakat kada nećemo biti slobodni već itekako zauzeti, kada nećemo moći usredsrediti se na činjenje dobrih djela, jer će šanse za to tada biti male. Poslanik s.a.w.s., je rekao: „Iskoristi pet stvari prije nego li nastupe drugih pet: mladost prije starosti, zdravlje prije bolesti, bogatstvo prije siromaštva, slobodno vrijeme prije zauzetosti, i život prije smrti!“

Ovaj hadis nam potvrđuje to da je dunjaluk ono što lomi vjeru kod čovjeka, i da je dunjaluk ono zbog čega čovjek može ostati običnim nečovjekom bez imalo ljudskotine. Želja i pohlepa za dunjalukom je ono što čovjeka može da nagna na to da prodaje i svoju dušu, i svoje srce, i svoju kožu, i svoje dostojanstvo, i svoje JA – sve ono čemu se nikako i nikada ne smije odrediti cijena. Onog momenta kada čovjek odredi svome srcu, svojoj duši i svojoj koži cijenu – on tog momenta prestaje biti čovjek. On tog momenta odmah postaje obična trgovačka roba, koja možda danas ima cijenu, ali kojoj koliko sjutra može opasti cijena, a može otići i u bescijenje!

Ummu Seleme r.a., žene Allahovog Poslanika s.a.w.s., se prenosi: „Jedne noći se Poslanik s.a.w.s., probudio uplašen, pa reče: Subhanallah! Šta je sve od bogatstva Allah dž.š., dao, i šta je sve od fitni – smutnji i iskušenja, dao!? Imal’ ko da probudi žene po sobama da ustanu klanjati noćni namaz; mnogo pokrivenih s dunjaluka će biti golo na Sudnjemu Danu!“ (Fethul-Bari šerh Sahihil-Buhari, 13/20.)

Traženje utoke kod Allaha dž.š., putem učenja Dova i klanjanja namaza – to je sunnet Muhammeda s.a.w.s., kada čovjek zapadne određenih fitni – smutnji i iskušenja. Nikako nemojmo smećati sa uma ovo pravilo, a s obzirom da su fitne svakodnevne to znači da jedan revnosni musliman mora da je svakoga dana redovan na namazu i u iskrenim dovama!

Od Abdullaha b. Amra b. el-‘Asa r.a., se prenosi slijedeće: „Poslanikov s.a.w.s., glasnik poče uzvikivati: Namaz se uspostavlja džematile klanjati (el-salatu džami’ah) – pa se okupismo kod Poslanika s.a.w.s., kad nam reče: Nije bilo poslanika prije mene a da mu nije bila obaveza da svoj ummet uputi na ono što je najbolje po njih, i da ih upozori na ono što je najlošije po njih. Što se tiče vašeg ummeta – svo dobro njegovo je pohranjeno u prvim generacijama ummeta, dok će zadnje generacije ovoga ummeta snaći neke stvari koje vam neće biti drage. Nastupiće fitne – smutnje i iskušenja, gdje će neke biti male spram drugih, i nastupiće fitne – smutnje i iskušenja, kada će vjernik uzvikivati: Nema gore od ove! Nema gore od ove… Ko želi da bude udaljen od džehennemske vatre – neka ga zatekne smrt kao iskrenog vjernika u Allaha dž.š., i u Sudnji Dan!“ (Šerhul-Nevevi ala Sahihi Muslim, 12/232.)

Hadisi koji govore o nastupu fitni – smutnji i iskušenja, su brojni, jer je Poslanik s.a.w.s., neprestano upozoravao svoj ummet na njih, naređujući da se traži utočište kod Allaha dž.š., od svega toga. Poslanik s.a.w.s., je nagovijestio da će zadnje generacije ovoga ummeta snaći velike i teške fitne i iskušenja, od kojih teško da će naći spasa onaj ko ne bude čvrsto vjerovao u Allaha dž.š., i u Sudnji Dan.

Od spomenutih fitni i iskušenja će se spašavati samo oni koji se budu držali džamije i džema’ata muslimana – to su pravi sljedbenici sunneta Muhammeda s.a.w.s., pa makar ih bilo malo. Čovjek će se spašavati od fitni i iskušenja tako što će bježati i udaljavati se od njih, i što će se Allahu dž.š., utjecati od svega toga. Poslanik s.a.w.s., je rekao: „Tražite utočišta kod Allaha dž.š., od fitni – smutnji i iskušenja, vidljivih i nevidljivih!“ (Sahihu Muslim, br.7392.)

Priredio: Sead ef. Jasavić, prof.fikha

Share This Article